Annons

Ny skärm, ny profilering, nya problem.

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, det är ju underbart Mathias, hoppas jag inte är till mkt besvär.

Kom hem precis nu ifrån en yrkesfotograf som fick framkalla bilden som jag har som referensbild i mitt tidigare inlägg, den är helt perfekt utskriven, som den översta bilden av mina två.

Jag trodde hans skärm, en Mac, skulle uppvisa den blågröna toningen som mina pappersbilder, men den visade i princip identiska färger som min profilerade skärm.

Nu har jag kommit så långt i alla fall att profileringen är helt rätt i alla fall.


Vänliga hälsningar Julle.
 
Från båda företagen hade bilderna som ett blått filter över sig.
Jag ville ha dessa ljusbeiga som i datorn, men de blev blågröna.

Jag använder mig av instickprogrammet Silver Efex i Photoshop och
slår ihop lagren, skickar bilden som TIFF och väljer ej korrigering.

Svartvita bilder är känsliga för det som kallas metameri, dvs att färgerna ser lite olika ut under olika ljusförhållanden. Detta brukar man oftast snacka om när det gäller utskrifter på bläckstråleskrivare, särskilt sådana med pigmentbläck. Men det uppträder också när det gäller färgfotopapper. Om man mäter den metameriska effekten under olika ljus är färgfotopapper mest känslig i gråa färger, medan bläckstråleutskrifter är mera känsliga i mättade, kraftiga färger.

Så för att du ska kunna se dessa bilder korrekt är det viktigt att du ser dem under dagsljusbelysning. Antingen om du använder sådana lysrör som Mathias nämnde tidigare, eller om du går ut med bilderna.

Stefan
 
Stefan har (som vanligt) rätt i det han säger. Färgpapper som vi använder är känsliga för betraktningsljuset, och det gäller speciellt svartvita eller lätt sepiatonade bilder.

Vi kalibrerar in våra papper varannan timma just för att minimera denna effekt, men ibland händer det att papper "driver iväg", och det märks knappt på färgbilder, men syns väl på svartvita bilder.

Nu ska nämnas att dina bilder var väldigt, väldigt svagt tonade, vilket gör att vi visst ljus kommer de nästan se svartvita ut, medan i glödlampebelysning kommer de se mycket varmare ut.
 
Hej.

Svartvitt är lurigt.
Färgbilderna däremot var toppen, bättre än, hmm, konkurrenten ;-)

Det är det som är konstigt, färgbilderna från er stämde exakt mot de jag ser på min skärm, det är gråskalan som blev helt fel, och bara den.
Mina lite "ljusbeiga" bilder blev blågrönt svartvita.
Har stått med bilderna i fullt dagsljus precis vid ett fönster.

Sitter med er testbild framför datorn nu, färgerna på bilderna stämmer nästan exakt, men det grå fältet på höger sida där företagsnamnet står, där jag jag en svagt vinrödgrå nyans, ändrar jag skärmen så den stämmer blir färgbilderna i mitten helt fel.
Däremot om jag softproofar med Grey Gamma så hamnar jag nästan exakt rätt, med det förutsätter att jag inte kör med någon toning utan en ren svartvit bild.

Jag får väl sitta i nattmörkret och fundera ;-)

Och tusen tack för tiden ni har lagt ned på att hjälpa mig, nu får jag försöka klara mig så gott det går med era förklaringar och tankar.

MVH Julle.
 
Nu kom de nya bilderna och jag har kikat på dem.

Det måste jag säga, att bilderna jag fick nu, var helt annorlunda.

Borta är det blågröna sticket, den mörka "dimman" över bilderna, nu ligger de i princip exakt samma toning/nyans som hos min bekanta fotograf.

Frågan är, hur kommer det sig att mina första bilder bara är att kasta, medans de bilderna jag fick idag var mycket bättre och går att använda?

När jag skickade in bilderna valde jag bort all som hette autokorrigering för att jag ville ha dem som jag såg dem, vilket jag fick nu.

Hur ska jag bära mig åt om jag ska framkalla förstoringar, och som jag ska lämna bort relativt snabbt?

Med andra ord, hur ska man undvika blågrönt färgstick i mina svartvita bilder i framtiden?
Fick ju samma fruktansvärda färgstick hos båda de stora labben, måste väl vara så att maskinen ser en svartvit bild och bara printar på, eller?

Misstänker att du korrigerade maskinen manuellt nu?

MVH Julle.
 
Hej

Hade både de blanka och matta bilderna du fick från oss samma färgstick?

Det enda jag kan tänka mig är att vårt papper inte blivit korrekt kalibrerat, eller att det "drivit iväg" snabbare än normalt. Alltså man måste kontinuerligt kalibrera sitt papper (man mäter in det så att det återger färger precis som de ska), annars driver det med tiden iväg och kommer uppvisa färgstick. Det händer ibland, men väldigt väldigt sällan då vi har så täta kontroller som varannan timma.

Som regel är det inte några problem att framkalla precis som du gjort hos oss. Jag kollade igenom din beställning och du gjorde allt rätt, så felet låg hos oss.

Så i framtiden är det bara att göra precis som du gjorde sist, så kommer dina bilder se bra ut. Är det någon gång att du upptäcker färgstick är det bara att ringa oss så kopierar vi om dom utan kostnad. Det händer som sagt väldigt sällan så de gånger vi gjort fel bjuder vi givetvis på det.

Kul att bilderna nu blev som du tänkt dig nu och att skärm och arbetsflöde funkar.

/Mathias
 
Hej.

De blanka papperskopirorna har en liten aning mer blåstick än de matta.
Det är inte mycket, men lite.

Med andra ord, de matta kopiorna ligger lite lite lite mer rätt.

Skönt att det inte var hos mig, satt uppe till 2 inatt och fick hjärnsläpp ;-)

Men det roliga är att bilderna från det konkurrerande företaget harde samma blåstick som era som kom från första leveransen, vilket gjorde att jag var säker på att felet låg hos mig, sicken otur ;-)

Men som sagt, ett stort stort tack för att du har tagit dig tid att hjälpa mig med detta, känns tryggt att skicka till er.

MVH Julle.
 
Kollade inställningarna nu i PS3, hade 2 tidigare.

Vet inte om något är helt galet här, se gärna bifogad bild.
Provade att ändra men såg ingen skilllnad i TIFF bilden som var uppe.
Jag kör pc.

Att du sätter Color Management Policies till OFF medför att alla bilder, oavsett vilken färgrymd de ligger i, kommer att visas med Adobe RGB som tilldelad färgrymd. När du sedan inte heller har Ask when opening förbockad sker detta utan att du vet om det. En bild som ligger i sRGB kommer att se överdrivet färgmättad, en som ligger i ProPhoto RGB onödigt blek ut.

Bättre att sätta den inställningen till Preserve Embedded.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.