Annons

Kamera utifrån dessa användningsområden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tilva

Avslutat medlemskap
Vi har haft en Konica Minolta Dimage A200 som min dotter just slängt i golvet:-(

Nästa kamera blir en systemkamera under/runt 8000:- som ska användas dels för normal familjefotografering och dels vill vi kunna ta bra bilder på snabba hundar (på tävling osv) och bilder på fiskar i akvarium. Vi kommer alltså behöva komplettera med fler objektiv. Macro m.m.
jag gillar även att ta porträttbilder.

Jag har upplevt min förra kamera lite långsam och knölig att få bra bilder med när ljuset inte är tillräckligt.

Canonkamerorna har jag ju kikat på, men hur är det i övrigt med Nikon, Pentax, Olympus osv? Finns det någonstans där man kan se tester av kameror?

Tack, då ska jag börja kika där... kanske ska ta och gå och klämma på en Canon 400D idag då;-) Var köper man kamera billigast på nätet? Eller är det bra att köpa i affär med tanke på garantier osv?

Så en följdfråga:

När jag kollat runt lite så finns det ju olika paket att välja mellan. Vilket objektiv bör jag välja till att börja med?

Jag har bland annat hittat detta paketet:
CANON EOS 400D + 18-55/55-200 MM + BATTERIGREPP

Kan det vara vettigt att börja med? Passar det mina blivande fototillfällen eller kommer jag behöva andra objektiv istället?
Jag har även sett paket med 17-85mm..

Eller så köper jag bara ett 18-55 mm objektiv och fyller på med något annat än 55-200. Vad tror ni?

Vill man förresten ha ett batterigrepp?

Råd någon??

Många klarar sig utan batterigrepp. Det tillför ett par saker, bla blir kameran större och stadigare att hålla i om man har stora händer. Jag har haft BG till 300D, 350D men inte nu till 400D då jag tycker den är bra som den är.

Sen rymmer den 2 batterier, men batteriet i kameran ahr hittentills inte tagit slut omder en dag för mig. Tar ändå rätt många bilder då jag är ute.

Ang objektiven är det gynnsamt att ha ljusstarka objektiv, de är dyrare men ger att du får mindre problem om ljuset är dålit. Samma med bildstabilisator (IS).

Men ljusstarkt menas siffrorna efter zoomområdet, tex 24-70/2.8 är ljusstarkare än 24-70/6.6

Ett förslag är ju att köpa kitet med det medföljande. Sen utvärderar du hur du vill ha det. Frågan är då vilket kit?

jag kan inte rådge dig där då jag har kittet men aldrig packat upp objektivet då jag har svindyra objektiv till min andra Canon som jag använder utom 17-70/2.8-4.5 Sigman som jag anser funkar kanonbra till 400D, det har Macrofunktion också.

Skall du ha ett tele som funkar inne i hallar tex tror jag 100-300 med IS kan vara nått, men har inte provat det. Men bra tele kostar.

Roine

roinek skrev:
hej

tufft du, o tänk på att de visar pris utan moms innan du väljer om där nere.

Roine

Vi köper momsfritt därifrån;-)

Ingen idé om vad man bör välja alltså?

Jag kom på att jag har ett sigmaobjektiv ifrån min gamla systemkamera Minolta Dynax 404 si. Går det att använda på någon av dagens digitala systemkameror?

Nä, vilken beslutsångest jag har!!

Canon EOS 400D? Nikon 40X? Nikon 40? Canon 30D?

Vad ska jag ha??? Ju billigare kamera, desto mer objektiv eller övriga tillbehör har jag ju råd med...

ANNONS