** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
ANNONS
Annons

Kalibrering, Dell 1905, nVidia GeForce 6800.

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem
Jag är ny här på forumet och har läst många inlägg om hur man ska ställa in skärmen. Jag gör så gott jag kan och tycker jag klarar Adobe Gamma, men med sparade skärmprofilen blir skärmen alldeles för ljus. Det är något jag inte hajjar.

På själva skärmen har jag ställt in ljusstyrkan på 50 (förval 100) men kontrasten går inte att ändra (förval 100). Under Color Settings har jag valt normal Preset (sRGB).

När jag ställt in allt i Adobe Gamma, skärmen är neutralt grå och skärmen verkar vettigt ljus kommer momentet då jag efter ”Slutför” sparar en profil som t ex ”1905FP”. När jag nu går till grafikkortets ruta ”Färgprofil” visas den gjorda inställningen som en diagonal rät linje (samma inställning representerar samtidigt ”Standardläge”). Med den gjorda inställningen blir olika gråskalor från nätet korrekt visade med endast ett litet steg från svart till nästan svart och vita sidan på motsvarande sätt.

Nu till det jag inte förstår: När jag nu väljer min färgprofil (1905FP) så förändras bildskärmen från vad jag har ställt in i ”Gamma” och blir alldeles för ljus och den räta linjen är nu ersatt av en uppåtgående båglinje. Det verkar lite tårta på tårta. Andra inställningsmöjligheter i grafikkortet är ”Ljusstyrka”, ”Kontrast” och ”Gamma” som är valbara från ”Standardläge”. Är det något jag skall ställa in?

Som ni märker är jag mycket okunnig och behöver råd om vad jag ska ställa in och hur allt fungerar för min skärm. Vad gör jag för fel? Vad jag förstår behöver Photoshop Elements också en sparad profil för att kunna visa rätta färger. Men när jag väljer den blir som sagt skärmen alldeles för ljus. Tacksam för all hjälp.

Ingen vänlig själ som har min skärm/grafikkort eller annars mer principiellt kan ha synpunkter på mitt problem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar