ANNONS
Annons

kamera utrustning från USA.

Produkter
(logga in för att koppla)

Frasse N

Aktiv medlem
Jag har kollat på www.bhphotovideo.com och kommit fram till att det är otroligt mycket billigare där än i Sverige.

Vad är fördelarna med att handla från USA(internet) förrutom priset. Och vad är nackdelarna?

Skatter, tullar, garantier osv.

Nån som själv handlat från bhphotovideo.com?

Och ska man lägga några hundralappar extra för att köpa USA modellen intället för dom importerade?

Finns massor om BH här på fs. Vilka relger som gäller osv..

Jag har inte handlat mycket. Filter och en converter + andra småsaker, mest som ett testköp. Fungerade perfekt, som förväntat.

Priset där inefattar inte tull&moms. Plussa alltså på 25% + frakt så närmar du dig det egentliga priset. Har du riktigt supertur så slipper du tullen, men räkna inte med den turen.

Min erfarenhet är att ja, det blir lite billigare men inte så enormt mycket.

Skall du handla mycket och är fräck nog att gå genom tulle på flygplatsen så kan du lätt tjäna in en weekend för dig och tjejen i NY och samtidigt spara pengar;)...

MVH Niclas,

OM jag inte kommer ihåg fel:
+frakt+tull+moms i den ordningen.

Handlar du på plats och smugglar hem det betalar du NY-moms & tar dels en risk med svenska tullen.

Om det är en present så är det oftast OK att gå igenom tullen. Gärna en begagnad present går bra. Därför bör man inte ha orginalkartongerna tilsammans med kvittot liggandes ihop med produkten.
Det är svårt att hävda att produkten är helt ny och inte använd. Speciellt om det är en kamera/ objektiv som man använt sig av under semestern.

Men jag kan ha fel. Men hur ska man kunna ursklija prylarna i fotoväskan mot när du reste in i landet ?

Senast ändrad:
Japp. En liten risk finns, men just kamerautrustning är ju ganska tacksamt att köpa. Värre blir det att förklara en fet projektor eller likn. i bagaget

-"Nä, men jag har alltid den med mig...om det regnar eller så"

Skall själv till NY på fredag och planerar köpa ett objektiv. Det borde ju vara helsafe då jag har min "svenska" kamera med mig....

Frasse N skrev:
Jag har kollat på www.bhphotovideo.com och kommit fram till att det är otroligt mycket billigare där än i Sverige.
Njae, det är inte otroligt mycket billigare om man räknar med frakt, tull och moms. Jag vet inte riktigt hur stor chansen är att grejerna slinker igenom tullen om man köper på postorder, men man måste åtminstone räkna med att vara tvungen att betala tull och moms.

Vad man bör kolla upp noga är garantivillkoren. Om grunkan man köper omfattas av någon slags världsgaranti, och därmed kan garantirepareras i Sverige utan kostnad, eller om man måste skicka den tillbaka till USA för garantireparation.

PD

storm skrev:
Om det är en present så är det oftast OK. Gärna en begagnad present går bra. Därför bör man inte ha orginalkartongerna tilsammans med kvittot liggandes ihop med produkten.
Det är svårt att hävda att produkten är helt ny och inte använd. Speciellt om det är en kamera/ objektiv som man använt sig av under semestern.

Men jag kan ha fel. Men hur ska man kunna ursklija prylarna i fotoväskan mot när du reste in i landet ?
Har för mig att "present" har ett värde av max 500 kr, varför vet jag inte.

Tullen KAN begära att få se dina svenska kvitton.

ouch, besvärligt,, då behöver jag ha med mig mina svenska kvitton på grejerna när jag åker någonstans,, Det är nog så att man får skicka in det i efterhand. Men det är klart viktigt att inte försätta sig i dumma situationer.

Både jag o brorsan har åkt ett par gånger fram o tillbaka till Staterna men det är klart att det kan bli komplikationer. Farsan kryssade i att han hade presenter med sig till brorsans familj i US till ett värde på ca 500$ , Dumt - han blev vinkad åt sidan. :)

hbengtsson skrev:
Skall själv till NY på fredag och planerar köpa ett objektiv. Det borde ju vara helsafe då jag har min "svenska" kamera med mig....
Ja, risken är rätt liten att du blir stoppad i tullen, men notera att du kan bli tvungen att visa att hela din kamerautrustning är inköpt i Sverige. Om tullen misstänker att du smugglar så kan de ta hela utrustningen i beslag under utredningen, alltså även det du har köpt i Sverige.

Så här svarade tullen när jag frågade:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=561989&highlight=tullen#post561989

Tänk på att om du åker fast i tullen så är brottet varusmuggling och de grejer du försökt smuggla förverkas, vilket kanske kan bli lite dyrt (förutom att du blir tvungen att betala böter).

PD

I see. Fast i mitt fall blir det enkelt - min kamera heter Maxxum i USA och inte Dynax (fast det får man ju oxå bevisa kanske). Vet dom då att min kamera är köpt i sverige så skall det mycket till att börja tjafsa om något av obkektiven kanske är köpta utomlands.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar