Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamerahus för studiofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Theresefoto

Aktiv medlem
Alltså, är ju inte helt tillfreds med varken Nikon z6ii eller z7ii i studio. Fungerar jättebra utomhus, tillräckligt snabba för mig, fotar barn osv.

Men studio... trots ändå relativt bra ljusförhållanden så tycker jag kamerahusen krånglar med fokus. Att dom har svårt att hitta fast det inte borde vara det. Just nu kör jag näst minsta rutan och afs (får fler skarpa då än med afc), ögon af är bara att glömma men det är inget jag sörjer. Mest problem när det är ljus bakgrund alt "motljus"

Tex kör nikon z7ii med z 28-75 objektiv men huset får jobba massor, letar fokus fast människan står där bara. Inte alltid men ändå.
Finns det något som jag missat? Tips?
Fotat sen -11. Tycker inte det var samma issue med tex d7100, d810.

Vill helst inte byta system men funderar ibland på att byta hus just till studio. Kanske en sony.
Vad vill jag med detta inlägg? Jo, som sagt, är det något jag kanske missar? Borde prova?

Har du senaste firmware i kameran?

Vet inte hur stor skillnad det blivit på Z7 II med tiden, kanske inte så mycket men Z7 fick väl ett ordentligt lyft från releaseversionen till någon firmware runt 2.#

Nu antar jag dels att Du inte har full dagsljusbelysning i Din studio och dels att Du bländar ner när Du fotar i studion för att få lite större skärpedjup och kommer man då från en DSLR, så är verkligen Z-kamerorna i dessa situationer inte någon höjdare, då de använder vald bländare, ner till bländare 5,6 och detta påverkar AF oerhört mycket.

Tyvärr fungerar Sony likadant (nästan i alla fall), bortsett från att de öppnar bländaren när man använder AF-S, men i alla fall jag vill gärna kunna parera för rörelser och då är AF-C att föredra och då är det bara Canon av de spegellösa fullformatskameror jag har erfarenhet av (Nikon, Sony, Canon), som likt DSLR använder fullt öppen bländare när man fokuserar i alla lägen och i jämförelse med både Nikon och Sony, så fullkomligt krossar Canon där sina rivaler.

Samma sak gäller ju då såklart när man i rumsupplyst miljö, exempelvis använder ett 1,2-objektiv för att kunna samla in mycket ljus, men vill blända ner lite för att få större skärpedjup. AF lider då oerhört hos Nikon och Sony.

Prova gärna med Ditt Tamron att fota på bländare 2,8 och samtidigt följa något i lite halvdunkel miljö. Blända sedan ner ett par steg, så Du når bländare 5,6 och gör samma sak. Kameran blir direkt väldigt osäker och långsam vad gäller AF. Träffprocenten med fullt godkänd skärpa sjunker dessutom dramatiskt.

Använder man däremot sina objektiv fullt öppna, så är skillnaden minimal och de tre märkena fungerar oftast väldigt likvärdigt och nu jämför jag främst mellan Sony A7r V, Canon R5 och Nikon Z8/9 som är respektive märkes toppkameror.

Z8/9 lite bättre (mindre dåliga) än Dina kameror i denna miljö, men så stor tycker jag inte skillnaden är.

Vet inte hur det fungerar på andra system än Canon, men fotar jag i studio med blixt, stänger jag av exponeringssimulering. Annars blir sökaren för mörk och det blir svårt för AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar