Annons

Kamera till barn? (10år)

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Den här frågan har säkert redan ställts innan, Jag nöjer mig också med en länk till respektive tråd.
Men kanske är någon också så pass uppdaterad att jag kan få lite aktuell råd ang. frågan vilken kompaktkamera som lämpar sig bäst för en 10-åring.

Den ska helt enkelt ha ett bra förhållande mellan pris och kvalité, ligga bra i handen på ett barn, gärna med videofunktion (önskar han, jag vet inte om priset då håller sig på en rimlig nivå). Inte för krånglig meny utan lätt hanterbar. Men med hysatt bra fotoresultat.
Jag har ingen egen erfarenhet med varken kompaktkameror eller Canon (som ju anses vara en av de bästa tillverkarna för just kompaktkameror). Men det blir kanske inte Canon?
Vad kan ni rekommendera?

Cyberphotos webbsajt finns ett ganska stort sortiment och man kan sortera efter olika egenskaper. Kanske ska det vara en modell som tål lite stryk? Annars kan man hitta utmärkta modeller (även Canon) för ungefär en tusenlapp.

När du har kollat lite och hittat några intressanta modeller är det en bra idé att ta med pojken till en bra butik och känna på dem innan ni bestämmer er.

Jag tror att alla kameror inom den prisklass du kommer att titta på levererar bilder med motsvarande kvalitet. Vi köpte någon Panasonic till vår dotter för under 1500 och den funkar förträffligt. Hon har verkligen roligt med den. Både stillbilder och filmning.

Om kompisarna har kameror så kolla vilken sort det är. Onödigt att hå något som bräcker kompisarna med hästlängder. Men också tråkigt att istället vara den som blir bräckt.

Petter ...

Blir lite nostalsgisk när jag tänker tillbaka på min andra kamera. Jag var ungefär 10 när jag fick min Zeiss Ikon Contessa som pappa köpt begagnad.
Man fick snurra på en ratt för att dra fram filmen. Dra ner en spak för att spänna slutaren. På ena sidan av kemerahuset satt en ljusmätare. Man kollade på den och förde över värdena till bländarringen och slutarrringen som satt runt objektivet. Skärpan ställde man in medan man tittad i sökaren. En liten dubbelbild som försvann klargjorde när man ställt in rätt.
Ljusmätaren har lagt av, men annars funkar kamern perfekt än idag.

Petter ...

Vilken 10-åring?

Hej!
Den här frågan har säkert redan ställts innan, Jag nöjer mig också med en länk till respektive tråd.
Men kanske är någon också så pass uppdaterad att jag kan få lite aktuell råd ang. frågan vilken kompaktkamera som lämpar sig bäst för en 10-åring.

Den ska helt enkelt ha ett bra förhållande mellan pris och kvalité, ligga bra i handen på ett barn, gärna med videofunktion (önskar han, jag vet inte om priset då håller sig på en rimlig nivå). Inte för krånglig meny utan lätt hanterbar. Men med hysatt bra fotoresultat.
Jag har ingen egen erfarenhet med varken kompaktkameror eller Canon (som ju anses vara en av de bästa tillverkarna för just kompaktkameror). Men det blir kanske inte Canon?
Vad kan ni rekommendera?

Frågan är väl vilken 10-åring kameran är avsedd för. En superintresserad 10-åring kan ju starta med en DSLR; en som vill knäppa lite på kompisar och så kan ju nöja sig med en juste mobilkamera. / mvh Fica1

Frågan är väl vilken 10-åring kameran är avsedd för. En superintresserad 10-åring kan ju starta med en DSLR; en som vill knäppa lite på kompisar och så kan ju nöja sig med en juste mobilkamera. / mvh Fica1

Rätt tänkt!
Men den verkliga frågan kanske är - vad vill mamma?
Vill man skapa/nära ett fotointresse så kanske man satsar lite hårdare. En begagnad DSLR kan ju vara riktigt roliga att utvecklas tillsammans med.

(egentligen tror jag att detta var det jag tänkte på i min lilla nostalgitripp. Pappa köpte en relativt avancerad kamera till mig när polarna sprang omkring med Instamatic).

Petter ...

Tack för tipset, Erland! Jag gick in där och kollade. Men kan det verkligen vara så att Canon bara har en enda kompaktkamera som är vatten-/stötskyddad?
Men även sådana av andra tillverkare verkar betydligt dyrare än jag trodde.... :(
Men jag ska kolla även på t.ex. Panasonic då.

Ja, vad vill mamman.... Bra fråga! :)
DSLR-tanken hade jag också. Det är ju bara en tidsfråga tills min Nikon D50 blir ledig. Men kommer han verkligen att ta med sig en sådan klump när man åker på utflykt? Eller måste jag då släpa två stora kameror? Och lite överdimensionerad är det kanske ändå.

Tack för alla era råd!

DSLR-tanken hade jag också. Det är ju bara en tidsfråga tills min Nikon D50 blir ledig. Men kommer han verkligen att ta med sig en sådan klump när man åker på utflykt? Eller måste jag då släpa två stora kameror? Och lite överdimensionerad är det kanske ändå.

Tack för alla era råd!

Min son var nog ca 10 när han började ha "egen" kamera när vi gjorde utflykter i skogen, till Skansen, Kolmården och liknande. Då fick han använda en Canon Powershot S2 IS, en så kallad långzoom kompakt. Han gillade mest att fota djur och då är det bra med mycket brännvidd. Kameran var också väldigt "lagom" i storlek, stor nog att kunna hållas stabilt men lätt nog att bära själv. Bildstabilisering är också ett "måste" för otåliga barn. Kan varmt rekommendera den typen av kamera.

När han blev lite äldre och åkte med sambon till New York tog han med en systemkamera och fotade som tusan och tyckte det var riktig skoj att fota alla skyskrapor och monument och gautliv. Då blev det mera vidvinkel.

Nu är han 14 och har blivit så där lagom tonårsslö! Ibland orkar han ta med en systemkamera men för det mesta inte. Nu är han på sportläger med polarna utan föräldrar, jag föreslog att han skulle ta med en kamera, inte en chans.

Alltså, det svänger fort i barnens värld och det som funkar perfekt i ena tillfället är uteslutet i det andra, men en långzoom kompakt tycker jag är en bra start.

Lycka till!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto