Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin är i en fullständig förändring.

Produkter
(logga in för att koppla)
Rent ekonomiskt är det nog bäst att vara amatör. Jag jobbar med något helt annat, men fotograferar för att jag tycker det är roligt. Eftersom jag gillar sport och lönen räcker till, så kör jag med kameror som Canon 1DX och 1DX Mark II. Objektiv har jag allt jag behöver mellan 8 och 600 mm. Skulle jag levt på det här hade jag ju inte kunnat göra på detta viset. Nu är det hobby och får kosta.

Visst kan man räkna både utgiften och den potentiella förräntningen - eller förminskningen på senare tid - av det kapitalet som priset för hobbyn. Men igen, den får kosta. Om jag gillar det och har råd, varför ska jag ha sämre prylar än ett proffs som Fröderberg?

Men kameratillverkarna kan förstås inte leva på en enstaka person som köper fler prylar än han behöver.

För stunden grunnar jag alltså inte på om jag behöver en Canon R5, för det vet jag att jag inte gör. Frågan är mer om jag vill ha en? Den blir en hel del billigare i USA, även om det inte går så lätt att komma runt sales tax nu längre.
 
Det är väl snarare mänskligheten som är i fullständig förändring? Allt kreativt som kräver nån slags mental insats verkar på utdöende. Allt ska gå jättefort och vara jättelätt. Orka hålla på och anstränga sig för att fotografera och efterbehandla när man kan slänga upp en bild på sin fantastiska lunch tagen med mobilen och får tjugo "gilla" på tio minuter. Sen vidare till nästa ogenomtänkta skitbild som inte tillför världen ett jota.

För de allra flesta är en kamera helt meningslös eftersom de inte har några krav på fotoapparatens tekniska kvaliteter. Eller i alla fall inte som de känner till, för 99% av alla bilder de konsumerar är också taget med mobilkameror. Och betraktas på mobilskärmen som är så liten att en potatis hade funkat bra att fota med. Det syns ändå ingen skillnad.

Jag gissar att riktigt avancerade kameror alltid kommer ha en plats, men de kommer vara väldigt dyra eftersom tillverkningen kommer att vara begränsad. Merparten av mänskligheten kommer aldrig förstå vitsen och heller aldrig uppleva skillnaden eftersom de inte är intresserade.
 
Det är väl snarare mänskligheten som är i fullständig förändring? Allt kreativt som kräver nån slags mental insats verkar på utdöende. Allt ska gå jättefort och vara jättelätt. Orka hålla på och anstränga sig för att fotografera och efterbehandla när man kan slänga upp en bild på sin fantastiska lunch tagen med mobilen och får tjugo "gilla" på tio minuter. Sen vidare till nästa ogenomtänkta skitbild som inte tillför världen ett jota.

Bra analys!
Egenskaper som tålamod, uthållighet, ihärdighet, långsiktighet och ”grit” står inte högt i kurs idag. Vem har numera tid att offra tiotusen timmar för att bli bra på något? Nej, fort ska det gå! Nybörjare idag, proffs imorgon!

Och vem vill vänta på beröm och uppskattning? Snabb belöning är ett måste i de sociala mediernas tid. Hellre tio ytliga ”gilla” idag än en miljon äkta ”gilla” om några år!

Kidsen skulle uttrycka det i ett ord: Orka!😂
 
Senast ändrad:
Indianernas uttryck om att vi inte har fått jorden av våra förfäder, vi har lånat den av våra barn, passar in på tanken.
Förr gick det långsammare, och man var tvungen att planera lååångt fram i tiden. En berättelse jag hört var om skogsägaren som högg ett sår i ett träd. Trädet kommer att läka sig själv och bilda två perfekta superstarka ämnen för att tillverka sig yxskaft. I nästa generation.
 
Mycket, mycket lite, i så fall. Det fanns kameror med flera inbyggda objektiv förr (främst filmkameror (film som i både rörlig bild och bildregistreringsmedium), men de brukade man nog inte kalla systemkameror.

Visst, men nu valde jag att se likheter och du som vanligt skillnader. I praktiken ger det ju vad en systemkamera ger inom snävare gränser (man kan ju inte välja en brännvidd som inte finns inbyggd i kamera) - men man kan byta brännvidd - inte fysiskt att man skruvar på något annat men logiskt/virtuellt genom att man aktiverar en annan fysisk brännvidd.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vilka du har lyssnat på, men video-AF och "focus pulling" har olika användningsområden. Det ena utesluter inte det andra i användbarhet.

Jag lyssnade på dig!

Jo förr gjorde det ju det, eftersom video AF inte fanns eller sågs som ett professionellt alternativ av olika skäl. Det finns faktiskt områden där en fotograf inte har en chans att fånga motiven med manuell teknik vare sig det gäller stillbild eller video. En flexibel snabb video AF ökar moderna hobbyfilmares möjligheter starkt och det kommer också göra att många fler kommer att lyckas göra bättre video rent tekniskt än annars.

Nu väntar jag bara på de professionella videomakarnas klagomål över att de moderna "bönhasarna" som fuskar i yrket stjäl alla jobben genom att prisa ut dem från marknaden. Det är upplagt för precis samma mekanismer vi sett tidigare på stillbildsmarknaden där tekniken givit den stora allmänheten mycket större möjligheter att ta stillbilder med hög teknisk kvalitet. Snart kommer den allra vasaste videotekniken som idag bara finns i nya A7s III och kommande high end systemkameror att även leta sig in i vanliga mobiler. Då är denna utveckling ett faktum på bred front.
 
Igår tittade jag på en intervju med den kände danske fotografen Palle Schultz.
Man kommer bland annat in på hur svårt det är för även kända fotografer att få ihop till hyran. En av englands mest kända bröllopsfotografer måste troligen sälja av sin Fuji GFX 50R utrustning för att betala räkningar.

Väldigt många fotografer världen över verkar ha svårt att få intäkter till det nödvändigaste. Än mindre ha råd med att köpa nya prylar.

Covid-19 är en katastrof för både fotografer och kameratillverkare och vi är långt från slutet på krisen ännu.

Intervjun med Palle Schultz för den intresserade:


Den för tidigt bortgångne och gränslöst hjälpsamme och uppskattade Stefan Ohlsson skrev en lång artikel i F-blaskan, fotografernas organ, för ett antal år sedan om just detta med den brutala proletariseringen av fotografyrket under de fem år som då gått mellan 2008 och 2012 om jag inte missminner mig. Detta var alltså långt före corona.

Under dessa år halverades en genomsnittlig pressfotografs löner (ofta genom att de fick sparken och istället anlitades som s.k. "stringers" som var egna företagare.)

Han konstaterade att antalet som "jobbade i yrket" fördubblats men att de tillgängliga pengar som fanns i branschen fem år senare i princip var de samma. Han konstaterade också att många fotografer börjat erbjuda videotjänster också, vilket var naturligt då allt fler hybridkameror kommit ut på marknaden.

Idag har fotograferna för längesedan glömt sin egen yrkeshistoria, den där fotograferna trängde ut den tidigare använda men mycket dyrre Xylogrfin och i ett slag gjorde denna yrkesgrupp arbetslös. Det samma har nu skett på bred front med stillbildsfotograferna och nu är det videografernas tur. Vad nästa steg i denna utveckling blir har jag inte fantasi nog att förutse lika lite som någon annan men dagens videografer behöver nog börja fundera över hur de ska hantera detta som nu kommer på toppen av corona-krisen.
 
En sak är ju kostnaderna men det är väl värre med den osäkerhet väldigt hög belåning skapar. Idag behöver det inte vara så dyrt att låna stora summor - enligt minbankman på Nordea blir det bättre rabatter ju mer man lånar.

Har man bra med säkerhet så behöver man inte amortera alls idag om man inte vill. Räntan ligger en hyfsad bit under 2% och har gjort så länge. Men vi som är äldre minns åren jag tror kring 74-75 då inflationen låg på tvåsiffriga tal och räntorna var mycket höga. Det var härliga tider för de med realkapital. Skulle vi av några skäl se de räntorna idag skulle nog ssjälvmorden dugga tätt.

1961 köpte mina föräldrar 5000 m2 på en skärgårdsö för det facila priset av 12000 kronor. Idag kostar en sådan tomt i värsta fall flera miljoner beroende på läge. En 70m2 lägenhet på löjligt överhypade Söder på Bellmansgatan betalade vi 16 000 kronor för i insatser vid ombildningen till bostadsrätt. Den trean var på 68m2. För ett halvår sedan köpte en person jag känner en bostadsrätt på Östermalm för över 10 miljoner. Man kan ju tycka att det måste vara något särdeles eller hur men det var inte bättre än att man lade hundratusentals kronor på att riva kronor hela köket och sätta in ett nytt. I Stockholm och även i lilla hålan Vaxholm har bostadspriserna utvecklats till rena skämten.

Om man däremot skulle tagit sitt förnuft till fånga och flyttat till fånga och flyttat till Hälsingland som en av mina ögrannar, så skulle man fått en bra slant över. En kvinna på ett av mina gamla jobb köpte för ca 10 år sedan en gammal disponentvilla i Kornäs för under miljonen. För den summan kunde man vid samma tid möjligen få köpa en blindkällare utan fönster under jord i Stockholm.

Betänk sedan hur den kommunala utjämningen funkar. Det finns ofta hyfsat välbeställt folk i stora hus och fastigheter i områden som är nettomottagare av Stockholms pengar. Sedan finns det kommuner som exv. Sundbyberg som på pappret är hyfsat välbeställda med mycket skatteintäkter men där bor det en arbetarbefolkning i ofta små lägenheter som inte har något att dra av i deklarationerna och deras pengar slussas alltså vidare i kommunalmutjämning till folk som lever spatiöst i fattiga kommuner.

De som ville ha en privatisering av innerstaden i Stockholm på 80-talet missade bara en liten liten detalj och det var att de ofta hamnade i ett 0-summespel om de hade eller senare fick barn. De var ju som alla nu tvungna att köpa in sig på bostadsmarknaden om de hade råd eller så var det bara att flytta ut i orten.

Läs gärna den blogg med tillhörande portfolio jag skrivit just om rivningarna på och gentrifieringen av Södermalm som jag skrev för något år sedan.

Här kan ni läsa om kampen kring rivningarna av bostäderna på Södermalm och och de stora förändringar som skedde mellan 60-talet till 80-talet när Södermalm bytte befolkning. Det gamla fattiga och solkiga prekariatet ut och de hippa, unga, välbeställda och trendiga in.


Här har ni en hyfsat unik liten bildserieportfolio som visar hur en del av den kampen kunde se ut när aktivisterna från gamla Mullvaden-ockupationen "grafittibombade" den då helt nyrenoverade Hornsgatspuckeln på Hornsgatan på Söder. Någon dag efter att detta skett kom den s.k. "Gråslumsaningsbrigaden" och målade över allt med gråfärg. Så kunde motståndet mot dessa förändringar också se ut. Men aktivisterna hade inte en chans mot förändringarna utom på ett plan. De fick verkligen stopp på rivningsraseriet och många hus inklusive halva Mullvaden räddades från grävskoporna men en stor del av Söders befolkning byttes för alltid ut mot en helt annan.

 
Senast ändrad:
Visst, men nu valde jag att se likheter och du som vanligt skilnader. I praktiken ger det ju vad en systemkamera ger inom snävare gränser (man kan ju inte välja en brännvidd som inte finns inbyggd i kamera) - men man kan byta brännvidd - inte fysiskt att man skruvar på något annat men logiskt/virtuellt genom att man aktiverar en annan fysisk brännvidd.
Njae, jag tyckte bara att för att något ska prefixas med "system" så bör det helst ingå i ett system.

T.ex. så finns objektiv med variabel brännvidd på många kameror som inte betraktas som systemkameror bara för det. Det grundläggande kriteriet för en systemkamera har, sen mycket länge, varit att man kan byta objektiv på den.

Min undran gällde alltså vad reklamen som refererades i inlägg #73 hade för motivering för påståendet om att mobiltelefonen har "en systemkamera inbyggd".
 
Senast ändrad:
Jag lyssnade på dig!

Jo förr gjorde det ju det, eftersom video AF inte fanns eller sågs som ett professionellt alternativ av olika skäl. Det finns faktiskt områden där en fotograf inte har en chans att fånga motiven med manuell teknik vare sig det gäller stillbild eller video. En flexibel snabb video AF ökar moderna hobbyfilmares möjligheter starkt och det kommer också göra att många fler kommer att lyckas göra bättre video rent tekniskt än annars.
Förr gjorde jag vad?

Hur ofta behöver man autofokus när man spelar in scener till en spelfilm? Jag har hävdat, och hävdar fortfarande, att det går alldeles utmärkt att göra sådant utan autofokus. Bevisen ser man när man tittar på vilken film som helst från filmens barndom fram till ungefär nu.

AF för video tror jag också är mer intressant för familjefilmaren som vill dokumentera t.ex. sina barns uppväxt. Naturfilmare kan nog ha nytta av det också.
 
Njae, jag tyckte bara att för att något ska prefixas med "system" så måste det helst ingå i ett system.

T.ex. så finns objektiv med variabel brännvidd på många kameror som inte betraktas som systemkameror bara för det. Det grundläggande kriteriet för en systemkamera har, sen mycket länge, varit att man kan byta objektiv på den.

Min undran gällde alltså vad reklamen som refererades i inlägg #73 hade för motivering för påståendet om att mobiltelefonen har "en systemkamera inbyggd".
Vet inte och det enda jag kommer på så här på rak arm är Youngnuo YN450 och den nyaste YN450M som fått rätt fattning för sensorn. Det är dock en ren Kina-produkt. Lite oklart om den ska gå att ringa med eller om det är som en surfplatta i telefonformat.


Uttalat av Youngnuo är som ett "running gag", eftersom kinesen rättar Linus. :LOL:

Red: korrektur
 
Senast ändrad:
Kool grej, men den visar nog inte vägen till framtiden för mobiltelefoner. :–)
 
Det är väl snarare mänskligheten som är i fullständig förändring? Allt kreativt som kräver nån slags mental insats verkar på utdöende. Allt ska gå jättefort och vara jättelätt. Orka hålla på och anstränga sig för att fotografera och efterbehandla när man kan slänga upp en bild på sin fantastiska lunch tagen med mobilen och får tjugo "gilla" på tio minuter. Sen vidare till nästa ogenomtänkta skitbild som inte tillför världen ett jota.

För de allra flesta är en kamera helt meningslös eftersom de inte har några krav på fotoapparatens tekniska kvaliteter. Eller i alla fall inte som de känner till, för 99% av alla bilder de konsumerar är också taget med mobilkameror. Och betraktas på mobilskärmen som är så liten att en potatis hade funkat bra att fota med. Det syns ändå ingen skillnad.

Jag gissar att riktigt avancerade kameror alltid kommer ha en plats, men de kommer vara väldigt dyra eftersom tillverkningen kommer att vara begränsad. Merparten av mänskligheten kommer aldrig förstå vitsen och heller aldrig uppleva skillnaden eftersom de inte är intresserade.

Jag vet inte vad du menar med "riktigt avancerade kameror". Det mest avancerade idag videomässigt är A7s III och den är full med AF-funktioner och annan AI som ger helt andra kreativa möjligheter än tidigare att just fokusera på bilder och videomotiven. Teknik är bara teknik och hur folk väljer att använda den varierar men det finns inget som säger att mänsklighetens kreativa förmåga skulle avta med nya tekniska hjälpmedel. I själva verket är det nog precis tvärtom.

Jag är inte alls med dig överhuvudtaget när du påstår att "att allt kreativt skulle vara på utdöende". Tvärtom så kommer kreativiteten att fortsätta öka med kvadraten på tillväxten av alla nya möjligheter.

Det verkligt problematiska dock när det gäller mänskligheten är snarast att den fortsätter att fördubblas i vissa delar av världen med en takt som idag exv. ligger på under 30 år i centrala Afrika, Nigeria och Öst-Afrika. Detta skapar enorma spänningar socialt och är dessutom en jordmån för ännu snabbare spridning av pandemier i framtiden men lyckligtvis kommer vi att ha bättre möjligheter än nu att ta oss an problemen. Det som hotar kreativiteten är inte tekniken utan mer att vi fortsätter att välja dessa mörkmän till ledare som strävar hårt efter att göra oss till en enda dum klump.
 
Kool grej, men den visar nog inte vägen till framtiden för mobiltelefoner. :–)
Mobiltelefoner ingår i ett system på ett nytt sätt. Möjligheten att ansluta till nästan valfria (mjukvaru-)komponenter är omfattande.
Men det är att tänja på begreppet systemkamera rätt så långt
 
Jag vet inte vad du menar med "riktigt avancerade kameror". Det mest avancerade idag videomässigt är A7s III och den är full med AF-funktioner och annan AI som ger helt andra kreativa möjligheter än tidigare att just fokusera på bilder och videomotiven.
Med avancerad menade jag tekniskt välpresterande, alltså med bra optik, rimlig storlek på sensorn, reglage för den som vet vad den gör och inte vill ha kameran på "auto", och så vidare. Att dessa kameror sen också kommer att vara fullspäckade med sånt som underlättar för den som vill, är en annan femma.

Teknik är bara teknik och hur folk väljer att använda den varierar men det finns inget som säger att mänsklighetens kreativa förmåga skulle avta med nya tekniska hjälpmedel. I själva verket är det nog precis tvärtom.
I det här fallet verkar det dessvärre vara folks bristande kreativa förmåga som driver utvecklingen, så jag tror inte det stämmer.

Jag är inte alls med dig överhuvudtaget när du påstår att "att allt kreativt skulle vara på utdöende". Tvärtom så kommer kreativiteten att fortsätta öka med kvadraten på tillväxten av alla nya möjligheter.
Du utelämnade tillägget "som kräver någon mental insats", vilket är ganska avgörande. Folk är hur kreativa som helst, men det hjälper ju föga när deras mål med kreativiteten är att på primatvis få snabb bekräftelse på internet. Resultaten blir väldigt ytliga och glädjen kortvarig.

Det verkligt problematiska dock när det gäller mänskligheten är snarast att den fortsätter att fördubblas i vissa delar av världen med en takt som idag exv. ligger på under 30 år i centrala Afrika, Nigeria och Öst-Afrika. Detta skapar enorma spänningar socialt och är dessutom en jordmån för ännu snabbare spridning av pandemier i framtiden men lyckligtvis kommer vi att ha bättre möjligheter än nu att ta oss an problemen. Det som hotar kreativiteten är inte tekniken utan mer att vi fortsätter att välja dessa mörkmän till ledare som strävar hårt efter att göra oss till en enda dum klump.
Detta har ungefär noll med trådens ämne att göra, även om vi redan innan var rätt långt från kärnan. ;)

------

Jag hoppas innerligt att mobiltelefonberoende blir uppmärksammat på riktigt och att fler inser hur destruktivt det är att låta hela sitt liv kretsa kring denna helvetesapparat. Den verkar ta död på precis allt bra som mänskligheten arbetat sig fram till. När vänner sitter i sällskap och alla har näsan i mobilen har något gått väldigt, väldigt fel.
 
Det är rätt. Jag hade lite fel. Pentax såldes till Hoya, som sålde till Ricoh som bevarade märket. Men jag hoppas poängen gick fram att många gick under eller blev sålda/övertagna.
Och allt skedde i detta århundrade.. 2011 Pentax till Hoya, 2013 styckade man av kamera(kameror och kikare) och sålde den delen till Ricoh. Ricoh egna kamera avdelning har levt sedan 1937.

Jag tror inte man ska vara rädd för att företag säljs eller styckas av eller liknande. Om alla företag stängde sina kamera avdelningar idag. Hur länge skulle då fotomarknaden överleva? Hur kan de komma sig att LP skivor fortfarande säljs idag? Den marknaden har dött ett antal gånger nu. Hur många företag pressar LP skivor i världen? ca 100 st. Hur många tillverkare av skivspelare finns det? Men det går fortfarande att köpa nypressad vinyl.

Kamerorna slutar ju inte att fungera för att ett företag stänger ner sin tillverkning. Finns det en marknad så kommer det företag, så slappna av. Det kanske blir att tänka lite i annorlunda banor, men hobbyn kommer finnas kvar.
 
Och allt skedde i detta århundrade.. 2011 Pentax till Hoya, 2013 styckade man av kamera(kameror och kikare) och sålde den delen till Ricoh. Ricoh egna kamera avdelning har levt sedan 1937.

Jag tror inte man ska vara rädd för att företag säljs eller styckas av eller liknande. Om alla företag stängde sina kamera avdelningar idag. Hur länge skulle då fotomarknaden överleva? Hur kan de komma sig att LP skivor fortfarande säljs idag? Den marknaden har dött ett antal gånger nu. Hur många företag pressar LP skivor i världen? ca 100 st. Hur många tillverkare av skivspelare finns det? Men det går fortfarande att köpa nypressad vinyl.

Det är inga som helst problem att köpa en nytillverkad skivspelare. Även HiFi-butik som är något mer volyminriktad, som HiFi-Klubben, har idag långt fler spelare i sitt sortiment än vad de hade för femton år sedan. Fortsätter utvecklingen så lär det nog snart vara lättare att köpa en skivspelare än en renodlad cd-spelare.
 
Njae, jag tyckte bara att för att något ska prefixas med "system" så bör det helst ingå i ett system.

T.ex. så finns objektiv med variabel brännvidd på många kameror som inte betraktas som systemkameror bara för det. Det grundläggande kriteriet för en systemkamera har, sen mycket länge, varit att man kan byta objektiv på den.

Min undran gällde alltså vad reklamen som refererades i inlägg #73 hade för motivering för påståendet om att mobiltelefonen har "en systemkamera inbyggd".

Om det är något som är ett system av funtioner som delvis eller helt interagerar så är det väl funktionerna i en mobiltelefon och kamerorna är ju stödsystem i mängder av andra applikationer. Själv tänker jag på min QR-kodläsare och det finns en massa andra tillämpningar där exv. just dessa koder används för att exv. synka håtdvara med telefonappar som exv. IKEA:s trådfri belysning. Listan är oändlig idag även om det för fel att använda begreppet "systemkamera" eftersom det redan har sin laddning sedam många år.
 
Förr gjorde jag vad?

Hur ofta behöver man autofokus när man spelar in scener till en spelfilm? Jag har hävdat, och hävdar fortfarande, att det går alldeles utmärkt att göra sådant utan autofokus. Bevisen ser man när man tittar på vilken film som helst från filmens barndom fram till ungefär nu.

AF för video tror jag också är mer intressant för familjefilmaren som vill dokumentera t.ex. sina barns uppväxt. Naturfilmare kan nog ha nytta av det också.

Det var du som i ett annat sammanhang sade just att AF för video nog inte var något för professionell video.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.