Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

bengdoktor

Medlem
Ny här på brädan och tänkte fråga er experter om råd.
Jag är verkligen en nybörjare vad gäller fotografering och kan inte mer än gemene man som fotograferar för att det är kul, inte på något professionellt vis alls. Men mitt intresse har ökat kraftigt sista tiden och det är ingen impulsgrej. Nu har jag en simpel coolpix 4600 och är givetvis sugen på något bättre.

Jag ska åka på en 17 veckor lång asientripp och har funderat på att byta till en bättre kamera. Idag har jag som sagt en Nikon Coolpix 4600 som funkar fint men eftersom vi kommer att se många väldigt vackra och magnifika ställen vore det trevligt med en kamera som tar riktigt bra bilder. Jag har sneglat lite på 350D och D50 men dessa är för mig ganska dyra.

Jag är än så länge ingen bra fotograf och jag kan ingen teori om ljusförhållande och vitbalanser etc. Jag har hittat artiklarna och de verkar lovande, så lite bättre kommer jag nog bli.


MEN kommer jag kunna utnyttja en så pass bra kamera som 350D eller D50 eller kastar jag pengarna i sjön om jag köper nåt som jag ev. inte kan utnyttja till fullo?
Till saken hör även att en systemkamera ju är något mer otymplig än en kompaktkamera om man ska resa runt.

Tack för svar!