Annons

Kamera på Globen

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Ska gå och se Sverige-Finland (hockey) på Globen på söndag. Någon som vet om man får ha med sig kamera på läktaren där?
 
Jag ska också dit och undrade samma sak.

Det här står att läsa på Globens sida.
http://www.globearenas.se/sv/besokare/faq.aspx?q=kamera

Men, jag ringde telefonnumret som stod där och frågade och fick svaret att "visst, det går bra, jag känner inte till något fotoförbud. Det brukar vara många som fotograferar".

Hittade en annan diskussionstråd på nåt sportforum där samma fråga dök upp om elitseriematcher (hittar det inte igen) och där var en kille so msa att han utan problem tagit med sig systemkamera och 70-200/2,8 objektiv utan problem.

Så, högst oklart skulle jag vilja säga.
jobbigt om man tar med sig kameran och inte får ta med sig den in. Vad gör man då?


/Mats
 
Snyggt. (Målet, alltså. :)

Satt du nära, eller är bilden beskuren?

Tack, men jag tycker timingen är hyggligt bra med :)
Satt på kortsidan miittemot rätt högt upp, B14.

Det där var målet på motsatta sidan och bilden är beskuren, kanske 25% eller så.
Kan lägga upp fler bilder senare.

Bilderna på målet på min sida störs tyvärr av fångstnätet, men det blev bra där med. Fick hitta en lucka under nätet genom pleiglaset att sätta skårpan emot och låsa den där, annars sätts fokus i nätet.


/Mats
 
Jag kan - tyvärr - verifiera att det är grönt med kamera. Tyvärr eftersom jag, pga lite pinsamma tillsägelser på Råsunda, bestämde mig för att lämna kameran hemma. Men jag frågade när jag kom ditt och fick också svaret att det inte var något problem. När jag Mats bild blir jag ännu surare, på mig själv. Liten tröst att jag nog ändå inte hade lyckats ta en lika bra bild.
 
Vart stoppad

Var inne på Hovet och tittade på AIK-BIF x2 oldboysen spelade också
Jag vart visiterad som vanligt när vi gick in och dom kollade min kameraväska.
Väl där inne på 15 rad med ett 28-200mm så vart jag tillsagd av en vakt, jag citerar " den där stora saken får du stoppa ner i väskan igen"
Jag skulle också vilja veta vad som gäller när det gäller plåtning på matcherna.
Har precis handlat ett 70-200 2,8 os och skulle verkligen vilja pröva det i globen eller liknande.
Jag menar om han tyckte 28-200 var stor då törs man ju inte chansa med det nya :)

/Peter
 
Det är väl så att det är arrangören och inte arenaägaren som bestämmer. Och AIK känner sig, av naturliga skäl, föranlåten att ha striktare bestämmelser på en elitseriematch än Hockeyförbundet på en landskamp.
 
Jag har varit på en del idrottsevenemang i Malmö Arena, och där har det aldrig varit några problem att använda sin systemare. Löjligt att man inte skulle få fota ett idrottsevenemang bara för att det är inomhus, på fotbollsmatcher runt om i Europa ser man ju alltid massor med folk på läktarna som sitter med systemkameror.
När det är konserter på Mamlö Arena har jag inte testat, men då kan jag tänka mig att det är lite svårare, brukar ju vara artisten eller arrangören som bestämmer då.
 
Detta problem är ju lite jobbigt då man är helt i händerna på en säkerhetsvakt som kan ha noll kolla på vad som gäller.

Vissa vakter bryr sig inte överhuvudtaget, andra kanske är pålästa och vet vad som "Arenan" har för policy medan andra har pratat med arrangören. I värsta fall råkar man ut för någon nitiskt vakt som har bestämt sina egna regler och vill gärna läxa upp nån som inte följer dem blint.

Sedan har jag märkt att folk reagerar väldigt olika vid blotta åsynen av en stor systemkamera. Vissa blir jättenyfikna medan andra kan bli tokförbannade och hävda fotoförbud till höger och vänster. Det märkliga är att man många ggr blir "mer bevakad" om man bär runt på en systemkamera med en jätteblixt där det verkligen inte går att hemlighålla att man fotar. Egentligen så borda man ju vara mycket mer uppmärksam på mobiler om det nu är helt förbjudet att fota på ett ställe.

Lite kuriosa, för några månader var jag i Tokyo vid VM i knockdown karate och fotade Dolph Lundgren som gjorde en uppvisning där han krossade stora isblock. Där sprang det omkring flera vakter med "fotoförbudsskyltar"... men såna här event lockar mest utövare av sporten så i princip vågade ingen vakt göra något annat än att hålla upp skylten trots hundratals förbjudna systemkameror!
 
på fotbollsmatcher runt om i Europa ser man ju alltid massor med folk på läktarna som sitter med systemkameror.

Det stämmer nog inte riktigt, när jag var i London så gick jag på Arsenal-West Bromwich och på biljetten stod det klart och tydligt att det var förbjudet att fota så kameran fick stanna hemma, när jag sen kom till matchen blev jag lite småsur över att det var folk som fotograferade med systemkameror. Men då sa faktiskt säkerhetsvakten till.

/Teodor Jonsson
 
Det stämmer nog inte riktigt, när jag var i London så gick jag på Arsenal-West Bromwich och på biljetten stod det klart och tydligt att det var förbjudet att fota så kameran fick stanna hemma, när jag sen kom till matchen blev jag lite småsur över att det var folk som fotograferade med systemkameror. Men då sa faktiskt säkerhetsvakten till.

/Teodor Jonsson

Det här med fotoförbud är nog en gammal grej som på sikt kanske tom försvinner på arenorna. Alla har ju mobiler numera och publiciteten på tex Youtube och sociala medier är nog viktigare än att "hemlighålla" och låta några få professionella sköta fotandet. Varför skulle det vara så farligt att tillåta systemkameror när mobilkamrorna idag tar så pass bra bilder?

De där skrifterna hänger nog kvar och inget vet riktigt vad de är bra för. Arenorna bör faktiskt ta sig en funderare och uppgradera till 2000-talet.

Sweden rock festival gick ju nyligen ut med att det skulle bli tillåtet med systemkamera!
 
Även om jag gärna vill ha kameran med, så kan jag ju ha viss förståelse för behovet av att sätta gränser. Stora telen kan störa folk i omgivningen och dessutom vara ruskiga tillhyggen i ett läktarbråk. Men man kan väl hoppas på lite spelförståelse från båda håll.
 
Även om jag gärna vill ha kameran med, så kan jag ju ha viss förståelse för behovet av att sätta gränser. Stora telen kan störa folk i omgivningen och dessutom vara ruskiga tillhyggen i ett läktarbråk. Men man kan väl hoppas på lite spelförståelse från båda håll.

Har någon någonsin hört talas om någon som slagit någon annan i huvudet med ett dryga 1-kilo 70-200?




Och så länge som man håller den framför sitt eget öga kan det väl inte störa någon annan?

I Scaniarinken förra säsongen så slängde en sponsor in en ny Iphone på isen, samma peng i stort sett... men det måste vara rätt unikt.
 
Har någon någonsin hört talas om någon som slagit någon annan i huvudet med ett dryga 1-kilo 70-200
Nej men en "mugg-glugg" fylld med cement skulle kunna bli ett sjukt vapen, är väl lika bra för arrangörerna att helt enkelt förbjuda allt som är stort nog att användas som tillhyggen?


Och så länge som man håller den framför sitt eget öga kan det väl inte störa någon annan?

Och hur ska arrangörerna veta på förhand vilka som sköter sig så civiliserat och inte?

Dessutom, om du med 70-200t (vilket inte räcker särskilt långt från läktaren på en fotbollsplan ändå) vill plåta en spelare som ligger skadad på mittplan medan spelet går vidare mot andra sidan plan lär du ju skymma ett par andra åskådare.

Har väldigt svårt att förstå alla som argumenterar med "men JAG kan ju sköta mig"... Det är liksom inte aktuellt för arrangören att känna det på sig, eller den stressade vakten vid entrén.

Är det så sjukt viktigt att plåta, skaffa ack. Annars - njut av matchen, det är INTE särskilt görbart om man ska plåta någorlunda seriöst...
 
Nej men en "mugg-glugg" fylld med cement skulle kunna bli ett sjukt vapen, är väl lika bra för arrangörerna att helt enkelt förbjuda allt som är stort nog att användas som tillhyggen?




Och hur ska arrangörerna veta på förhand vilka som sköter sig så civiliserat och inte?

Dessutom, om du med 70-200t (vilket inte räcker särskilt långt från läktaren på en fotbollsplan ändå) vill plåta en spelare som ligger skadad på mittplan medan spelet går vidare mot andra sidan plan lär du ju skymma ett par andra åskådare.

Har väldigt svårt att förstå alla som argumenterar med "men JAG kan ju sköta mig"... Det är liksom inte aktuellt för arrangören att känna det på sig, eller den stressade vakten vid entrén.

Är det så sjukt viktigt att plåta, skaffa ack. Annars - njut av matchen, det är INTE särskilt görbart om man ska plåta någorlunda seriöst...

Nu är väl Globen en ishockeyarena, inte fotbollsplan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.