esbtse
Aktiv medlem
Z6 klarar 4K/30p. Därför har den ej kylproblem. Den borde ha klarat 4k/60p för att få mera naturligt utseende vid snabba rörelser.Klarar Z6 8K video?
Senast ändrad:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Z6 klarar 4K/30p. Därför har den ej kylproblem. Den borde ha klarat 4k/60p för att få mera naturligt utseende vid snabba rörelser.Klarar Z6 8K video?
Det kommer säkert mjukvara som kan generera skarpa stillbilder ur en serie rörliga bilder. Om det inte redan finns.Ska det fungera får man ju köra med kortare slutartid och då ser videon ut som skräp istället, alternativt ha tur att någon ruta råkar vara skarp.
Z6 klarar 4K/30p. Därför har den ej kylproblem. Den borde ha klarat 4k/60p för att få mera naturligt utseende vid snabba rörelser.
Enhance!Det kommer säkert mjukvara som kan generera skarpa stillbilder ur en serie rörliga bilder. Om det inte redan finns.
Något som redan finns är mjukvara som kan interpolera och skapa bilder mellan bilderna för att spela upp i högre frekvens.
Får byta teknik till fler parallella processorer, Dela upp sensorn i flera delar som kan läsas av parallellt, material som tål högre värme (svårare att arbeta med och finns inom militär industrin för högeffekt mikrovågskretsar) och sänka matningsspänningar. Kommer höja kostnaden. Kommer dock aldrig i från att överskottsvärme måste kylas av, ju högre klockfrekvens desto högre effektförbrukning hos kretsar..Det finns i huvudsak två sätt att angripa överhettning:
1 kylning
2 komponenter som utvecklar mindre värme.
1:an är en ”Work around”.
2:an är framtiden.
Får byta teknik till fler parallella processorer, Dela upp sensorn i flera delar som kan läsas av parallellt, material som tål högre värme (svårare att arbeta med och finns inom militär industrin för högeffekt mikrovågskretsar) och sänka matningsspänningar. Kommer höja kostnaden. Kommer dock aldrig i från att överskottsvärme måste kylas av, ju högre klockfrekvens desto högre effektförbrukning hos kretsar..
Tror du är något på spåren.Det gränsar till en fråga jag ställde om just Canons problem. Tony Northrup tror jag det var som lyfte DPRAW eller Dual Pixel RAW som ett datamängdsproblem. Skulle man inte kunna nöja sig med att processa och spara en enda uppsättning av det data man producerar när man filmar. Ingen har hittills svarat på den frågan. Vad tillför DPRAW för video? De flesta andra använder väl inte Dual Pixel.
Det kommer säkert mjukvara som kan generera skarpa stillbilder ur en serie rörliga bilder. Om det inte redan finns.
Något som redan finns är mjukvara som kan interpolera och skapa bilder mellan bilderna för att spela upp i högre frekvens.
Nikons första spegelfria kamera kom 2011 (CX-kamerorna i 1-serien). Att det tog många år efter det innan Nikon presenterade sin första spegelfria småbildskamera (FX) berodde knappast på att Nikon inte hade tekniken. Jag tror snarare att var av marknadsskäl och en existerande investering i spegelreflexsystemet.Kameratillverkarna är tagna på sängen med det ökade prestanda kraven för högupplöst video och det kommer ta några år innan de anpassar sig. Tog ju även några år för Nikon att ta fram sina första spegellösa kameror trotts det var en känd teknik.
Jag är ingen expert men jag hittade denna förklaring.Det gränsar till en fråga jag ställde om just Canons problem. Tony Northrup tror jag det var som lyfte DPRAW eller Dual Pixel RAW som ett datamängdsproblem. Skulle man inte kunna nöja sig med att processa och spara en enda uppsättning av det data man producerar när man filmar. Ingen har hittills svarat på den frågan. Vad tillför DPRAW för video? De flesta andra använder väl inte Dual Pixel.
.... Dual Pixel gör väl annars just det du säger d.v.s. delar upp sensorn i två. Det är säkert omistligt för Canons AF men måste man lagra data i två kopior som är nära identiska - om det nu är det man gör. Stämmer inte det så kanske någon kan meddela detta.
Tror du är något på spåren.
Det finns redan nu algoritmer för att hantera stora mängder data under kort tid och man kan optimera hårdvaran för detta. Olika lager som hanterar olika funktioner och kommunicerar via vertikala pipelines. Det är ett område som växer nu med AI forskningen.
Kameratillverkarna är tagna på sängen med det ökade prestanda kraven för högupplöst video och det kommer ta några år innan de anpassar sig. Tog ju även några år för Nikon att ta fram sina första spegellösa kameror trotts det var en känd teknik. Trots att Nikon har haft god tid för att ta fram sina kameror så missade de saker som dubbla kortplatser och vertikal grepp med fulla funktioner, vilka ryktas komma nu med Z6s och Z7s uppdateringarna.
Nikons första spegelfria kamera kom 2011 (CX-kamerorna i 1-serien). Att det tog många år efter det innan Nikon presenterade sin första spegelfria småbildskamera (FX) berodde knappast på att Nikon inte hade tekniken. Jag tror snarare att var av marknadsskäl och en existerande investering i spegelreflexsystemet.
Jag är ingen expert men jag hittade denna förklaring.
1. Ändra fokus i RAW efter bilden är tagen med några millimeter, bra vid porträtt om fokus hamnat på ögonbryn i stället för på ögat.
2. Ändra utseendet i RAW på områden framför och bakom motivet som är ur fokus för att förbättra Bokeh.
3. Minska flare och ghosting i RAW från ljuskällor.
Källa:
What Is Dual-Pixel RAW in the Canon 5D Mark IV?
photographylife.com
Beror på vad man vill ha ut från kameran. Snabbare datorer och bättre videoprogram kommer underlätta efterbehandling av videon. Processföringen i kameran ökar också med ökad datamängd. Ofta minskar man datamängden i flera steg.Ska man göra hybridkameror som är bra på stillbild och halvbra på video så är det väl just sådana saker man kan behöva ha uppsikt över. Saker som är toppen för stillbild är möjligen inte alls särskilt begåvat för video alla gånger. Dual Pixel RAW kan vara omistligt för AF men ska man verkligen släpa med sig allt detta data in i processningen i kamerorna och i efterbehandlingen? Det går ju tydligen att finlira med exv. skärpan i efterbehandlingen med Canons RAW -filer åtminstone i stillbild med vissa verktyg men hur många gör det egentligen och är det verkligen praktiskt verkligen optimalt med samma tänk för video om de nu verkligen har det? Har för mig att FS:s Magnus skrev om denna möjlighet för stilbild för något år sedan.
Att Nikon missade dubbla kortplatser är obegripligt efter all kritik A7rII fick för ett antal år sedan när många Canon-fotografer började intressera sig för Sony som alternativ. Men även Canon bommade en del. Ingen stabilisering i husen och dålig batteritid, en sak de också kritiserade A7rII för. Halvdålig AF och ögonfokus som inte alls imponerade hade båda innan de fick nya FW. Nikons misstag var nog att bre på alldeles för mycket som de sedan inte kunde leva upp till och nu gjorde Canon precis så en gång till. Klart är nog att precis som du skriver att varenda kameratillverkare verkar ha underskattat värmeproblemen.
Det är väldigt enkelt i min kamera bara man vet hur man gör och säkert i många andras att plocka ut stillbilder ur film - s.k. "framegrabbing". Om bilderna blir skarpa beror väl på "slutartid" och om man själv eller AF lyckas fokusera på det som man vill ha skarpt och det innebär väl att autoläge inte är någon bra ide'. Menar du att den mjukvara du efterlyser skulle hitta de mest skarpa bilderna eller faktiskt slå ihop bilder som exv. beskriver en rörelse. [...]
Jag tror nog att de flesta kameratillverkare kan räkna på energiåtgång och göra en uppskattning av värmeutvecklingen. Sen blandar sig förstås marknadsavdelningen i.Men duger de erfarenheterna till att hantera exv. värmeproblemen i kameror med väldigt mycket större sensorer väldigt mycket större datamängder som fler pixlar, snabb högkvalitativ 4K och senare även 8K genererar? Det måste väl ändå vara problem i en helt annan liga än de Nikon hade med 1 även om jag håller ned dig om övrigt.
Jag tror nog att de flesta kameratillverkare kan räkna på energiåtgång och göra en uppskattning av värmeutvecklingen. Sen blandar sig förstås marknadsavdelningen i.
Nikon J5 hade 21 Mpixel. Det är inte mycket mindre än Nikon Z6 med 24 Mpixel.