Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för max 4500:-

Produkter
(logga in för att koppla)
tio tecken är för man måste skriva lite längre..

Och nej för det inte är en bra affär ... Men du har väl kollat nypriserna?.. Den kostade ny straxt över 4000 kr.. Så beg 3500 ??
 
Detta är en bra affär om man ser kamera per krona..straxt över 4000 kr.. Så varför köpa en beg utan stabilisering samt mindre direktstyrningar.. ja en helt enkelt mindre påkostad kamera..samt med dåligt med växtkraft i.. Och ett otikutbud som ingen blir glad över om man förutsätter där skall finnas Autofokus samt stabilisering..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265306


och är det just märket Nikon du är ute efter så köp i alla fall denna typ med VR optik så du får stabiliserad sådan ifrån start....Sony har stabiliseringen i huset så där är all optik därför stabiliserad.. Nikon har inte denna förmån att så alltid är fallet..Men denna har det med kitoptiken..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272841

Medans jag personligen hellre köpt denna Canon än Nikon i startsegmenten om det vore märkehandlande ..
..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=314315


och pentax då. men dom var väl ytterligare dyrare tycke jag. Skall kolla nogrannare..Jo stämmde. Ytterligare lite mer peng..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=316790


men tror du inser att 3500 är lite dyrt för en högst begränsad kamera sett vad du får nytt för bara lite mer. Och då med stabilisering samt garantier osv.. Så nu förstår du varför ett kort rappt nej kom..

Mvh
Tobbe.
 
Senast ändrad:
Senast jag var på MediaMarkt tog de 3.790 kr för Sony A200 inkl. 18-70 mm objektivet.

Om du jämför Nikons och Canons instegskameror med denna, ser du att dessa till skillnad från A200 är kraftigt strippade.

En väsentlig nackdel med Nikon D40/D40x/D60 ar att dessa saknar AF-motor i huset (dvs de flesta begagnade objektiv kan enbart fokuseras manuellt, vilket är hopplöst med den sökaren). Min uppfattning är att dessa mycket nerbantade kameror är väldigt dåliga köp - så fort man vill utöka med något/några hyfsade begagnade objektiv, så finner man att det hade varit mycket bättre att ha lagt till och köpt någon Nikon-kamera i segmentet ovanför instegssegmentet, som inte har dessa problem. Nikons instegskameror har dessutom bara tre AF-punkter (A200 har nio).


Canon 1000D saknar spotmätning, och har marknadens absolut sämsta grepp. Vid basinställningar kan man inte ändra några parametrar alls - man kan inte ens ställa in någon exponeringskompensation(!) Har i somras kört med Canon 400D bl.a. (modellen innan 450D, som ligger över 1000D), och det var inte någon rolig upplevelse precis. Användare har ju skrivit om att Canon sparar pengar genom att kalibrera autofokusen mindre noggrannt på sina instegskameror, och det verkar stämma. AF-snabbheten var väl OK, men inte noggrannheten - många bilder blev inte skarpa. Och då hjälpte det ju inte att jag körde med pro-objektiv (Canons L-serie). Det visade sig senare att jag fick skarpare bilder t.o.m. med Sonys kit-objektiv(!), eftersom A200:an fokuserade noggrannare. Dessutom satt sensorn rejält snett på det ex av 400D som jag disponerade - mycket störande (detta borde aldrig ha sluppit igenom produktionskontrollen).


Vare sig Canon eller Nikon har AntiSkak i huset (dvs det blir snabbt dyrt ifall man vill ha alla objektiv med IS/VR) Till Sony finns massor med begagnade Minolta-objektiv av mycket god optisk klass till förvånansvärt låga priser, och AS funkar ju på alla dessa. A200 har direktknappar till de vanligaste funktionerna - dvs den är mycket snabbare att jobba med. Den har större skärm än CaNikon. Den har noggrann visning av återstående batterikapacitet - i procent (sparar MYCKET ångest när man kan se exakt hur mycket kräm det finns kvar i batteriet). Dessutom ger A200:ans batteri betydligt fler bilder per laddning än konkurrenternas. Den har också DRO - mycket användbar funktion som förhindrar att högdagrarna fräts ur och skuggpartierna gror igen vid högkontrastmotiv, och förbättrar blixtbilder avsevärt. A200 kan också direkt styra externa blixtar trådlöst.

En sak som har stor betydelse är hur bra greppet är. Ett bra grepp ger inte bara skarpare bilder utan också mycket större fotoglädje. Är man ovan kanske man inte märker så stor skillnad i början, men det finns ett enkelt sätt att prova som gör det lätt att skilja ut agnarna från vetet - enhandsfattning. Greppa kameran med högra handen, och håll ut den en bit (du kan tänka dig att du håller blixten i den vänstra handen i klassisk stil - då slipper du också röda ögonbottnar, och ansiktena blir inte så tråkigt platt belysta). Då lär du finna att Canons instegskameror (1000D/400D/450D) känns ostadiga och instabila att hålla. Nikons instegare är klart bättre i detta avseende, fast de är lite i minsta laget. Sony A200 däremot sitter som gjuten i handen.

Du ska naturligtvis gå och testa detta själv. Växla fram och tillbaka mellan de olika märkenas instegskameror, t.ex. på MediaMarkt, där de har alla dessa kameror uppställda och med (oftast) laddade batterier. Pentax grepp är bättre än Nikons, men inte i klass med Sonys - de har marknadens bästa.


När det gäller instegskameror är det helt enkelt så att Canon och Nikon ger MINST för pengarna - Sony, Pentax och Olympus ger mycket mer. Detta är knappast någon tillfällighet - eftersom Canon och Nikon under senare år har varit störst försäljningsmässigt, så räknar de uppenbarligen med att de kan leva på namnet, och snåla på sina instegskameror. Är inte säker på att den strategin håller i längden - både Canon och Nikon har ju tappat marknadsandelar under det gångna året (det har i och för sig även Olympus och speciellt Pentax också gjort), medan Sonys försäljning har skjutit i höjden som en raket.


Mina 2 cent... :)
 
Senast ändrad:
Åkte iväg och tittade på Sony-kameran igår. Måste säga att den har seglat upp högst på vill ha-listan nu :) Det lutar nog åt ett köp.
 
Vare sig Canon eller Nikon har AntiSkak i huset (dvs det blir snabbt dyrt ifall man vill ha alla objektiv med IS/VR)
Det där är en myt som jag trodde var avlivad på FS. Det är ju bara att titta i en prislista för att se att det inte är sant! Här är några exempel (hämtade från Cyberphoto). Objektiven från Nikon och Canon alltså stabiliserade.

Sony 18-70/3,5-5,6 1985 kr
Pentax 18-55/3,5-5,6 1895 kr
Canon 18-55/3,5-5,6 1790 kr
Nikon 18-55/3,5-5,6 1790 kr

Sony 70-200/2,8 19395 kr
Pentax ---finns ej motsvarande---
Canon 70-200/2,8 20895 kr
Nikon 70-200/2,8 18490 kr

Den stora skillnaden när det gäller objektiv är att utbudet till t ex Pentax och Sony är ganska begränsat.
 
Här är fakta .. inte myter. Kolla motsvarande så Canon får stabiliserad optik.. Samt hur det ser ut på Nikonsidan då dom skall ha stabiliserad optik.. Och även så instegarna ens har Af..

http://www.cyberphoto.se/pri_lens.php?ArticleIDGroup=&MF=13&subMF=999&sortera=tillverkare


Sigma 70-200 2,8 till Sony. Vilket blir stabiliserat då funktionen sitter i huset.Pris idag 7,745 kr.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro2so

Tamron 70-200 2,8 till Sony. Vilket blir stabiliserat då funktionen sitter i huset.Pris idag 6990 kr
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=T70200S

Sedan får man inte glömma att äldre fin optik blir allihopa stabiliserade.. Även fin inte så ljuskänslig optik.. Så urvalet blir därigenom stor samt makalöst kompatibelt..
 
Gud vad tjötigt det är med bildstabiliseringsdebatten i varje köpråds-tråd. Har alla Parkinsons?

Skämt åsido dock, om jag fick välja själv skulle Nikon inkludera sensor-skak i sina hus, så icke-VR-objektiv fick lite stabilisering, men jag vill inte på något sätt att de slutar med VR-objektiv. Det är helt enkelt att föredra att stabilisera i objektivet, då det är effektivare och sökaren blir stabil (detta går inte att underskatta tycker jag).
 
Som alltid så kommer det upp därför det är ytterst viktiga saker att ha med i tankarna vid inköp hur sedan det optiska ser ut samt då även ihop med stabilisering.... Och inser man inte detta så kan man söka igenon forumet så inser man snabbt att förutom i tipstopics så kommer ämnet skakoskärpa upp ofta ihop med ljuskänslighet på optik. Även då vardags optik..

Så det handlar nog inte om parkinsson.. Utan seriös konsumentinformation endast..
 
Åkte iväg idag för att kolla på kameror. Kom hem med en Sony A200 plus 2 objektiv. Det var ett så oförskämt bra pris på det kitet så jag kunde inte låta bli. 4990:- var inte fy skam. Det var nära att jag köpte en Nikon D60 med 18-55 VR, men då visade det sig att de inte hade objektivet hemma. Åkte till en konkurrent och där hittade jag detta paket. Har inte hunnit leka med den tillräckligt än, men den känns riktigt bra än så länge.
 
Åkte iväg idag för att kolla på kameror. Kom hem med en Sony A200 plus 2 objektiv. Det var ett så oförskämt bra pris på det kitet så jag kunde inte låta bli. 4990:- var inte fy skam. Det var nära att jag köpte en Nikon D60 med 18-55 VR, men då visade det sig att de inte hade objektivet hemma. Åkte till en konkurrent och där hittade jag detta paket. Har inte hunnit leka med den tillräckligt än, men den känns riktigt bra än så länge.

Det låter riktigt bra!!! Hoppas du blir nöjd, det är jag med min i alla fall!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.