Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera For Modelltagning

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du med bilder i full upplösning? Menar du fullformats sensor. Tänkte på det med hasselblad du vet om att kosta ca 300 000

Santa771 skrev:
Vad menar du med bilder i full upplösning? Menar du fullformats sensor. Tänkte på det med hasselblad du vet om att kosta ca 300 000
Jag vill se dem i den upplösning de kommer ut från kameran. Och jag vet att det går på lika mycket som en bmw.

Santa771 skrev:

Tror han vill ha en fil från kameran, alltså en 22-33-39 mp fil han kan titta på i datorn, dessa filar e ju enorma, men på hasselblad.com kan man se ooch zooma in i en fil, men den e ju skapat för ändamålet, tycker du skal prata med någon på yfo.se der kan du prova på hasselblad och evt. hyra eller liknande, man kan ju också prova på en 500 med digitalt bakstycke, ingen h3dII men underbar kamera i studion, och billiga begagnade objektiv finns :)

Annars har du ju också Fujifilm s5 som har högt dynamiskt omfång och perfekt till studiobilder som inte skal vara enorma :)

madsochmarja skrev:
varför så små, 8mp räker ju längre ?

Jag tycker med mina tio bäst om 30*40
Tycker det inte är nåogn idéatt skriva ut större när de ändå bara hamnar på golvet efter ett tag. Men 3 A4 utskrifter har jag gjort iaf.

Men gisses vilka bilder på hasselblads sida. Tyckte att det var stor skillnad i både skärpa och färgomfång på bladaren. Gisses vad man vill h bladare igen fast digital.

ja ha

frågan i tråden var ju kamera för modellfoto.
Att hasselbald ger en massa pixlar och upplösning därefter är inte ifrågasatt.
frågan var och är om det är optimalt.
En modellbild, kommersiellt oftast en modebild publiceras i 99% av fallen i magasin om ca A4 eller G4 format. Om bilden inte beskärs hårt efter exponering finns det ingen tryckpress i världen som kan återge eller göra rättvisa åt 39 MP. Så 300 loppor för att fota modeller verkar var overkill på absurd nivå, sen tillkommer optik.
En mellis har stora fördelar när det gäller arkitektur, inredning och sjukt grymma studier av t ex bilar.
Sen har i o f s mellanformat digitalt ett större omfång, som återigen inte ges någon rättvisa i en av världens tunnast färgrymder: cmyk
Handhavande, flexibilitet, väderkänslighet osv talar mot hasselblad, som är en studiokamera som med god vilja kan anses vara fältmässig.
De fotografer jag känner som använder H1 i olika gnerationer har alla varit flitiga användare av Hasselblads reklemationsavdelning och senare deras serviceavdelning.

Dett som e fantastiskt med dessa kameror e ju också A.C.O Automatic optical Correction alla småfel som objektivet skapar tar mjukvaran Phocus bort, ingen moiré, aboration eller distortion :) Sen vet jag att dessa problem som har varit med H1d har åtgärdas och kopplats ihop med ett sprillans nytt service program, men hyr en och se va man tycker.
förresten så skal man gå en sväng i klädaffärer och titta på dom bilder som hänger på väggen, speciellt H&M så fattar man varför megapixel behövs i branchen :)

madsochmarja skrev:
Dett som e fantastiskt med dessa kameror e ju också A.C.O Automatic optical Correction alla småfel som objektivet skapar tar mjukvaran Phocus bort, ingen moiré, aboration eller distortion :) Sen vet jag att dessa problem som har varit med H1d har åtgärdas och kopplats ihop med ett sprillans nytt service program, men hyr en och se va man tycker.
förresten så skal man gå en sväng i klädaffärer och titta på dom bilder som hänger på väggen, speciellt H&M så fattar man varför megapixel behövs i branchen :)
Skulle inte det där aco gå att trycka in i alla kameror?

Tillbaka till tråd ämnet så hade ja valt en canon 400d om jag hade haft en mindre budjet och en 40d om budjetten är lite större. Och till det hade jag valt en 50mm ex 1,8 och sen rent personligt hade jag tagit en 100mm macro optiken för att den värkar vara grymnt skarp

Santa771 skrev:
Tillbaka till tråd ämnet så hade ja valt en canon 400d om jag hade haft en mindre budjet och en 40d om budjetten är lite större. Och till det hade jag valt en 50mm ex 1,8 och sen rent personligt hade jag tagit en 100mm macro optiken för att den värkar vara grymnt skarp
Några blixtar från kaffebrus är nog också bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar