Oförbätterlig
Aktiv medlem
Vanligt folk har mindre pengar att använda till lyx som systemkameror. Stillastående löner under senaste 15 åren gör att man inte har något kvar när hyra och mat är betalda. En smarttelefon behövs i dag då viktiga samhällsfunktioner läggs ut på dessa. Grupper i innerstan som media och höga tjänstemän har fått det bättre men gruppen är begränsad i storlek och dessa köper kameror som användes som smycken, för att visa rikedom, att de tillhör en viss grupp och inte enkla start upp kitt..
Nikon verkar ligga illa till då de har rapporterat en gigantisk förlust.
Tror också att systemkameror återgår till att vara en nischmarknad. Ekonomer kan enbart rita raka linjer och de drog en linje mot oändligheten i försäljnings kurvorna 2010.
Fuji GFS system är dock intressant och jag tror den överlever om de kan hålla priser nere.
Jag tror också att konsumtionsutrymmet sjunker. En sak konjunkturinstitutet fuskar med tycker jag är att man inte räknar in de ökade bopriserna i inflationen. När man sedan sätter industrimärket för löneökning mot inflationen har man därför räknat bort det som ökat mest av allt i pris de senaste 20 åren och dessutom är den dyraste utgift nästan alla har. Lönen står inte still, den backar.
Andra saker kostar också pengar, jag hör ju vad kollegorna för lägga i pengar på mobiler till ungarna. Nu måste ju ungarna ha en egen dator också, det duger inte med en gemensam i vardagsrummet längre. En vanlig familjekombi blir allt dyrare, Skoda, Volvo och Passat kostar också premiumpriser idag.
De dyrare kamerorna tror jag inte kommer att minska så jättemycket, problemet för tillverkarna är kanske att de står för en mindre del av volymen jämfört med instegsmodellerna för 4-5 tusen? De som köper de dyrare är ju yrkesverksamma som måste ha den bästa utrustningen och amatörer som lägger mycket pengar på sin hobby. Jag har lagt en del på utrustning, men inte mer än mina kollegor lägger på snöskotrar och fyrhjulingar, ofta en hel del mindre.
De billigare har mobilerna säkert konkurrerat ut. Ska man fota med ett billigt kit-objektiv och en instegskamera kan mobilen troligen lösa behovet ganska ofta, och den är alltid med.