Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

JoppeJ

Medlem
Hej!

Har gått en längre tid och varit sugen på att köpa min första kamera, har kollat runt en del och hittat ett par stycken jag funderar mellan.

Canon Eos 1000 eller Eos 1100

Canon Eos 550 och Nikon D3100

Vill ha en ganska lättanvänd som man kan "växa" med men samtidigt en som jag kan ha ett tag utan att behöva köpa en bättre inom något år.

Vilken skulle ni rekomendera? Kanske finns bättre alternativ? Är som sagt en riktigt glad amatör så alla tips/synpunkter är välkomna!
 
Hej !

Jag var själv en total nybørjare som dig før ca 1 år sen då jag köpte min första systemkamera. Jävlar vad biten jag blivit på fotografering ! Køpte en 550d och ångrar mig inte alls. Väldigt bra kamera att växa med. Pris i førhållande till prestanda är väldigt bra. Funderar numera på en fullformatkamera men kommer ändå behålla min 550.

Nikon kan jag inte svara för - de gør också väldigt bra kameror. En kompis till mig kør Nikon och jag gillar inte menyerna på den. Säkert en smaksak. Objektivmässigt känns det som om Canon har lite mer att välja på.

Lycka till !
 
Allt är givetvis beroende på din budget men om du vill ha en kamera att växa med hade jag räknat bort Canons modeller 1000D och 1100D och minst satsat på en 550D som är en mycket prisvärd kamera. Och du bör även överväga en 600d eller 60D. Alla bra och moderna kameror som ger en bra grund för ditt fotograferande.
Starta med något av kit-objektiven så kan du prova dig fram.
Lycka till med ditt fotograferande!
 
Vill man ha nåt att växa i ska man undvika instegssegmentet helt och hållet. Gå direkt på en 7D eller en D7000 istället. Annars sitter du där om X antal månader och känner att du vill ha en bättre kamera.
 
Varför inte en Pentax?

Pentax K-r är instegsmodellen men har allt du behöver och lite till.
 
Vill ha en ganska lättanvänd som man kan "växa" med men samtidigt en som jag kan ha ett tag utan att behöva köpa en bättre inom något år.
Jag har svårt att se att någon av de kameror du nämner skulle hindra dig från att "växa" och utveckla ditt fotograferande. Såvitt jag vet kan man göra alla grundläggande inställningar på dem, och det är ju det det handlar om.

Sen är det en annan femma att du förmodligen höjer dina krav i takt med att du utvecklas som fotograf och kanske vill ha något helt annat (och mycket dyrare) om ett eller två år. Men som första kamera funkar alla du nämner.
 
Tack för era svar!

Känns väl som att det står mellan Canon EOS 550D eller Canon EOS 1100D, hittade en Canon EOS 1100D 18-55mm, det kanske räcker så här i början för att få lite koll och så?
Får läsa på lite och se om det gör mig klokare.
 
En fråga till, det finns både 18-55 och 18-55IS om jag fattat det rätt?
och 18-55IS är det bättre utav dom?
 
Efter att ha läst ditt första ilägg om "kamera att växa i" måste jag rekommendera 550d.
En fantastisk kamera, många kallar den "mini 7D".
Du har fulla manuella filmmöjligheter, ett riktigt kul cropsensor-läge i film, och samma sensor som 7D.
Har själv 550d över axeln och 7d runt halsen. Har aldrig ens övervägt att sälja av 550:n.
Dessutom är dom förhållandevis billiga nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.