sannA__ skrev:
ok, jaha. kan du utveckla det lite? menar du att jag kan köp vilket kamerahus som helst och sedan köp till olika objektiv? vad använder du? uppsaktar tips!
Hej igen Sanna
Jag letade upp ett gammalt inlägg jag skrivit i en liknande fråga och författade om lite grand.
Börja med att skaffa Canon, Sony=(gamla KonicaMinolta = gamla Minolta), Nikon, Olympus, Pentax broschyrer.
Titta på det OBJEKTIVUTBUD som du VILL ha.
Titta sedan på BLIXTAR och dess olika funktion mellan märkena.
Titta till sist på priserna.
Om prischocken uteblir så kan du lugnt välja vad du vill om du ändå skall köpa hela ditt system nytt.
När du sedan har chockats färdigt över priserna så går du ut på nätet och ser om det finns sådan optik som du skulle VILJA ha (kanske inte har råd med nu) begangat. Se över begagnatmarknaden helt enkelt.
Nästa steg, vilket märke kan du låna av kompisarna? Om nu kompisen har 22 Pentaxobjektiv då blir valet mycket enklare.
Måste du ha ett eget macro, supertele...osv
Vid prischock så har troligtvis Olympus fallit bort eftersom det inte finns ngn begagnatmarknad idag. TROR!! Olympus bytte objektivfattning när man gick över till digitalt.
Canon har sålt mest i flera år och säljer mest idag vilket borgar för en stor beg. marknad imorgon.
När du har gjort detta, då är det dags att titta på kamerahus. Känn på de märken som du fortfarande väljer mellan i verkligheten.
Själv kan jag inte byta märke, det skulle innebära en ekonomisk katastrof.
Det gäller att inse att man väljer ett kamerasystem idag som du i princip kommer att leva med resten av livet. Om man inte lever på sin fotografi. För då kan man alltid investera om. Det är ju kunden som betalar. (Du som får mindre mat på bordet)
Lite mer personligt färgade råd:
Hur mycket kommer du att lägga på optik?
Under 8000 = Sony utan tvekan eftersom du får AS i huset och därmed kan kompensera för mindre ljusstark optik.
Kommer du bara handla nytt = Sony (pga AS)
Kommer du bara handla begagnat = Nikon/Canon
Det är vad jag tycker.
Jag tycker att Pentax & SONYs akilleshäl den begagnade marknaden som är mindre. Men jag har inte tittat så mycket det senaste året.
Lycka till
/Erik
PS
Du frågar specifikt efter en kamera i skidbacken.
Då tror jag att du behöver en ljusstark telezoom för att få snabba tider. För tyvärr hjälper inte AS/IS/VR när vi pratar om rörliga motiv.
Nikon har klassikern 80-200/2,8 i priser från skjutzoomen för 2500(begagnad) till VR för 20 000(ny). Givetvis får man på sätt & vis vad man betalar för men Nikons gamla hederliga skjutzoom är mycket optik för pengarna. Den är inte så snabb men troligtvis räcker den gott & väl.
Ett annat alternativ kan vara en fast 85/1,8 som är blixtsnabb.
DS