Annons

Kalibrering BenQ-skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Eliaz

Aktiv medlem
Hej!
Vad erfarenheter har ni av BenQ;s skärmkalibreringsprogram Palette Master Elements. Jag får det inte att öppnas på min skärm.
BengtE
 
Visste inte att det fanns en gång. Följer det med skärmen? Jag har alltid haft Spyder så jag använde det till min Benq också när jag ändå hade det.
 
Hej!
Vad erfarenheter har ni av BenQ;s skärmkalibreringsprogram Palette Master Elements. Jag får det inte att öppnas på min skärm.
BengtE
Använder Palette Master med en Spyder X till en SW 270c. Fungerar utmärkt. Omkalibrerar ca 1 gång per månad.
Ladda ner programmet på nytt och installera om det på datorn. Kan ju ha blivit något fel där. Dessutom - vilken skärm har du? Är det en modell som kan hårdvarukalibreras?
 
Använder Palette Master med en Spyder X till en SW 270c. Fungerar utmärkt. Omkalibrerar ca 1 gång per månad.
Ladda ner programmet på nytt och installera om det på datorn. Kan ju ha blivit något fel där. Dessutom - vilken skärm har du? Är det en modell som kan hårdvarukalibreras?
Jag har en SW240 och kalibrator SpyderX
 
Använder Palette Master med en Spyder X till en SW 270c. Fungerar utmärkt. Omkalibrerar ca 1 gång per månad.
Ladda ner programmet på nytt och installera om det på datorn. Kan ju ha blivit något fel där. Dessutom - vilken skärm har du? Är det en modell som kan hårdvarukalibreras?

Ni har alltså Spyder X men använder Palette Master istället för Spyder X - programmet? Då tycker ni väl Palette Master är bättre då antar jag? I så fall på vilket sätt?
 
Ni har alltså Spyder X men använder Palette Master istället för Spyder X - programmet? Då tycker ni väl Palette Master är bättre då antar jag? I så fall på vilket sätt?
Det är skillnad på profilera och kalibrera. Googla - vet jag:) De aktuella skärmarna från Benq hårdvarukalibreras med hjälp av lämplig kalibrator och Benqs programvara Parlette Master. Kalibreringen lagras direkt i skärmens hårdvara. För enklare skärmar görs i stället en skärmspecifik profil med kalibratorns egna mjukvara som som sedan styr vad som matas ut till skärmen. Hårdvarukalibrering är naturligtvis en väsentligt bättre lösning än profiler i datorn som mixtrar med vad som sänds till skärmen;)
 
Palette Master används för en hårdvarukalibrering medans program som följer med Spyder är för sk mjukvarukalibrering.
För att få ut det bästa ur skärmen ska hårdvarukalibrering användas .
När man köper t.ex Spyder så användes inte deras programvara utan då ska du bara använda själva mätaren och sedan använda Palette Master.
Sedan beroende på dator och dess anslutningar så kan det behövas också en usb-kabel mellan dator och skärm för kommunikation under själva kalibrering.
Om det behövs eller ej kan man se på denna länk
 
Vart köper man en spektrometer utan tillhörande program

En spektrofotometer är inte nödvändigtvis den bästa lösningen för att kalibrera en skärm. En Colorimeter (t ex i1 Display Pro) är oftast ett bättre val. Spektrofotometern är dock lämplig för att skapa en profil till Colorimetern för den aktuella bildvisaren.
 
Visste inte att det fanns en gång. Följer det med skärmen? Jag har alltid haft Spyder så jag använde det till min Benq också när jag ändå hade det.
Palette Master Elements tar längre tid än Spyder programvara men du får ett mycket bra resultat, därtill listningar över exakt färg avvikelse m.m. Min Benq dog efter tre år men fram till dess mycket bra bildkvalitet. Nu har jag en Eizo med 5 års garanti och använder dess Color Navigator 7 och Spyder. Funkar snabbt och ger signal efter 200 tim skärmanvändning
 
Hej!
Vad erfarenheter har ni av BenQ;s skärmkalibreringsprogram Palette Master Elements. Jag får det inte att öppnas på min skärm.
BengtE

Jag tror jag kanske vet rätt svar på denna TS ursprungsfråga nu när jag själv försökte få igång Palette Master Element förra veckan för att hårdvarukalibrera min SW271 men misslyckades med det jag också initialt. Jag fick alltså inte heller igång programmet först och det berodde på att jag glömt sätta dit USB-kabeln mellan monitorn och skärmen som följer med..

Skärmen funkar ju i sig utan denna USB-kabeln eftersom den ju kommer fabrikskalibrerad både för sRGB och Adobe RGB men kalibreringar man gör själv lagras ju först i skärmens Look up table och sedan överförs dessa data via en ICM-fil som även skrivs ner i operativsystemet där den som vanligt kan ses i Kontrollpanelen. Har man inte USB-kabeln monterad, så funkar inte denna överföring och heller inte skärmens USB-hubuttag.

Windows skärmprofil fyller ingen funktion för ett system med hårdvarukalibrerad skärm annat än för en del program som av olika skäl behöver den som en referens. Så är det exv. I XnView där man kan välja om viewern ska läsa profilerna i filerna (default) eller istället använda aktuell "skärmprofil" - i detta fall den ICM som skaoats av Palette Master Elements vid användarens egen kalibreringen.

Jag tycker Benqs kalibreringsprogram är både enkelt och bra. Jag körde det i "advanced" läge och programmet kan sedan användas för att validiera den kalibrering man gjort. Det tar dock sin tid och är klart långsammare än Datacolors program för Spyder X och det är det enda negativa i det avseendet jag har att säga. Det tog mig ca en halvtimme var för sRGB och Adobe RGB, så räkna med en timme plus en halvtimme värmning av skärmen innan kalibrering.

Innan jag kunde få igång det var jag också tvungen att ladda ner en 32-bitars och en 64-bitars runtime av MS Visual C om jag inte minns fel. Många har säkert redan det på plats och i det fallet kan man bortse från det sista stycket här.

Det finns även en "kompatibilitetslista" som visar vilka kalibreringsutrustningar som stöds med programnet, så har man för gamla Spyder-grejor som TS i detta fall så kan säkert även det vara ett skäl till att det inte funkar. Jag hade inga problem med min Spyder X.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.