Annons

Kameran är död. . .

Produkter
(logga in för att koppla)

Bergman123

Medlem
Hej!

Har en Canon 500D som har blivit liggande i något halvår sedan senaste resan jag gjorde. När jag skulle använda den på midsommar och skulle starta upp kameran fungerade inte displayen utan bara autofokus och vissa värden visades i titthålet. Stängde av och satte på kameran ytterligare en gång och då fungerade ingenting! Antog att batterierna var kassa så laddade upp dessa och försökte igen men inget hjälpte. Har nu köpt ett helt nytt batteri och laddat upp det men fortfarande inget tecken på liv. Har provat i datorn, med olika objektiv, tagit ur och i minneskort och batteri. Vet inte vad jag ska göra längre, är det helt kört? Eller kan detta lösas på något vis? Kameran har alltid legat skyddad i väska. . .

Mvh

Tobias

Där finns ett backup-batteri någonstans, men vet inte om det är något man kan byta själv.. Det kanske är det som spökar?

Hej!

Har en Canon 500D som har blivit liggande i något halvår sedan senaste resan jag gjorde. När jag skulle använda den på midsommar och skulle starta upp kameran fungerade inte Mvh

Tobias
Har du provat att bytta klockbatteriet? Det skall ju hålla inställningar när vanliga batteriet är tomt
Titta i manualen annars så är det ofta en lucka i batterifacket
Kan kanske värt att testa om kameran legat med urladdat batteri
Mats

Ska titta på det där men backup batteri, om jag hittar det. . . Måste man skruva upp kameran?

Har ruskat om kameran nu och det som fungerar är AF och titthålet allt annat är stendött. Går alltså att starta upp men display fungarar ej samt att det inte går att ta kort. . . . några ideér?

Ska titta på det där men backup batteri, om jag hittar det. . . Måste man skruva upp kameran?

Har ruskat om kameran nu och det som fungerar är AF och titthålet allt annat är stendött. Går alltså att starta upp men display fungarar ej samt att det inte går att ta kort. . . . några ideér?

inte så man ibland måste trycka på INFO-knappen för att komma åt skärmen är med min 50D ibland

Uteslutningsmetoden:
Prova att lämna kameran utan batteri, minneskort, klockbatteri, objektiv och ev. batterigrepp en stund. Sätt i nytt klockbatteri och fulladdat batteri. Sätt i ett minneskort som du vet har ledigt lagringsutrymme. Sätt kameran på M.
Prova att ta kort. Händer det något?
Ja -> prova med objektiv.
Nej - > trubbel… (kanske)

(Har kameran förvarats extremt varmt/fuktigt?)

Hej!

Har en Canon 500D som har blivit liggande i något halvår sedan senaste resan jag gjorde. När jag skulle använda den på midsommar och skulle starta upp kameran fungerade inte displayen utan bara autofokus och vissa värden visades i titthålet. Stängde av och satte på kameran ytterligare en gång och då fungerade ingenting! Antog att batterierna var kassa så laddade upp dessa och försökte igen men inget hjälpte. Har nu köpt ett helt nytt batteri och laddat upp det men fortfarande inget tecken på liv. Har provat i datorn, med olika objektiv, tagit ur och i minneskort och batteri. Vet inte vad jag ska göra längre, är det helt kört? Eller kan detta lösas på något vis? Kameran har alltid legat skyddad i väska. . .

Mvh

Tobias

Kollade av nyfikenhet i manualen till min Nikon D600. Dess klockbatteri laddas av kamerabatteriet t ex och håller laddning i ca 3 månader.
Har du ingen manual att läsa i?//K

Uteslutningsmetoden:
Prova att lämna kameran utan batteri, minneskort, klockbatteri, objektiv och ev. batterigrepp en stund. Sätt i nytt klockbatteri och fulladdat batteri. Sätt i ett minneskort som du vet har ledigt lagringsutrymme. Sätt kameran på M.
Prova att ta kort. Händer det något?
Ja -> prova med objektiv.
Nej - > trubbel… (kanske)

(Har kameran förvarats extremt varmt/fuktigt?)

Har gjort detta men kan inte byta ut det interna batteriet då måste jag verkligen skruva isär hela kameran, sitter på insidan bakom plasten i batterifacket.

Inget hjälper, fortfarande död. . .

Kameran har förvarats i en skyddande väska i rumstemperatur. Ingen fukt och inte för varmt/kallt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar