Annons

Kamera profiler för Leica X1 i Lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

jonathanhog

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Leica X1 och när jag köpte den fick jag med Adobe Lightroom som jag använder för att framkalla bilderna och sortera dem. I X1:an har jag valt att fota i "JPEG Superfine + DNG" (detta resulterar självklart i en JPEG-bild som är processerad av kameran själv samt en oprocesserad DNG Raw-fil) då man inte kan välja att endast plåta i DNG-format. Kameran har olika förinställningar (Standard, Vivid, Natural, B&W, Contrasty B&W) som appliceras på JPEG-bilden.

Min fråga är denna; Finns dessa förinställningar/kamera profiler för Lightroom 3? Som de flesta vet har man möjlighet att välja mellan diverse presets under "Kamera kalibrering" men jag har tyvärr endast "Adobe Standard". Jag vet att t.ex Canon har Landscape och Portrait osv att välja på. Det jag är egentligen är ute efter är att kunna applicera dessa profiler på DNG-filen innan jag börjar min framkallning.

Jag har kontaktat Leicas support (hade egentligen velat börja i Adobe änden men deras hemsida är så förbannat rörig). Från Leica fick jag detta svar:

"Det finns inga profiler för Leica X1 eftersom kameran använder Adobe standard DNG."

Jag köper svaret men t.ex Canon och Nikon har ju ändå möjligheten att i Lightroom välja inbyggda profiler (även om man nu skulle välja att konvertera .CR2 eller .NEF till .DNG vid import).

Det hade även varit intressant att höra från någon annan Leica användare med samma eller annan kamera modell hur ni har löst problemet alternativt om det finns en kamera profil till t.ex M9:an.
 
"Det finns inga profiler för Leica X1 eftersom kameran använder Adobe standard DNG."

Jag köper svaret men t.ex Canon och Nikon har ju ändå möjligheten att i Lightroom välja inbyggda profiler (även om man nu skulle välja att konvertera .CR2 eller .NEF till .DNG vid import).

Varför skulle man vilja ha en Camera Profile till en kamera som sparar i DNG direkt?
 
Varför skulle man vilja ha en Camera Profile till en kamera som sparar i DNG direkt?

Hej!
Jo, det är nämligen så att Leican har två stycken väldigt snygga svartvitt "presets" som man kan välja på i kameran (dessa hamnar på JPEG-bilden). Eftersom att jag vill fortfarande ha all kontroll över raw-filen så är inte det direkt ett alternativ att "framkalla" JPEG-bilden i Lightroom.
Adobe fick höra ganska mycket från människor som sa något i stil med "Min bild ser inte lika bra ut i Lightroom som den gör på kamerans display" så därför inkluderade de Kamera profiler i Lightroom.
Självklart är inte tanken att bara slänga på en kamera profil och sedan skrika färdigt men det vore trevligt att ha samma värden som kameran har, framtaget av Leica, direkt i Lightroom. Det finns förvisso b&w presets i Lightroom men de ser inte lika bra ut som de direkt i X1:an.
 
Hej!
Jo, det är nämligen så att Leican har två stycken väldigt snygga svartvitt "presets" som man kan välja på i kameran (dessa hamnar på JPEG-bilden).

Aha, så det är int een kanmeraprofil du vill ha utan en "Preset". Men DÅ är jag med... men kan inte hjälpa dig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.