Annons

Kamera och kanot.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotografia

Aktiv medlem
Hej!

Skall ut och paddla kanot i sommar och givetvis ta väldigt mycket kort. Jag tycker dock det känns lite riskabelt att ha sin kamera löst i kanoten.
Finns det vattentäta påsar? Eller hur skall man skydda utrustningen om olyckan är framme och man kantrar.

vh. Mattias
 
Bland annat finns det en typ av påse som fungerar som ett enkelt UV-hus till begränsade djup. Denna skyddar kameran samtidigt som det går att fotografera med skyddet på. De heter Ewa-marin.
Ett betydligt enklare skydd som jag själv använt mig av är att skaffa en plasthink eller liknande med tätslutande lock och förvara kameran i denna.

MvH

Benny
 
Kan vara idé att ha en påse som flyter med kameran i. Alternativt på något sätt förankrad i kanoten utifall olyckan är franmme och alltihopa kapsejsar...
 
Köp SealLine Dry bags. De görs av samma företag som gör de uppblåsbara liggunderlagen Therma-rest.
De finns i olika storlekar, från 3 l och uppåt. Själv har jag en 5 l säck som faktiskt rymmer hus och tre objektiv.

Försluter man påsen med luft i så flyter den också.
 
Ett annat tips är en vattentät låda som de från Pelican (http://www.peliproducts.com/cases.html).
Jag har en PeliCase 1400 och den känns trygg (om än också på gränsen till overkill :) och skall flyta med upp till 9kg last (har dock inte provat pga brist på badkar..). Den rymmer lätt mitt kamerahus och 200/2.8 med telekonverter samt två mindre gluggar (typ 50/1.8 och 28-105/3.5-4.5) och med smartare möblering hoppas jag få ner minst en liten glugg till.
 
Påsar räcker gott. Jag har paddlat såväl kanot som kajak med kamera (kameror) med. Nu vet ju inte jag hur du tänkt paddla: forsar? insjöar? åar/älvar? havet?
Är det kanot som du skriver så tolkar jag det som candensare och då skall man tänka på att stänket är det farligaste för kameran eftersom stuvutrymmena är begränsade/obefintliga.
Tänk också på att inta ta med för mycket fotoutrustning. Från kanoten blir det inte att man tar så mycket bilder, det är en ganska ostabil fotoplattform och det blir alltid mycket vatten på bilderna (fruktansvärt trist i längden om man visar dem.....trist även för fotografen förresten) om man inte använder kraftigare telen - och det bör ju vara stabilt underlag för det.....
Us
 
För kajak

Bra väder : Kameran i sittbrunnen i väska eller en kompakt i fickan på flytvästen.
Dåligt väder : kameran i skottet.

Använder dock mest mekaniska Nikon hus med AI-optik eller vattenskyddad kompakt; Yashica T5.

Ska man kunna fota får det inte ta för lång tid att få fram kameran.

/Staffan
 
andgi skrev:
Ett annat tips är en vattentät låda som de från Pelican (http://www.peliproducts.com/cases.html).
Jag har en PeliCase 1400 och den känns trygg (om än också på gränsen till overkill :) och skall flyta med upp till 9kg last (har dock inte provat pga brist på badkar..). Den rymmer lätt mitt kamerahus och 200/2.8 med telekonverter samt två mindre gluggar (typ 50/1.8 och 28-105/3.5-4.5) och med smartare möblering hoppas jag få ner minst en liten glugg till.

Vet du vart man kan köpa dessa samt vad kostar dom?

Hittar ingen affär eller internet butik som säljer Seebag heller. Någon som kan tipsa mig om vart jag kan köpa?

//Mattias
 
Senast ändrad:
Superfrog skrev:
Vet du vart man kan köpa dessa samt vad kostar dom?
Hittar ingen affär eller internet butik som säljer Seebag heller. Någon som kan tipsa mig om vart jag kan köpa?

Jag köpte min Peli-låda från Keltic Cases i Skottland (http://www.kelticcases.com/index.htm) och den kostade ca 1300:- med (engelsk) moms och frakt. I USA såg samma låda ut att kosta runt $50-$60 men jag hittade ingen internetaffär som inte använde hutlöst dyr frakt och samtidigt verkade pålitlig. Det finns även en svensk återförsäljare för Peli-saker men deras pris utan moms var högre än vad jag betalade totalt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.