Annons

Kalla händer vid fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Det här kan kanske tyckas som en lite fånig fråga. Jag köpte min första kamera i somras så jag har alltså aldrig fotat den kalla årstiden än. Häromnatten när jag var ute en liten stund för att ta några bilder, märkte jag hur kallt det blev om händerna redan nu.

Normalt sett brukar jag använda tumvantar mot kylan, men det går ju inte att fotograrera med. Har ni som är vana fotografer några tips om vad man kan använda för att både hålla händerna varma och ha bra kontroll över kameran?

Jag funderade lite på sådana där "fingerlösa" vantar. Finns det annars kanske några speciellt framtagna "fotovantar" av något slag för fotografering vintertid?

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Jag rekommenderar en VINDTÄT, tunn och smidig handske som man kan hantera kamerans funktioner i utan att behöva ta av sig dom eller vika bort skyddet för fingrarna. Man blir snabbt kall om fingrarna och det tar lång tid innan man fått upp cirkulation och värme igen så att de värmande handskarna gör någon nytta. Haglöfs Regulus Glove är vindtäta, ganska varma och smidiga. Vid extra kyla kan de kompletteras med en tunn innerhandske i syntetmaterial (typ underställ) från Craft. Då blir de xtra varma.
 
Dykhanskar

Jag kan starkt rekommendera handskar man har vid dykning. Man kan lätt röra sigrarna med dom. De är gjorde för låga tempraturer, håller kylan bra och är inte alltför dyra på rätt ställen.
MVH Christopher
 
Oavsett vad jag gör där jag både behöver vara varm om händerna och kunna arbeta så gäller två lager vantar. Underst ett par tunna, elastiska, fleccevantar och över det ett par kraftiga skalvantar utan foder. Skalvantarna hänger i remmar runt handlederna så de bara är att låta dem falla av vid arbete.
Hestra har bra vantar av båda typerna. Ta med skalvantarnas innerfoder som extravärmare vid behov.
Funkar bra neråt -30.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.