Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

johu

Ny medlem
Hej!

Vill någon hjälpa mig att hitta rätt kamera (systemkamera, under 10 000:)?

Har varit runt o tittat samtidigt som jag har sett att Minolta dynax 5 fått pris som bästa kamera. De ställen jag varit på har inte velat visa mig just den kameran utan visar mig Canon istället?

Tänkte om någon med lite mer erfarenhet inom kamera användande kan tipsa.

Lägger gärna lite extra pengar om det är värt det?

Inget fel på Minoltan....Men kanske är det så att Canons marknadsförare är de bästa på marknaden. Därför kanske vissa handlare pushar mer för Canon (vem vet, de kanske har större förtjänst på Canonprodukter?).

I kategorin runt 10.000:- hittar du:

Canon EOS 30/33 med ett 28-135/3.5-5.6 IS USM 10.500:-
- En bra kamera med en riktigt bra allroundoptik. Kanske något dyr, men det är hög kvalité.

Nikon F80 med 28-105/3.5-4.5 D IF 9200:-
- En lika bra kamera som EOS 30/33 men med en något sämre, men fortfarande bra optik.

Minolta Dynax 7 med 28-80 8000:-
- Många finesser på kameran men med en kanske inte så bra optik.

Lite billigare då:

EOS 300 med ett 28-200 6800:-
- En bra nybörjarkamera, kanske något plastig men helt ok. Ett hyffsat allt-i-ett objektiv. Ett av de bättre i klassen 28-200.

Minolta Dynax 5 med 28-105 4500:-
- Bra kamera med en hyffsad optik, dock inte lika allround som Canons.

Nikon F65 med 28-80 3500:-
- Ungefär som en EOS 300 fast med sämre optik.

Finns ju en uppsjö av olika kombinationspaket till respektive modeller.

Generellt kan man säga att man får väldigt mycket finesser om man köper Minolta.

Man får väldigt mycket Prestige om man köper Nikon

och

Man får väldigt bra Autofokus och billiga snabba USM objektiv om man köper Canon.

Sen har vi även Pentax förstås..men de kan jag inte så mycket om.

Canon erbjuder ju även IS samt Nikon VR på sina Tele. Klart bra när man kommer dit.

Canon har flest IS objektiv per idag.

IS är bildstabilisator.

Roine

Pentax:
MZ-5n
Bra kamera. En nästan identisk variant av denna(MZ-3) toppklassades i foto.

SMC-FA 28-70/4.0
Bra standard zoom

SMC-FA 100-300/4.7-5.8
Med denna också har du bränvidder från 28 till 300.

Pris 10000:- (Pentax hemsida. Scandinavian photo bör vara mycket billigare)

Ovanstående är ett kamerasystem som liknar de tidigare nämda kamerorna.
Mz-5n är lika bra som f-80 men Minolta och canon-husen är bättre.

Jag rekomenderar dock att du köper begagnat.

Det finns mängder med begagnade hus med 1-2 objektiv på annonsmarknaderna,i vissa fall med garantitid kvar,och till struntsummor.Då kan du istället lägga pengarna på ett bättre objektiv och film.
mvh/gunte..

Hej
Har själv en Nikon F80.Den är jag helnöjd med.Rekomenderas varmt.I min ägo finns även en F65.Fungerar perfekt,fast den tål inga hårdare tag.Men det gör kanske inte några kameror i den här prisklassen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar