Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera som passar för HDR-foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arne H

Ny medlem
För några månader sedan såg jag för första gången HDR-fotografier av Michael Freeman.
För mig var det ett nytt och fascinerande sätt att se motiv och skapa bilder.

Sedan dessa har jag letat efter en kamera som passar för att ta HDR-bilder.
Men det har inte varit så lätt, - de begrepp som användes för att ta HDR-foton hittar jag inte som begrepp på kamerorna.
Jag kanske inte har sökt på rätt sätt eller frågat rätt personer.
Kan någon ge mig förslag på en kamera?

Det jag vill ha är:
1) "automatkamera" (jag är inte speciellt intresserad att fixa med inställningar)
2) mycket zoom, ju mer dess bättre! (Inte flera objektiv)
3) gärna automatik på att ta flera bilder med olika bländare

Hej / Arne

För några månader sedan såg jag för första gången HDR-fotografier av Michael Freeman.

Men det har inte varit så lätt, - de begrepp som användes för att ta HDR-foton hittar jag inte som begrepp på kamerorna.

Det jag vill ha är:
1) "automatkamera" (jag är inte speciellt intresserad att fixa med inställningar)

Hej / Arne

Vill du ha systemkamera eller kompakt?

I vilket fall som helst så är det "bracketing" eller "gaffling" du söker.
En funktion som låter kameran ta flera bilder med olika exponering.
Finns på vissa lite mer avancerade kompakter och på systemkamerahus som inte är de allra enklaste modellerna.

Sen behöver du programvara som kan slå ihop bilderna, finns i de senare versionerna av photoshop eller Photomatix.

Lycka till

Om du inte är "speciellt intresserad att fixa med inställningar" så är verkligen inte HDR något för dig. Det krävs en hel del pillande i photoshop för att få det hyffsat.

Det räcker med att du kan ställa slutartid och bländare manuellt, att den har ett stativfäste och att den kan spara bilderna i TIFF eller RAW-filer.

Det jag vill ha är:

Hej / Arne

Bländaren ska du absolut inte ändra när du ska pyssla med HDR.

Det är slutartiden du skall ändra på ett antal exponeringar (3-7)

Ett stativ och trådutlösare är så gott som ett måste. Varför inte googla på HDR, eller rent av köpa en bok i ämnet, innan du springer och köper en kamera ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar