Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dell UP3216Q

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag hoppas på är som sagt att slippa skala upp texten, och då får jag ju de facto mer arbetsyta (även om den fysiska ytan är mindre). Jag är van vid liten text på skärmar.

Hela diskussionen kring 1 skärm vs 3 skärmar är helt ointressant för mig, och det var inte därför jag startade tråden. Jag var helt enkelt ute efter ett omdöme om den aktuella skärmen (eller liknande), så jag förstår inte varför det är så många som tycker det känns viktigt att påpeka att jag gör fel.

Jag har jobbat med datorer och IT mellan 1994 och 2016, och har rätt bra koll på vad jag håller på med ;)

De har du ju rätt i :)
Men att gå från 3 till 1 skärm är ju inte vanligt .....typ tvärtom.
Den 32" jag har är en Samsung som jag hittade på rea, väldigt nöjd med den för de priset jag gav.
Du får väl googla recensioner eller hoppas att Stefan Ohlsson har nåt att säga.

ThomasR

Hela diskussionen kring 1 skärm vs 3 skärmar är helt ointressant för mig, och det var inte därför jag startade tråden.

Ber om ursäkt för att jag drog igång den diskussion men jag uppfattade det som om motivet för byte var just att slå ihop 3 till 1 och ville då påtala några effekter som kanske inte är helt uppenbara.

Ber om ursäkt för att jag drog igång den diskussion men jag uppfattade det som om motivet för byte var just att slå ihop 3 till 1 och ville då påtala några effekter som kanske inte är helt uppenbara.

Jag uppfattade inlägg ett, paragraf ett, på samma sätt så det var inte bara du.

Jag uppfattade TS som att han endast var intresserad av att veta om UP3216Q var en bra skärm, och om någon möjligen hade erfarenhet av den, eller någon annan liknande 4K-skärm med motsvarande pris/prestanda.

DELL UP3216Q-bildskärm

Jag använder just nu tre skärmar på 24" (två DELL U2413 och en U2410), och det fungerar väl rätt så bra. Det tar dock mycket plats på skrivbordet, och min tanke är att ersätta de tre skärmarna med en UP3216Q (eller annan 32" med 4K).

Någon som testat Dells 32-tummar och kan lämna ett omdöme? Jag vet att den har 99,5% aRGB och att den går att hårdvarukalibrera (ett krav) med min i1 Display Pro.

Jag kommer också att använda skärmen för spel, och jag vet att den här typen av skärm inte är optimal för det, men jag är ingen hardcorespelare. Det räcker att det fungerar :)

Synpunkter, någon?

Hej Affe jag har en sådan skärm och är väldigt nöjd med den.
Om den kan ersätta tre skärmar vet jag ej, nu kör jag den på en Mac där du kan skapa flera skrivbord så jag kan ha PS på en browsern på en annan m.m så jag känner inget behov av fler skärmar. Ja texten m.m blir mindre men jag som du använder terminalglasögon så det är för mig inget problem för övrigt så är det väldigt enkelt att förstora text t.ex. på en Mac om jag skulle behöva det.
Anledning till att jag skaffade skärmen var att jag på min 24" full hd skärm för övrigt även den en Dell skärm (förmodligen något liknande som du nu kör, vilken jag fortfarande har kvar men inte använder) var att jag upplevde bilderna en smula "luddiga" i jämförelse med vad jag såg på kamerans display.
Speldugligheten räcker för mig jag är väl som du ingen hardcore lirare men jag kör några gamla shoot em up spel Half life 2 m.m och de fungerar för mig helt problemfritt.
Men att titta och redigera bilder på den skärmen spelar i en helt annan division än en full hd skärm, ja det är som natt och dag enigt mitt tycke.
//Lasse P.

Är också möjligtvis intresserad av denna skärm, och hör gärna fler synpunkter.

Ang. 3v1 skärm så är det uppenbarligen en smaksak.
Jag tycker det är mycket smidigare/snabbare att trycka Alt+Tab än att flytta muspekaren mellan 3st skärmar.
I de få fall jag behöver se mer än ett fönster samtidigt så är det ju busenkelt (iaf i win10) att dela skärmen till 2 fönster.

Är också möjligtvis intresserad av denna skärm, och hör gärna fler synpunkter.

Ang. 3v1 skärm så är det uppenbarligen en smaksak.
Jag tycker det är mycket smidigare/snabbare att trycka Alt+Tab än att flytta muspekaren mellan 3st skärmar.
I de få fall jag behöver se mer än ett fönster samtidigt så är det ju busenkelt (iaf i win10) att dela skärmen till 2 fönster.

Alt tab funkar rätt bra när man har två eller tre skärmar också och på win 10 behöver man inte klicka för att tex scrolla i ett öppet fönster :) Det blir lite samma sak, en enorm skärm där man har flera fönster öppna bredvid varandra, eller om de är på olika skärmar.

Bra genomgång av skärmar

Här hittade jag intressant läsning: http://pc4u.org/best-monitor-for-photo-editing-and-photography/

Jag använder just nu tre skärmar på 24" (två DELL U2413 och en U2410), och det fungerar väl rätt så bra. Det tar dock mycket plats på skrivbordet, och min tanke är att ersätta de tre skärmarna med en UP3216Q (eller annan 32" med 4K).

Någon som testat Dells 32-tummar och kan lämna ett omdöme? Jag vet att den har 99,5% aRGB och att den går att hårdvarukalibrera (ett krav) med min i1 Display Pro.

Jag kommer också att använda skärmen för spel, och jag vet att den här typen av skärm inte är optimal för det, men jag är ingen hardcorespelare. Det räcker att det fungerar :)

Synpunkter, någon?

Synpunkter, någon?

Gick själv från 2 skärmar (en till foto och en till spel) till en. Tyckte det var väldigt bökigt och utrymmeskrävande med flera skärmar, och det var extremt sällan jag använde båda samtidigt.

Hade jag inte spelat ganska mycket så hade jag redan köpt en UP3216Q, men har man blivit van att spela i 120Hz+ så är det svårt att gå ifrån. 4K är dessutom tungdrivet i spel varför jag också tvekar. Gäller att ha ett (eller två!) high-end grafikkort också.

Idag har jag en ASUS PG279Q (27" 2560x1440) som jag tycker är den bästa kompromissen just nu. IPS panel med relativt bra färger, samt låg input lag och möjlighet till upp till 165Hz.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar