Annons

Kalibrering Cinema Display?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan knappt någonting om kalibrering men skulle vilja... Här läst i oändliga trådan har på fotosidan för att hitta något svar på mina funderingar men alla trådar slutar i allt för avancerade diskussioner (för min nivå).

Jag fotar och arbetar bilderna i photoshop och vill kunna skriva ut bilder som stämmer överens från skäm till skrivare (canon pixma ip4000) samt lägga upp bilder på internet/skicka via mail till mottagare som garanterat har finare kalibrering på sina skärmar än mig, detta utan att behöva skämmas allt för mycket..ganska rimliga krav med dagens teknik för alla, eller?

Jag använder en macpro samt en ibook och en cinema display 20"skärm som är helt okalibrerad (bortsett från den egna inbyggda kalibreringen som går att göra, JA jag använder den).
I nu läget har jag inte möjlighet att byta bildskärm eller köpa ett jättedyrt kalibreringsverktyg (läs över 2000kr)
Är det värt att kalibrera? Vilket program rekommenderar ni?
Räcker det med en huey eller är något annat bättre för den skärm jag har? Hur kan jag förbrättra mina resultat med små och relativt billiga medel?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar