Annons

Kamera för tekniska analyser

Produkter
(logga in för att koppla)

rolzor

Ny medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att hitta en kamera som skall användas för tekniska analyser (sportrelaterat). T.ex. att man skall kunna filma en person som springer, både bakifrån och framifrån, för att sedan kunna gå igenom bilderna/videon i slowmotion i bra kvalité.

De krav som jag har är dessa:
Snabbt autofokus, hd, smidig och hyfsat lätt, bra antal bilder per sekund, kunna spela upp i slowmotion direkt på plats i kameran.

Kan tänkas lägga ut mellan 12-17k.

Tack på förhand.

Hej!

Jag skulle behöva hjälp med att hitta en kamera som skall användas för tekniska analyser (sportrelaterat). T.ex. att man skall kunna filma en person som springer, både bakifrån och framifrån, för att sedan kunna gå igenom bilderna/videon i slowmotion i bra kvalité.

De krav som jag har är dessa:
Snabbt autofokus, hd, smidig och hyfsat lätt, bra antal bilder per sekund, kunna spela upp i slowmotion direkt på plats i kameran.

Kan tänkas lägga ut mellan 12-17k.

Tack på förhand.

Vill du ha en kamera som ger dig någorlunda rejäl höghastighetsfilmning (mer än 100 bildrutor/sekund) i full HD lär du få lägga ut mycket, mycket mer än 17000 kronor, jag undrar om ens det tiodubbla räcker ... :)

Det närmaste du kommer de kraven till de priset är de av Canons videofilmande systemkameror som klarar 60 fps i 720-hd, ett exempel är Eos 7D. Det är även i övrigt en mycket bra kamera för sportfoto. Men 60 fps ger visserligen snygg filmisk slowmotion, men ger nog inte så mycket om du verkligen vill analysera rörelser mer noga.

Vill du titta på slowmotion och verkligen kunna se detaljer så kommer du nog hur som helst göra det i bärbar dator och inte på den lilla skärmen på kameran.

Andra alternativ som ger slowmotion till rimliga priser är de kompaktkameror som kan filma i mycket höga hastigheter, Casio har flera modeller, till exempel klarar deras EX-FH100 upp till 1000 fps, men då bara i 224x64 pixlar. Skall du få upp bildstorleken till 640x480 får du gå ned i hastighet till 120 fps. Ricoh CX3 klarar 640x480 bildpunkter i upp till 120 fps. Det är visserligen stillbilder, men de går snabbt att lägga samman till små filmklipp. Canon har sin Ixus 300 HS där du kan videofilma i i 320x240 i upp till 240 fps.

Lästips: Senaste Actionfoto (#4/2010) har en artikel om detta.
Systrarna Kallurs tränare använder en Casio EX F1 men det finns tydligen en Casio Exilim EX-FH25.

casios k
ompakter gör jobbet på ett bra sätt
. Kanske inte så hippt eller snyggt, men det fungerar. Riktiga snabba lampor är rejält dyra, men är det det önskar så finns det ett antal att välja mellan.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto