Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av nytt hus, beg objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Vad jag förstått kan man lämna in ett nytt kamerahus på kalibrering/af-justering utan kostnad om det är inom garanti-tiden. (?) Vad gäller om man lämnar in ett nytt hus med ett eller flera begagnade objektiv? Vad behöver man skicka med, garantisedeln och/eller inköpskvittot?

MVH
André
 
Vad har du för kamera?

Det går ju att kalibrera in fokus för olika objektiv på kameran själv genom en funktion som heter AF-mikrojustering, men det beror på om det stöds på din kamera.

Stöds t.ex. på nikon D7000 och uppåt, likaså på canons kameror som ligger på samma nivå.
 
Vad har du för kamera?

Det går ju att kalibrera in fokus för olika objektiv på kameran själv genom en funktion som heter AF-mikrojustering, men det beror på om det stöds på din kamera.

Stöds t.ex. på nikon D7000 och uppåt, likaså på canons kameror som ligger på samma nivå.

Mikrojustering och AF-justering är inte samma sak. Mikrojusteringen förskjuter endast problemet och löser ingenting, mer än möjligtvis kompensera för felfokus vid ett givet avstånd (något som jag har svårt att se att någon kan ha praktisk användning för)

En AF justering görs med hus och optik tillsammans, och efter en korrekt kalibrering skall AF fungera, oavsett avstånd.
 
Hej André,

Jag vet inte om det gäller alla kamerahus, men med min 7D gällde följande (inlämnat på Intervision i Solna):

- Kamerahuset får inte vara köpt mer än ett år från servicetidpunkten
- Kamerahuset kalibreras ihop med samtliga L-objektiv (de nollställer kamerahuset och kalibrerar sedan objektiv för objektiv)
- Eventuella extenders skall skickas med, så kalibreras objektiven även efter denna
- Du måste lämna in kvitton på kamerahuset, samt kvitto för varje objektiv som skall justeras

Jag har tidigare hört att objektiven inte får vara mer än 7 år men har inte själv fått det bekräftat. Om det finns motsvarande möjlighet på icke-L-gluggar har jag inte helle rnågon erfarenhet av. För extenders behövdes inget kvitto i mitt fall.

Servicen tog ungefär 2,5 veckor, Jag har inte haft något att klaga på efteråt.

Fredrik
 
Fyller på Fredriks inlägg.

Canon RCC Mölndal. Policy som ovan men om du är privatperson gäller 3 år på huset - reklamationsrätten som konsument. När jag lämnade in mina prylar förra veckan, ville de ha 4 veckor. 2 DAGAR senare var det klart. Inga stora justeringar för min del men det känns bra att ha fått linserna finjusterade till huset - något som jag borde gjort långt mycket tidigare.
 
Hej!

Jag har liknande frågor som trådens skapare men tänkte höra mig för lite ang priser, vad kostar det att kalibrera och måste det vara ett avsevärt fel eller kan man göra det enbart för att vara säker på att allt är som det ska?
Ibland jagar AF:n på mitt 70-200 f4, speciellt om det är lite motljus. Har en canon eos 450D
 
skickar man tredjepart objektiv med huset till canon med?
har en ny inköpt 60d som jag inte tycker tar skarpa bilder, de objektiv jag har tar skarpa bilder på min gamla 400d
har 70-200 f4L, sigma 18-50 f2,8 och 50 f1,8
 
Fyller på Fredriks inlägg.

Canon RCC Mölndal. Policy som ovan men om du är privatperson gäller 3 år på huset - reklamationsrätten som konsument. När jag lämnade in mina prylar förra veckan, ville de ha 4 veckor. 2 DAGAR senare var det klart. Inga stora justeringar för min del men det känns bra att ha fått linserna finjusterade till huset - något som jag borde gjort långt mycket tidigare.

det där med att rcc har 3år för privatpersoner som policy är inget som stämmer tyvärr
 
skickar man tredjepart objektiv med huset till canon med?
har en ny inköpt 60d som jag inte tycker tar skarpa bilder, de objektiv jag har tar skarpa bilder på min gamla 400d
har 70-200 f4L, sigma 18-50 f2,8 och 50 f1,8

Canon befattar sig inte med andra objektiv än Canons egna.

/ Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.