Om man köper en EU-importerad kamera med sk EU-garanti kan man lugnt räkna med att garantierna fungerar enligt lagens minimikrav. Konsumentbestämmelserna inom EU är harmoniserade rätt bra.
Problemet uppstår om köper sk "gråimport". Det är inte förbjudet på något sätt att paralellimportera, men det innebär (förstås) att man bara har säljaren, dvs butiken att gå till. Därför skall man ta reda på just den saken: En rak fråga om man måste gå via butiken eller om man får EU-garantisedel bör vara nog - får man inte EU-garanti får man bestämma sig för om priset gör att det är värt risken. Risken i detta fall är att affären krånglar eller går i konkurs.
JAg anser personligen att den som köper begagnad utrustning av privatpersoner, garantilöst, till högre pris än nypris i "billigaste EU-affär" är fullständigt fel på det. Att köpa av en bra, lokal ÅF är värt något, men knappast 30 % - eller ?
Här är Kamera-Express 2 åriga garanti villkor: Google översättning
Översättning från holländska till engelska
Warranty period
On all new cameras and lenses we now standard two years warranty. On all other products is the guarantee of the supplier apply. Kamera-Express.nl has no repair and let defective products are always repaired by the supplier.
The warranty
The following incidents are excluded from warranty:
* Broken screens
* Damage caused by improper use
* Moisture or water
* Val-impact damage or
Defect on arrival
If your product immediately upon receipt does not function properly, please contact our customer service. If our supplier can confirm the defect, in most cases you will receive a new one. Attention! When returning an item already in receipt not good or does the original packaging in the best condition and completely enclose.
Roadmap Warranty and defects
Want to use your warranty? Then please follow the following steps to take. We can for return as smoothly as possible.
1. Subscribe to our Customer you want to send an item back.
2. When you return the item for repair sends follow the instructions below:
* Please ALWAYS attach a clear description of the problem
* Always include your full personal information such as address, telephone and e-mail address (make use of our RMA form, click here>>)
* Add a copy invoice / receipt and if the original warranty card supplied to
* Only send the article related to the complaint / defect (accessories like straps, memory cards etc. NOT enclose)
* Pack the item well so that no transport damage can occur
* We recommend your article registered and insured to send
3. Upon receipt of your shipment, sends an acknowledgment Kamera-Express.nl via email.
4. We will investigate your complaint as quickly as possible and resolve.
Cost
* The cost to send an article for your account.
* Warranty repairs will be sent free returns.
* Research costs € 75 (outside ongerepareerd guarantee if returned) unless otherwise stated
Under No warranty means:
o Val, impact, crushing, water damage, excessive force, improper use
You get 3 months warranty on repairs. Unless otherwise indicated.