Annons

Kalibreringshjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Ja, nu har jag rört till det rejält. Fick lite foton från Crimson idag och de stämde inte riktigt överens med hur det såg ut på min skärm, så då skulle jag försöka kalibrera skärmen. Då jag inte har något externt kalibreringsverktyg (borde nog införskaffa) så testade jag med adobe gamma. Till en början verkade det funka men efter att jag pillat lite till så blev hela skärmen för mörk (jämfört med de utskriva korten) och nu får jag inte skärmen ljusare igen, om jag inte ändrar gamma värdet (men det ska väl ligga på 2,2?)

Jag har nu testat flera gånger att ställa in det röda, gröna och blåa med adobe gamma men det blir inte bra (hela bilden är för mörk).

Sen har jag även testat att ta bort adobe gamma från autostart, men då är hela bilden för ljus, o färgerna stämmer inte. Mitt i alltihopa tror jag att jag råkade skriva över sRGB-profilen med de felaktiga inställningarna. Finns en sån att ladda hem från någonstans?

Kan någon vänlig själ hjälpa en novis på området?
Även om det kanske är lite diffust beskrivet så tar jag tacksamt emot tips!
 
För att nu få vettig ljusnivå har jag ställt ner gammatvärdet till 1,6 (måste vara alldeles för lågt el?) men när jag nu öppnar en bild i PS så är den mycket mörkare än om jag tittar på den i bildvisningsprogramet.
 
Hej Sebastian,

För att få bra färgmatchning så behöver du, precis som du sjäv förstått, skaffa en riktigt skärmkalibrator.
Nu skriver du inte vad du har för typ av skärm, men försök hålla gamma runt 2,2. Kom ihåg att du även har ljusstyrka på skärmen (och även kontrast beroende på skärm) som påverkar ditt resultat.

Med vänlig hälsning,
Roberto Chaves
 
Hej!

Jag har en platt fujitsu siemens 17".
Grejen är att även när jag ställer in ljusheten (via skärmens meny) på max så blir bilden för mörk när jag har gjort de andra inställningarna i adobe gamma, så jag måste nog han gjort något fel i någon inställning och nu hittar jag inte tillbaka.

Men nu har jag iaf tagit bort adobe gamma o då kan jag justera ljusheten så att iaf den är rätt, men färgerna är fortfarande inte riktigt bra men det duger nog tillsvidare.

Jag får nog punga ut med lite pengar på en kalibrator, även om det känns lite dyrt (beror väl på vad man jämför med i kameraväg ;).

/Seb
 
Läs kalibreringsguiden här på fotosidan och följ den så ser du kanske var du halkar snett!
Nolla grafikkortsinställningarna då dom kan göra att det "överkompenseras" när du justerar med Adobe gamma.


http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Tanka en profil från fujitsu Siemens och prova hur det ser ut med den.

http://www.fujitsu-siemens.se/home/products/displays/tft/index.html

Profilerna finns om du högerklickar på skrivbordet och väljer

Egenskaper - Inställningar - Avancerat - Färgmatchning.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.