Annons

Kamera till 5-åring

Produkter
(logga in för att koppla)

vidarrr

Ny medlem
Hej.

Jag sitter och planerar julklappar och min 5-åring har önskat sig en kamera. Hon är försiktig så den behöver inte vara så stryktålig, men det som verkligen behövs är att kameran fotar så direkt som möjligt när man trycker på avtryckaren och inte, som min kamera, väntar någon sekund eller två och sen fotar. För då är bilden redan borta...

Jag vet väldigt lite om kameror själv så tips om vilka termer som är relevanta att söka på skulle verkligen uppskattas.

Vidar

Jag kan tyvärr inte ge något direkt råd, men skriv gärna vilken budget du har för kameran, då kommer man enklare kunna ge dig råd. Antar också att det är en kompaktkamera du söker?

Hej.

Jag sitter och planerar julklappar och min 5-åring har önskat sig en kamera. Hon är försiktig så den behöver inte vara så stryktålig, men det som verkligen behövs är att kameran fotar så direkt som möjligt när man trycker på avtryckaren och inte, som min kamera, väntar någon sekund eller två och sen fotar. För då är bilden redan borta...

Jag vet väldigt lite om kameror själv så tips om vilka termer som är relevanta att söka på skulle verkligen uppskattas.

Vidar

Hur försiktig hon än är så är det bäst att ge henne en kamera som l att tappas. Olyckor sker ofta i femårsålder. Våra barnbar, fyra och sex, har en fuji äventyrskamera som verkligen har fått veta att den lever. Flickorna lärde sig på några minuter hur den fungerar, men försök inte säga att de inte får använda den när de just ätit en glass. För övrigt är den populär i bakaret också. En äventyrskamera ger de vuxna mer sinnesfrid, jag lovar.

Vår dotter fick en rosa coolpix när hon fyllde tre som hon älskade ända tills att den gick i golvet med optiken före. Hon var ledsen i veckor över detta.
Så nästa blev en skamligt billig men oanvänd D40x och en ny 35/1,8.

Den har hon fotograferat med väldigt mycket. Alltid axelbandet runt halsen och perfekt grepp med vänster hand under optiken.
Hon lär sig komponera bilderna genom sökaren och tar bilder av de olika motiven till dess att hon är nöjd med hur de ser ut på skärmen. Hon kör den än så länge på autoiso och program och blixten fälls upp så snart där behövs.

Hon är väldigt rädd om den eftersom att den är "riktig" men samtidigt är det ett steg i att faktiskt ta ansvar om sina saker.

Flera av mina kompisar har kommenterat att dottern tar bättre foton än av de själva gör. Det är ett bra betyg :)

Vår dotter fick en rosa coolpix när hon fyllde tre som hon älskade ända tills att den gick i golvet med optiken före. Hon var ledsen i veckor över detta.
Så nästa blev en skamligt billig men oanvänd D40x och en ny 35/1,8.

Den har hon fotograferat med väldigt mycket. Alltid axelbandet runt halsen och perfekt grepp med vänster hand under optiken.
Hon lär sig komponera bilderna genom sökaren och tar bilder av de olika motiven till dess att hon är nöjd med hur de ser ut på skärmen. Hon kör den än så länge på autoiso och program och blixten fälls upp så snart där behövs.

Hon är väldigt rädd om den eftersom att den är "riktig" men samtidigt är det ett steg i att faktiskt ta ansvar om sina saker.

Flera av mina kompisar har kommenterat att dottern tar bättre foton än av de själva gör. Det är ett bra betyg :)

Detta är min erfarenhet också. Provade med en Nikon AW100 till barnen, men den är för långsam. En väldigt billig begagnad Panasonic GF2 har varit en hit. Passar deras händer bra, är snabb och tar för sitt pris mycket bra bilder, i alla fall så länge ljuset är ok. Även Nikon P6000 begagnad (finns för 800:- på Blocket) är snabb och tar bra bilder i så länge det är hyfsat ljust, samt är en "riktig" kamera med full kontroll om man vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar