Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering OCH profilering?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
På jobbet har vi fått nya Dell U2413, och eftersom jag ändå behöver en ny kalibrator hem tänkte jag införskaffa mig en Xrite i1 Display Pro (har en äldre i1 nu) som också råkar vara den enda kalibrator som fungerar för hårdvarukalibrering av dessa skärmar.

Tidigare har jag bara profilerat mina skärmar, men hur är det när skärmarna kan hårdvarukalibreras - bör man först köra Dells program för att ställa in rätt i hårdvaran och sedan dessutom profilera med Xrites program?

Jag har aldrig kört något annat än tillverkarens program för hårdvarukalibrering, men jag har förvisso inte haft just Dell. Nu har jag ju Eizo och det fungerar ju inte att ha ett program som laddar en profil i grafikkorts-LUT:en när du kan sitta och byta läge allt ifrån sRGB till fullt omfång.

Det beror på programmet. Quatos hårdvarukalibreringsprogram genererar en skärmprofil i samma veva som den hårdvarukalibrerar skärmen, utan profilen har du mer eller mindre noll färghantering då har du bara optimala inställningar på skärmen.
Kör DELLs program först, sedan kan du titta om du fått en en skärmprofil också. Har du inte fått en skärmprofil så är det bara att profilera efteråt med programmet som kommer med colorimetern.
Ska du ha riktigt bra färger se till att knappa i 10-bitars färg innan du börjar hela proceduren.

/Karl

Jag har aldrig kört något annat än tillverkarens program för hårdvarukalibrering, men jag har förvisso inte haft just Dell. Nu har jag ju Eizo och det fungerar ju inte att ha ett program som laddar en profil i grafikkorts-LUT:en när du kan sitta och byta läge allt ifrån sRGB till fullt omfång.

Switchar du mode på skärmen så måste du växla LUT också, utan LUT färghanterar inte ditt system. Det bästa är annars att profilera för maximal färgrymd, dom flesta skärmar går över aRGB på åtminstonde någon färg, sedan får du i datorn mjukvarusimulera dom olika färgrymderna.
Jobbar du med websidor, se till att ha en sunkskärm också helst inte profilerad alls. Vissa färgkombinationer blir helt vidriga på sunkskärmar och en ganska stor procent av surfare har sunkskärmar. Jag har tre skärmar en fotoredigeringsskärm med fullt omfång, så en som är sRGB profilerad och en sunkskärm. Dom olika skärmarna kan ha olika LUT-filer.

/Karl

Den som skriver ett program som inte lämnar en skärmprofil vid hårdvarukalibrering borde nog byta jobb. Eizos byter ju profilen i Windows när du byter mellan de kalibrerade lägena. Min Samsung XL20 fick man gå in och byta själv. Inte smidigt...

Switchar du mode på skärmen så måste du växla LUT också, utan LUT färghanterar inte ditt system. Det bästa är annars att profilera för maximal färgrymd, dom flesta skärmar går över aRGB på åtminstonde någon färg, sedan får du i datorn mjukvarusimulera dom olika färgrymderna.
Jobbar du med websidor, se till att ha en sunkskärm också helst inte profilerad alls. Vissa färgkombinationer blir helt vidriga på sunkskärmar och en ganska stor procent av surfare har sunkskärmar. Jag har tre skärmar en fotoredigeringsskärm med fullt omfång, så en som är sRGB profilerad och en sunkskärm. Dom olika skärmarna kan ha olika LUT-filer.

/Karl

Nej, man byter standardprofilen när man byter läge. Att mecka med någon annan LUT än den i skärmen är onödigt om kalibreringen är bra. Varför man inte skulle utnyttja funktionaliteten i en bra hårdvarukalibrerad skärm övergår mitt förstånd. Ska det gå måste dock skärmen och/eller mjukvaran ha stöd för flera lägen. Det finns det säkert skärmar som inte har.

Konceptet med sunkskärm ger jag inte mycket för. sRGB kan jag ju kolla på den vanliga skärmen, Det tar typ 0,3 sekunder att byta läge...

Nej, man byter standardprofilen när man byter läge. Att mecka med någon annan LUT än den i skärmen är onödigt om kalibreringen är bra. Varför man inte skulle utnyttja funktionaliteten i en bra hårdvarukalibrerad skärm övergår mitt förstånd. Ska det gå måste dock skärmen och/eller mjukvaran ha stöd för flera lägen. Det finns det säkert skärmar som inte har.

Konceptet med sunkskärm ger jag inte mycket för. sRGB kan jag ju kolla på den vanliga skärmen, Det tar typ 0,3 sekunder att byta läge...

Men då har du ju en LUT. I sRGB-läget kan man säkerligen leva med en 98%ig lösning.

Konceptet med sunkskärm hjälper bara om man vill att sidan skall se snygg ut för det mest. Vill man bara ha rätt är det helt onödigt.

/Katl

Jag är inte det minsta intresserad av att ha en sunkskärm, så det kan vi lämna därhän. Jag har dock för mig att jag i någon annan tråd här läste att det är bra att profilera skärmen när den är kalibrerad, och att det var någon av de som har koll på sådant på riktigt som skrev det (möjligen Stefan Ohlsson).

Jag kan förstås minnas fel - konstigare saker har hänt :)

Jag är inte det minsta intresserad av att ha en sunkskärm, så det kan vi lämna därhän. Jag har dock för mig att jag i någon annan tråd här läste att det är bra att profilera skärmen när den är kalibrerad, och att det var någon av de som har koll på sådant på riktigt som skrev det (möjligen Stefan Ohlsson).

Du har ett sunkkalibreringsprogram om det inte profilerar medans det ändå håller på. Båda måste ske om du vill ha ett bra resultat, men profileringen kan (om programvaran stöder det) göras i samma veva som kalibreringen.

/Karl

Hej !

Hårdvk. ändrar hårdvarans betende, som därefter givetvis därefter ska profileras, profileringen
påverkar signalen.

Kan låta lite som "Goddag Yxskaft", men blir klarare om man tänker en
crt, ändras kontrastinställningen så ändras nån fysisk grej i själva skärmen.
Ex accelrationsspänningen.

Inte alltid helt självklart att skilja på dessa.

Fast detta har ju redan Falumas sagt i #3.

//MW

Tidigare har jag bara profilerat skärmar, då jag inte haft någon skärm med hårdvarukalibrering - därav frågan :)

Jag har ingen aning om hur Dells program fungerar, men jag tänkte ta mig förbi Kameradoktorn på torsdag och köpa en i1 Display Pro - meddelar hur det fungerar när jag testat :)

Har kört fast lite med kalibreringen....
Skärm: Eizo CG246
System 10.8.3
ColorNavigator 6

Det funkar inte att validera skärmen.
Väljer validation Target, Viewer (vilken inte stödjer versioner längre än CS5.1)
Measurement Device
Har ingen Reference device och sen får jag bara error. (failed to validate the profile)
Är det för att jag inte har en referens?

/m

Tidigare har jag bara profilerat mina skärmar, men hur är det när skärmarna kan hårdvarukalibreras - bör man först köra Dells program för att ställa in rätt i hårdvaran och sedan dessutom profilera med Xrites program?

Det skapas en profil när kalibreringen är klar. Justeringen ligger i skärmens LUT och inte i grafikkortet, men profilen läses in i operativsystemet så PS, LR och andra färghanterade program kan använda den.

Du kan se här hur Dells kalibreringsprogram ser ut (som för övrigt är gjort av Xrite):

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2713h.htm#hardware_calibration

Det skapas en profil när kalibreringen är klar. Justeringen ligger i skärmens LUT och inte i grafikkortet, men profilen läses in i operativsystemet så PS, LR och andra färghanterade program kan använda den.

Du kan se här hur Dells kalibreringsprogram ser ut (som för övrigt är gjort av Xrite):

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/dell_u2713h.htm#hardware_calibration

Det är flera skärmar som kan kommunicera med i1Profiler, det program som följer med till en i1Display Pro. Så jag tror inte det spelar så stor roll vilket program du använder, Dells program eller X-Rites. Men utan att ha provat Dells programvara är jag rätt övertygad om att den kan skapa en profil, när den väl har kalibrerat skärmen. Än mer övertygad är jag när jag ser skärmdumpen från Lars.

Med vänliga hälsningar
Stefan

Har kört fast lite med kalibreringen....
Skärm: Eizo CG246
System 10.8.3
ColorNavigator 6

Det funkar inte att validera skärmen.
Väljer validation Target, Viewer (vilken inte stödjer versioner längre än CS5.1)
Measurement Device
Har ingen Reference device och sen får jag bara error. (failed to validate the profile)
Är det för att jag inte har en referens?

/m

Uppdatera din ColorNavigator till senaste versionen. Men jag vet också att det finns en bugg i flera versioner av CN6 som gör att man får en underkänd validering. Jag har sedan använt UDact, ett fristående valideringsprogram, som har bekräftat att skärmen är korrekt kalibrerad. Valideringen fick godkänt med bred marginal.

Med vänliga hälsningar
Stefan

Uppdatera din ColorNavigator till senaste versionen. Men jag vet också att det finns en bugg i flera versioner av CN6 som gör att man får en underkänd validering. Jag har sedan använt UDact, ett fristående valideringsprogram, som har bekräftat att skärmen är korrekt kalibrerad. Valideringen fick godkänt med bred marginal.

Med vänliga hälsningar
Stefan

Var precis som du sa en gammal version. Bockar och bugar!
/martin

Köpte den enda i1Display Pro de hade i lager på Kameradoktorn idag, och har nu profilerat mina tre Dell U2410 hemma med i1Profiler - klart snabbare, och ser ut att ge ett jämnare resultat än min gamla i1 Display :)

I morgon ska jag kalibrera mina U2413 på jobbet, men då måste jag använda Dells program om jag förstått det rätt. Det blir nog bra det med ...

Köpte den enda i1Display Pro de hade i lager på Kameradoktorn idag, och har nu profilerat mina tre Dell U2410 hemma med i1Profiler - klart snabbare, och ser ut att ge ett jämnare resultat än min gamla i1 Display :)

I morgon ska jag kalibrera mina U2413 på jobbet, men då måste jag använda Dells program om jag förstått det rätt. Det blir nog bra det med ...

Använder du samma skärmprofil till alla skärmarna, eller hur får du till rätt profil till rätt skärm med ett grafikkort? Vilket grafikkort kör du med?

Använder du samma skärmprofil till alla skärmarna, eller hur får du till rätt profil till rätt skärm med ett grafikkort? Vilket grafikkort kör du med?

Jag har ett AMD 7970, och det är förstås olika profiler till respektive skärm - annars blir det inte ett dugg lika (vilket syns rätt väl de gånger Windows tappar profilen, vilket som tur är händer sällan i Windows 8)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar