Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraköp New York

Produkter
(logga in för att koppla)

Shaba

Avslutat medlemskap
Hej

Åker till New York nästa månad och står inför valet att uppgradera till lite bättre prylar.

Har för närvarande en Canon 40D med kitobjektiv, fast 50mm/1.8 och ett 70-200mm/4 IS.

Har nu tänkt att satsa på en 5D mkII med ett 24-105L eller 24-70L i paket från någon av New Yorks butiker. Jag har velat ha en fullformatare nu i drygt ett år, och finner mig mestadels fota arkitektur/landskap, men även mycket porträtt, och vill lära mig studiofoto en dag.

Dilemmat är nu att 5d mkII inte finns i lager på t.ex. BHphoto men verkar finnas i några butiker i NY iaf.

Tänkte sälja av min 40D med kitobjektivet och lägga till sparpengar, och då är jag uppe i drygt 30 tusen kr som kalaset kommer gå på.

Vet att många kanske tycker det verkar dumt att satsa på en ny kamera istället för fler objektiv, när jag har en så pass "ny" kamera, men söker ändå lite inputs angående detta.

-Tror ni jag lyckas få tag i detta i NY med dagens läge på kameramarknaden?
-Kommer inte ha råd/plats för att behålla min 40D som det ser ut idag, och jag fotar inte mycket sport alls, så den snabba serieildstagningen kommer jag nog inte sakna. Fågelfoto var inte riktigt min grej heller.
-Andra förslag på hur jag ska göra med min budget är välkomna!


Tillägg: Någon som vet om http://www.42photo.com är en bra/pålitlig butik, där verkar kameran finnas i lager med tillhörande objektiv.


/Peter
 
Jadå, det är en helt okej butik. Men 5D med 24-105 kostar där 31000 kr. I svensk butik får du samma paket för 34000 kr. I det läget skulle jag nog handla i Sverige.

3000 kr i mellanskillnad är ändå pengar. Går dock miste om svensk garanti.

-Problemet är att kameran inte finns i någon svensk butik för tillfället.
 
Jag har varit inne och handlat i 42nd Street Photo (som givetvis inte alls ligger på 42nd Street, utan på 5th Avenue, ett stenkast från Empire State Building).

Jämfört med B&H är 42nd en fjuttbutik, men har de prylarna hemma spelar det ju ingen roll.
 
Här är nått att tänka på:

Kolla om priserna de anger på internet är inklusive de 7% sales tax som läggs på när du handlar i butiker i NY.
Du kan iofs få tillbaka det på flygplatsen om de har lappar etc för det. Vilket inte alla butiker har.

/Fredrik
 
Har kollat så det är inkluderat. Tack för påminnelsen dock, kunde vart något man glömt!
 
3000 kr i mellanskillnad är ändå pengar. Går dock miste om svensk garanti.
Dessutom tvingas du begå brott om du inte vill betala 8000-9000 i moms.

Kolla om priserna de anger på internet är inklusive de 7% sales tax som läggs på när du handlar i butiker i NY.
Du kan iofs få tillbaka det på flygplatsen om de har lappar etc för det. Vilket inte alla butiker har.
Kan man? Det måste vara något nytt isf. Skatten är ju en lokal försäljningsskatt och inte alls samma sak som t ex svensk moms.
 
Många butiker har två priser, ett för shipping only och ett dyrare för när man handlar i butik. Så Ja man kan.
 
Dessutom tvingas du begå brott om du inte vill betala 8000-9000 i moms.


Kan man? Det måste vara något nytt isf. Skatten är ju en lokal försäljningsskatt och inte alls samma sak som t ex svensk moms.

inte riktigt säker på att du begår något momsbrott. Vad tullavgifter gäller så släpar lagstiftningen fortfarde efter så digitalkameror är fortfarande tullfria medan optik inte är det samma, kommer dock inte ihåg hur stor procentsatsen var.

Om du nu har planer på att vara helt formellt laglydig:)

ett par andra bra välrenommerade och välsorterade butiker är Adorama och 17th st photo

ha det so nice i NY är lite avis

nikolaj
 
Tack för tipsen på butiker Nicolaj! Var lite det jag var ute efter bl.a. till skillnad från Erlands moralpredikan.
 
Peter, det var inte alls menat som en "moralpredikan". Jag försökte bara upplysa om vad som faktiskt gäller. Det kan vara bra att veta, sen kan man själv avgöra om man vill begå brott eller inte.
 
Tråkigt nog tillför det inte mig något då jag ställde specifika frågor kring vad jag ville har reda på, och som trådskapare får jag inget besvarat, och huruvida jag skall begå en olaglig handling eller inte angår mig. Om du inte kan tänka dig att konstruktivt försöka svara på mina funderingar kring att handla i NY tycker jag du kan hoppa över informationen om vad som är lagligt eller inte.

Menade inget illa eller försökte mig inte på några personliga påhopp när jag menade att du moralpredikade. Hoppas du inte tog det fel.
 
Ja det kan man, nej det är inte nytt.
Det har man aldrig kunnat när jag besökt USA -- tro mig, jag har försökt! Om man har ändrat på detta de senaste åren så är det förstås jätteintressant och du får gärna berätta mer om hur det fungerar! (Försäljningsskatten är som sagt lokal, varierar från county till county, och har alltså inget med USAs gränser att göra.)
 
Det har man aldrig kunnat när jag besökt USA -- tro mig, jag har försökt! Om man har ändrat på detta de senaste åren så är det förstås jätteintressant och du får gärna berätta mer om hur det fungerar! (Försäljningsskatten är som sagt lokal, varierar från county till county, och har alltså inget med USAs gränser att göra.)

Och tråden heter "KAMERAKÖP NEW YORK". Eller är det olika taxes på olika butiker på Manhattan?
 
När jag handlade på Manhattan för något år sedan fick man betala 8,375% i försäljningsskatt (sales tax). Det är ingen gissning; jag har kvar kvittot.

Mervärdesskatt kan man få tillbaka när man lämnar USA, men inte försäljningsskatt. Men mervärdesskatt (moms) har jag aldrig varit med om att man får betala, så det är av minimalt intresse.

Ingen ska inbilla sig att han skriver en fråga på ett allmänt forum för enbart sin egen skull. Att gnälla på att man får svar på något mer än det man frågar om tycker jag är rent oförskämt. Det kan ju vara mycket intressant för någon annan, som finner tråden vara läsvärd men har en något annorlunda vinkling på sitt intresse. Intresserar det dig inte så läs inte.

Han menar kanske att om du låter en firma i New York skicka något till New Jersey betalar du ingen försäljningsskatt i New York, och inte heller i New Jersey. De har en del att lära av svenska politiker...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.