Annons

Kamera för skidbacken?

Produkter
(logga in för att koppla)

sannA__

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig eller tipsa mig om en digital systemkamera som fungerar bra i skidbacken?
Inte för dyr och inte för avancerad. Har inte så lång ”fotografkarriär” men är jättesugen på att ta med kameran ut i backen.
Vad för märke ska man ha som relativ nybörjare? En inte för komplicerad modell...
Uppskattar svar! Tack på förhand.

sannA__ skrev:
Hejsan!

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig eller tipsa mig om en digital systemkamera som fungerar bra i skidbacken?
Allihop.
Inte för dyr och inte för avancerad. Har inte så lång ”fotografkarriär” men är jättesugen på att ta med kameran ut i backen.
Skall den vara ordentligt tätad för fukt så blir den dyr. Annars kan du väl köpa vilken digital systemkamera som helst. Allihop är bra rent tekniskt. Känn på dem och välj någon som sitter som gjuten i just dina händer.
Vad för märke ska man ha som relativ nybörjare? En inte för komplicerad modell...
Uppskattar svar! Tack på förhand.
Ifall du har en gissning på alla tillbehör du kommer att skaffa till kameran så småningom, så kan du ju beräkna totalpriset för utrustningen. Det kan skilja en del mellan olika märken. Om du inte har en sådan gissning så kvittar det ju.

Kameran blir så komplicerad som du vill. Gröna fullauto-läget finns på alla... :)

ok. men kan du ge mig ett namn eller en modell som man kan börja kolla på. vad använder du själv? Var ska man börja leta?
det finns så jättemycket olika, en hel djungel.
som du säket märker är jag ganska vilse så uppskatta hjälpen(=...

ok, jaha. kan du utveckla det lite? menar du att jag kan köp vilket kamerahus som helst och sedan köp till olika objektiv? vad använder du? uppsaktar tips!

instegmodell

Tjo!

Någon instegs modell från Canon,Nikon, Sony, Pentax kanske vore något.

tex
Canon 400D
Nikon D80

Finns hur många trådar som helst om vilken kamera man ska välja. Och som redan skrivits, optiken spelar större roll än huset.

Har en känsla av att i princip alla nya systemare tar bra bilder, det gäller bara att hitta den kamera som känns bäst, har rätt egenskaper för dig och har ett optikurval som passar dina ändamål.

Personligen valde jag till en början en Canon 350D med kitzoom, och köpte till ett 70-700 4L. Kitzommen användes knappt för att 70-200:an är sååååååå mycket bättre på alla sett och vis. En grym fördel med en 350/400D och tex ett 70-200 4L är att det väger väldigt lite om man jämför med värre/dyrare/ljustarkare modeller. Lite vikt är helt klart att föredra när man är ute och rör på sig mycket. Nu har jag aldrig plåtat skidor (för dassigt väder när jag var iväg), men jag kan tänka mig att ett 70-200 är kalasbra för skidåkning.

nu blev det lite mycket svammel, men hoppas det gav något varje fall!

*åter till lunchen*

Senast ändrad:
sannA__ skrev:
ok, jaha. kan du utveckla det lite? menar du att jag kan köp vilket kamerahus som helst och sedan köp till olika objektiv? vad använder du? uppsaktar tips!
Hej igen Sanna

Jag letade upp ett gammalt inlägg jag skrivit i en liknande fråga och författade om lite grand.

Börja med att skaffa Canon, Sony=(gamla KonicaMinolta = gamla Minolta), Nikon, Olympus, Pentax broschyrer.

Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.

Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.

När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begangat. Se över begagnatmarknaden helt enkelt.

Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Pentaxobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv

Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag. TROR!! Olympus bytte objektivfattning när man gick över till digitalt.

Canon har sålt mest i flera år och säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon.

När du har gjort detta, då är det dags att titta på kamerahus. Känn på de märken som du fortfarande väljer mellan i verkligheten.

Själv kan jag inte byta märke, det skulle innebära en ekonomisk katastrof.

Det gäller att inse att man väljer ett kamerasystem idag som du i princip kommer att leva med resten av livet. Om man inte lever på sin fotografi. För då kan man alltid investera om. Det är ju kunden som betalar. (Du som får mindre mat på bordet)

Lite mer personligt färgade råd:

Hur mycket kommer du att lägga på optik?

Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.

Kommer du bara handla nytt = Sony (pga AS)
Kommer du bara handla begagnat = Nikon/Canon

Det är vad jag tycker.

Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men jag har inte tittat så mycket det senaste året.

Lycka till
/Erik

PS
Du frågar specifikt efter en kamera i skidbacken.
Då tror jag att du behöver en ljusstark telezoom för att få snabba tider. För tyvärr hjälper inte AS/IS/VR när vi pratar om rörliga motiv.

Nikon har klassikern 80-200/2,8 i priser från skjutzoomen för 2500(begagnad) till VR för 20 000(ny). Givetvis får man på sätt & vis vad man betalar för men Nikons gamla hederliga skjutzoom är mycket optik för pengarna. Den är inte så snabb men troligtvis räcker den gott & väl.
Ett annat alternativ kan vara en fast 85/1,8 som är blixtsnabb.
DS

för att få en schysst tätad kamera för en rimlig slant så skull ejag lägga mina pengar på en Pentax K10(vilket jag också kommer att göra). den kommer att lilgga runt eller strax under 10 000kr. den har då inbyggd AS, fukt och dammtätad, kommer även att komma optik som är fukt och dammtätad, den blir nog dyr dock....

men det är mitt tips

Den behöver inte alls vara vädertätad som en del skriver.

Min Nikon 601 AF höll mer än 10 år.
Innanför jackan med 80-200/2,8 på.
Storslalom, brant, flackt, puckel.
Minst en vecka skidtid per år.

Funkar i alla väder men byt helst inte optik under dagen men det går det med.

Visst är det digitala känsligare iom sensorn. Jag drar ju bara fram till nästa ruta.

för att svara på eriks åsikt angående tätningen, självklart behöver dne inte vara tätad. jag använde min analoga i backen, på fjället, i lössnö och när det vräksnöade. MEN det är inte fel att ha en vädertätad kamera. speciellt med all den elektronik som sitter i den modern digitalkamera...
inte ett krav utan en bonus..

Sara!

Mitt råd är att köpa den billigaste modellen av antingen Canon eller Nikon.

Fördelen med att köpa den billigaste är att du kan prova dig fram till vad du gillar utan att det kostar jättemycket.

När du börjar förstå vad du vill med ditt fotograferande och kanske även vad du behöver för prylar är det bara att köpa till det du behöver. Det är det fiffiga med systemkameror!

Som många skrivit tidigare är det objektiven som spelar störst roll. Börja även här med en billig zoom och prova dig fram. Det brukar finnas färdiga paket med både kamera och objektiv som brukar vara helt ok att börja med.

En annan fördel (förutom begagnatmarknaden) med att köpa någon av dessa två märken är att eftersom många andra också har dem (kanske kompisar) kan du låna och prova dig fram till vad du gillar och behöver.

Börja billigt!

Køp en begangnad canon eos 350d med kitobjektivet canon efs 18-55 . Sen om du kænner behov før mer så kan du kolla vidare.

Det kombinationen bør du kunna få før ca 4000-5000kr.

Mvh Christian

tack för alla tips hittills! det känns lite klarare nu men förstätt gärna att komma med bra "att-tänka-på" saker...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar