Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kameraköp

Kameran du är intresserad av är alltså en Fuji Finepix S5700 - pris 2.150 kr.

1) Din första fråga kan väl besvaras enbart av någon som har praktisk erfarenhet av just denna specifika kamera, men generellt kan man väl säga att det är nästan nödvändigt att skaffa extrabatterier till digitalkameror.

2) Vad som accepteras som bra bilder är helt beroende på betraktaren ifråga! Du kan dock dra vissa slutsater av att detta är en av de allra billigaste kamerorna på marknaden. Objektivet är billigt och likaså sensorn som är betydligt mindre än på en digital systemkamera. Detta ger sämre skärpa, färgåtergivning och kontrast, samt mera brus (det hjälper inte att pixeltalet är högt). En större sensor (som systemkamerorna har) ger en bättre bild, även om pixeltalet skulle vara lägre.

I dåligt ljus ger en fastzoomkamera betydligt sämre resultat än en systemkamera, eller går inte att använda alls. Till systemkamerorna finns det dels betydligt ljusstarkare objektiv, och dels är sensorn betydligt större, vilket naturligtvis innebär att den kommer att nås av betydligt fler ljusstrålar. Du måste räkna med att en kamera med 10x zoom för drygt två papp inte kan framställas med något annat än ett mycket enkelt objektiv och en billig sensor, bl.a.

3) Självfallet kan en fastzoomkamera i och för sig användas för de ändamål du angivit, men det är risk för att du kommer att bli besviken. Till naturfoto är den väl knappast lämplig alls.

4) Är den värd att köpa? Det är tveksamt, enligt min mening. Det finns ju tre huvudgrupper av digitalkameror på marknaden - kompaktkameror, som är lätta att ha med sig - systemkameror, där du inte bara hittar externa blixtar och massor av olika objektiv att byta med, utan också mängder av annat som du ev. kan komma att behöva - och den tredje varianten, en fastzoomkamera, som försöker att lägga sig mittemellan. Tänkt att fånga upp dem som inte kan bestämma sig, skulle jag tro. Enligt min mening blir resultatet en dålig kompromiss som inte är bra på någonting. Den är inte liten och smidig så att man ständigt kan ha den med sig, som en kompaktkamera. Den saknar helt systemkamerans flexibilitet och alla möjligheter, och den ger ett mycket sämre bildresultat än en dylik. Det går inte att förena en kompaktkamera och en systemkamera!

Den kan tyckas vara billig, men den som köper billigt köper dyrt, som bekant, eftersom man får köpa flera gånger istället. Efter vad du har angett om vad du vill göra kan jag nästan säkert säga att du kommer att kasta bort ett par tusenlappar i onödan om du köper denna fastzoomkamera. Du lär tämligen snart komma att köpa (alternativt börja spara till) en systemkamera istället. Satsa på en sådan direkt, det blir billigare!

5) Nej, för att kunna sätta på ett fisheye-objektiv behövs en kamera med utbytbar optik, dvs den behöver vara en systemkamera. Det finns i och för sig fisheye-tillsatser som är avsedda att sättas framför ett annat objektiv, men dessa tillsatser finns enbart till systemkameraobjektiv...

Eftersom du skriver att du "är väldigt NYBÖRJARE", så försöker jag att ge dig enkla och handfasta råd. Får väl några fler: Går du upp till 6-7.000 kr så får du idag en digital systemkamera som är väldigt bra. Du kommer antagligen att få höra att det kitzoomobjektiv som följer med systemkamerorna i detta prisläge inte alls är i klass med samma tillverkares dyrare zoomar eller fasta objektiv (självklart inte!), men det blir ändå ett alldeles utmärkt instegspaket. Bildkvaliteten blir i alla fall mycket bättre än vad en lågpris fastzoomkamera kan klara, och flexibilitet och möjligheter blir ju så väldigt mycket större med systemkameran.

Världens tre största systemkameratillverkare är Canon, Nikon och Sony (som övertagit Minolta). En betydande fördel när det gäller Minolta/Sony är att de har antiskakningssystemet (minskar effektivt skakningsoskärpan även vid sämre ljusförhållanden) inbyggt i själva kamerahuset. Canon och Nikon har denna funktion inbyggd i objektivet, och då bara i vissa, väldigt dyra dylika (femsiffriga belopp). Minolta/Sonys antiskaksystem fungerar för ALLA deras autofokusobjektiv, även de allra billigaste. Och dessutom för SAMTLIGA miljoner AF-objektiv som Minolta har tillverkat under de senaste 20-25 åren! Det går alltså att få ihop en högklassig Sony/Minolta-utrustning för en spottstyver med rätt val av lite äldre, begagnade objektiv (förstklassiga sådana kan köpas häpnadsväckande billigt). Och antiskaksystemet fungerar ju som sagt för alla objektiv. Att få ihop en utrustning av motsvarande kvalitet med Nikon eller Canon-grejor skulle kosta en smärre förmögenhet!

Har du inte råd att köpa en systemkamera just nu, kan du istället gå en annan väg. Det normala för fotointresserade är att de har en systemkamera (eller flera, för den delen) som de använder när de avser att fota, samt dessutom en kompaktkamera som de kan ha med sig i fickan överallt. Ifall du inte kan köpa en systemkamera nu kan du ju istället köpa en hyggligt bra kompaktkamera tills vidare (du behöver gå upp till 2.500-3.000 kr för att få en som är bra). Sedan kan du köpa en systemkamera senare när du har pengar till detta. Då har du gjort en investering som inte är bortkastad sedan. Om du nu köper den fastzoomkamera du funderar på, så kommer den att bli liggande den dag du har köpt en systemkamera (något du högst sannolikt kommer att göra förr eller senare). I det läget kommer du då antingen att ta med dig din systemkamera, om du avser att fota, eller din kompaktkamera (om du har skaffat någon), bara för att ha något till hands. Du kommer att finna att en sådan här fastzoomkamera är för klumpig för att alltid kunna ha med sig, och den ger inte tillräckligt bra bildresultat och har inte de möjligheter du behöver när du avser att fota något. Varken hackat eller malet.

För att ge ett heltäckande och uttömmande svar på dina frågor skulle man behöva skriva volymer och inte bara ett koncentrat på en eller annan sida, men jag hoppas ändå att du kan ha lite nytta av mina skrivarmödor!

Gunnar

Finepix 5200 lanserades 2005-07-28 dvs för nästan 2 år sedan och utvecklingen har väl inte stått still så att säga.
Ägare till kameran har lämnat kommentarer på den här sidan
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=fuji_finepixs5200z
Betyget i snitt är 4,44 på en 5 gradig skala.

Efterträdaren Finepix 6500 lanserades 2006-07-13 har testats på samma site och får "highly recommended" (bästa betyg de delar ut) med tvekan. Mna kan där se att den kameran inte klara ISO större än 400 utan tydligt brus och då är nog den sensorn en generation nyare...

Jag håller med Gunnar att en system kamera nog alltid ger bättre kvalité och att en mer kompakt kamera av god kvalité är nåt som du kommer att ha nytta av även senare.

pixmania.com är vad jag erfarat ett skitföretag - rätta mig om jag har fel? (inte testat men sök på forumet o se om du får några kommentarer om dem - har hört många dåliga erfarenheter själv)

köp istället kameran från en svensk firma - ex:
cyberphoto eller scandinavianphoto m.fl.

kostar några hundralappar mer men då slipper du allt strul om det skulle vara några problem

Pixmania är ett Franskt företag och jag vet ej om du får Svensk bruksanvisning, och dom är kända för att ha dålig service(på Engelska eller dålig Svenska).
Köp helst kameran i Svensk affär eller tex. från Cyberphoto ( http://www.cyberphoto.se/ ) eller Scandinavian photo ( http://www.scandinavianphoto.se/
)
Jag är inte så negativ till kameran som Gunnar, men ser kanske 2 saker med kameran och det är att den nästan inte har vidvinkelläge på objektivet, motsvarande 38mm(ca 25mm på digital systemkamera) är inte så mycket vidvinkel.
Den har inte skakreducering som finns på dyrare kameror, men det går utan tex genom att skruva upp skänsligheten (iso) vid molnigt väder(mörkt) eller med lång brännvidd(för att undvika skakningsoskärpa).
nackdelen med högt iso blir mera brus eller sämre skärpa på grund av brusreduceringen.
Just bruset hanteras bra på Fuji F-serie (F20, F30, F40) och några till, på dom kan man använda höga iso utan större problem.
Enligt Cyberphoto ska "din" kamera vara "bra" för prisklassen men ger inte bra bilder vid större utskrifter, se: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=S5700
Mitt råd är att du har hamnat ganska rätt med kameran men att du bör titta i en större fotobutik där du bör kunna ta ett par bilder med kameran och få titta på en bildskärm eller att du har en skiva eller ett USB-minne och kan se bilderna hemma.
Prova även tex Fuji F30 som passar bättre i en ficka(kan följa med jämt) och kan användas på höga iso med bra bilder, nackdelen/fördel med F30 är lite mer vidvinkel och avsevärt mindre tele(för fåglar och så). Cyberphotos omdöme:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=F30
När jag tittade på Cyberphoto såg jag ett alternativ till S5700, nämligen S6500fd se:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=s6500fdpac
Efter att tittat lite så verkar S6500 vara bättre än S5700, bl a mera vidvinkel och bättre bildkvalitet.
Du måste oxå tänka på minneskort(512Mb eller 1Gb) för kameran att ha bilderna på och batterier samt kanske ett UV-filter på objektivet som skydd.
Cyberphotos paket är säkert bra och billigt åtminstone UV-filteret och minneskort men batterier kan du köpa billigare på Clas Ohlsson eller biltema.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto