ANNONS
Annons

Kamera för Asienresa.

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer att åka till Asien på en 5 veckors backpackingresa i december. Nu undrar jag vad jag skall ta med mig för kamera?

Jag har en Canon 5D mark II med optik som 24-105mm, 70-200mm och 50mm. Men jag skulle inte orka släpa med mig en så stor kamera.

Har kollar lite på en Fujifilm Finepix X100 eller något i den stilen. Vad tycker ni? Ta med 5d mark II med t.ex. 24-105mm eller köpa en mindre kamera?

Tack på förhand!

Jag tycker du ska gå på gym och träna upp dig så du orkar ta med din systemkamera. 24.105 låter som en bra allround så du slipper byta. Köp en ordentlig väska som passar den packning du ska ha med också.
Jag hade dock tagit med dig 50:an också ;)

/Stefan

Jag tycker du ska gå på gym och träna upp dig så du orkar ta med din systemkamera. 24.105 låter som en bra allround så du slipper byta. Köp en ordentlig väska som passar den packning du ska ha med också.
Jag hade dock tagit med dig 50:an också ;)

/Stefan

Tack Stefan för din åsikt. Musklerna är nog i skick ;) Men grejen var den att man vill väl minimera på sin packning och utrustning? Och då tänkte jag att det kanske är lättare att ha en mindre med sig. Har en Lowepro AW 30l som jag kommer ta med mig på dagsturer då man lämnar stora ryggsäcken på hostlet. :)

Jag rekommenderar oxo 24-105 och 50.
Själv så tycker jag att 16-35 ger mig mer glädje och tvingar mig att kliva in i miljöerna på ett annat/bättre och mer intimt sätt.. en bra tanke för framtiden kanske.
24mm är också fint men 16 på fullformat erbjuder en fantastisk potential!
/Niclas

Ta med 5:an, du kommer sakna den annars (och det slutar med att du köper en 6D i Hongkong).

Föreslår att du kompletterar din stora zoom med ett fast Canon 40mm pancake (och ev ett 85 mm) som kommer göra paketet kompakt men fortfarande ytterst kompetent när du vill vara lite friare!

Ta med 5D

Nu har jag sålt min kompaktkamera men på den tiden jag hade en hände det att jag tog med den i stället för systemkameran. I princip varje gång ångrade jag mig när jag såg resultatet. Det är inte roligt att komma hem från en lång resa och inse att man tagit med fel kamera. Jag håller med de övriga som lämnat synpunkter; ta med din 5D och 24-105. Ett litet fast objektiv kan vara bra att ha med och väger inte mycket. Antingen det 50 mm som du redan har eller varför inte överväga nya 24 mm med IS?

Har själv varit och backpackat i Asien, var då borta i cirka 4,5 månader och hade med mig min trogna Canon 550D med en 17-70 sigma och en plastic fantastic 50 1,8. Funkande okej med en systemkamera, min är ju inte vädertätad vilket hade varit trevligt. Om jag skulle göra om resan hade jag nog valt en vattentät kompaktkamera istället. Då kunde jag haft med den på snorkling, surfning, till vattenfall och diverse andra utflykter utan att oroa mig för att den ska hålla eller att ramla i vattnet. Dem bilderna jag ville ta var ofta under förhållanden jag inte vågade eller kunde ta fram min systemare.

Tack för alla tips!

Alla som har svarat tycker att jag skall ta med min 5D mark ii. Kanske det är det bästa valet så att jag inte blir missnöjd med kvalitén på bilderna när man kommer hem. Men skall kanske även ta med min gamla kompaktkamera som jag kan ta med på "extrema" utflykter.

Finns här någon som har använt en 5D mark ii i "tuffa" väderförhållanden? Hur är vädertätningen på den? Har haft den ute i lite duggregn men hur är det med lite mera regn?

jag körde på min sista grekland/thailand resa min fuji x pro kamera med 14,35 o zoomen. Kan säga att bildkvalitets mässigt kommer du ha svårt att se skillnad mot din 5D mark 2. Fujin ger fantastiska bildfiler o optiken är skarp även i hörnen vilket många canon gluggar inte är. Varför jag valde fujin är för att den
har grym optik
ger fantastiska bildfiler
väcker ingen uppmärksamhet smidig diskret
tar ingen plats du får ner allt i en liten kamera väska till en vikt av under 2 kg.
Är riktigt bra som rese,reportage kamera.
grym på högre iso o kvällsbilder.
snygg bokeh på 35mm

nackdel af inte supersnabb men den är stabil o funkar o batteritiden är usel jag har 3 batterier men har faktiskt klarat mig på två med en hårsmån.
här kommer ett par länkar
http://markhilliardatelier.wordpress.com/2012/11/18/a-detailed-look-at-x-pro-1-long-exposures/
http://www.scoop.it/t/fuji-x-pro1?page=1

Jämför jag filerna med gamla 1ds mark 2 eller canon 5d mark 2 så tycker jag att fujin ger bättre bilder o sitter inte bästa glaset på mina D800 så upplever jag fujin vassare. Det som är den stora skillnaden är att fujin optik är skarp från hörn till hörn vilket inte alltid tjockkamerona är ;-)

så behöver du inte en supersnabb kamera med grymt bra batteri tid eller köra massor tele eller blixt så väljer jag fujin för dom.

Jag hade med D800an 24-120, 70-200 och en blixt (massor av nytta från den!) till Indonesien i sommar. Jättenöjd med bilderna och några hade varit omöjliga utan telet och externa blixten. Saknade stativet dock.

Resesällskapet hade en OM-D med ett gäng gluggar i en liten väska.

Sälj alla fullformatsgrejer.

Har en MkIII men skulle aldrig ta med den på fjällvandring på grund av omfång och vikt. Det blir en APS-C (NEX5N) och 35 + 15mm. För 5 veckor backpacking i Asien och om jag fick välja system skulle det bli OM-D med helt nya gluggen Pro 12-40/2,8. UV-0, två extra batterier och 5st 32G-kort. That´s it;)

/Stephan

jag körde på min sista grekland/thailand resa min fuji x pro kamera med 14,35 o zoomen. Kan säga att bildkvalitets mässigt kommer du ha svårt att se skillnad mot din 5D mark 2. Fujin ger fantastiska bildfiler o optiken är skarp även i hörnen vilket många canon gluggar inte är. Varför jag valde fujin är för att den
har grym optik
ger fantastiska bildfiler
väcker ingen uppmärksamhet smidig diskret
tar ingen plats du får ner allt i en liten kamera väska till en vikt av under 2 kg.
Är riktigt bra som rese,reportage kamera.
grym på högre iso o kvällsbilder.
snygg bokeh på 35mm

nackdel af inte supersnabb men den är stabil o funkar o batteritiden är usel jag har 3 batterier men har faktiskt klarat mig på två med en hårsmån.
här kommer ett par länkar
http://markhilliardatelier.wordpress.com/2012/11/18/a-detailed-look-at-x-pro-1-long-exposures/
http://www.scoop.it/t/fuji-x-pro1?page=1

Jämför jag filerna med gamla 1ds mark 2 eller canon 5d mark 2 så tycker jag att fujin ger bättre bilder o sitter inte bästa glaset på mina D800 så upplever jag fujin vassare. Det som är den stora skillnaden är att fujin optik är skarp från hörn till hörn vilket inte alltid tjockkamerona är ;-)

så behöver du inte en supersnabb kamera med grymt bra batteri tid eller köra massor tele eller blixt så väljer jag fujin för dom.

Tack för ditt tips! Fuiji X-pro 1 är lite för dyr för mig. Tänkte kanske lägga en 5000kr på en kompaktkamera ifall jag väljer att köpa en. Har du erfarenhet av Fuji Finepix x100?

Har en MkIII men skulle aldrig ta med den på fjällvandring på grund av omfång och vikt. Det blir en APS-C (NEX5N) och 35 + 15mm. För 5 veckor backpacking i Asien och om jag fick välja system skulle det bli OM-D med helt nya gluggen Pro 12-40/2,8. UV-0, två extra batterier och 5st 32G-kort. That´s it;)

/Stephan

Tack för din åsikt! En OM-D skulle vara najs att ha med men lite för dyr :/ Hur klarar sig Sony Nex-5 bildkvalitet mässigt mot din MkIII?

Tack för din åsikt! En OM-D skulle vara najs att ha med men lite för dyr :/ Hur klarar sig Sony Nex-5 bildkvalitet mässigt mot din MkIII?

Med bra optik räcker en 5N (Ej 5) riktigt långt, skulle även överväga kitoptiken 18-55 (27-100) som reseoptik. X100 skulle jag inte välja då flera tillkortakommanden är lösta på modell X100S. MkIII är naturligtvis att föredra i många lägen inte minst när ljuset tryter;)

/Stephan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar