Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera For Modelltagning

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan väl ta vilken kamera som helst. Det är objektivet som är det viktiga! Har du ett för kort objektiv så blir personen förvrängd av vidvinkeln (stor näsa osv) och har du för långt så blir bilden väldigt platt. Ett billigt men bra objektiv som funkar bra för porträtt är 50mm f/1,8. Det finns till både Canon och Nikon. Men som sagt: just själva kameran spelar inte så stor roll.

Precis som Martin säger kan du ta vilken kamera som helst, men försök ändå hålla dig borta från små kompaktkameror. Skärpedjupet är i regel väldigt långt och gör sig därför inte jättebra för porträttfoto.

Om du ska köpa nytt, köp t.ex. en Nikon D40 + ett 50mm/1,8 (kostar mellan ett och två tusen) så har du enkla men väldigt bra grejer att börja med. En blixt eller tre är inte heller fel.

kameran spelar roll

Om du skall fotografera modell så kan det vara bra att ha en kamera som klarar långa seritagningar i raw, gärna med en hyfsad frekvens/bilder per sekund

Visst varierar fotosättet där man ibalnd arbetar väldigt lugnt och planerat, medan viss modefotografering är väldigt livfull. Då är det bra med många "rutor"

hasselbaldarn som nämns är nog i lite dyraste laget, och kanske inte den bästa i fält..

Bladarn

har dom fått ordning på alla barnsjukdomar och fått tempot numera, de tidigare modellerna var inte värda priset på långa vägar, och nej 39 MP är väl ändå inte optimalt för modellfoto, snarare tvärt om

Re: Bladarn

LuCyphre skrev:
har dom fått ordning på alla barnsjukdomar och fått tempot numera, de tidigare modellerna var inte värda priset på långa vägar, och nej 39 MP är väl ändå inte optimalt för modellfoto, snarare tvärt om
Vad menas med bladare då?

gsol skrev:
Precis som Martin säger kan du ta vilken kamera som helst, men försök ändå hålla dig borta från små kompaktkameror. Skärpedjupet är i regel väldigt långt och gör sig därför inte jättebra för porträttfoto.

Om du ska köpa nytt, köp t.ex. en Nikon D40 + ett 50mm/1,8 (kostar mellan ett och två tusen) så har du enkla men väldigt bra grejer att börja med. En blixt eller tre är inte heller fel.

Första förutsättningen är väl att kameran kan använda extern blixt och det kan alla DSLR men inte alla kompakt-kameror. Sen är väl frågan om man ska köpa så många blixtar. I regel är det vettigare att hyra studio med bakgrunder, blixt som laddas via 230V eller fast ljus. Det blir annars en jätteinvestering för vardagsrummet.

Han svarade bara att han tyckte bladare är den bästa kamera för modellfoto. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Jag hade analog bladare och jag tycker den var gym i studion. Fast kanske inte en första kamera

Santa771 skrev:
Han svarade bara att han tyckte bladare är den bästa kamera för modellfoto. Hade jag haft råd hade jag köpt en. Jag hade analog bladare och jag tycker den var gym i studion. Fast kanske inte en första kamera
Vad betyder bladare?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bladarn

Robin Gyllander skrev:
Du svarade ju med ett "?" då får jag väl anta att du inte förstår ordet.

Jag var med i detta forum rätt många år, men la ner det då så många förnumstiga personer hade för vana att provocera och hacka på andra. Så, jag blev väl bara åter bekräftad: igen. Sorry, grabben men Messersmitt är fortfarande en trehjuling

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar