Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrering av gammastyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer F

Medlem
Jag har en dum fråga som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med. Hur kalibrerar jag gamma-styrkan (antar att det är den som spökar), så att skärmen visar mina bilder med rätt ljusstyrka?

Utförligare beskrivning av mitt problem:

Jag har under flera år använt en samsung syncmaster bildskärm, som jag tycker fungerar hyfsat vad gäller färgkalibrering. (I alla fall för mina behov.) När jag har beställt utskrifter på mina bilder, har utskrifterna hittills sett ut som samma bilder ser ut på skärmen. (I alla fall i mina ögon.) Men nu senast prövade jag att beställa en obehandlad utskrift från ett proffslabb, och upptäckte att exponeringen inte stämde med hur bilden ser ut på skärmen. Utskriften var en aning underexponerad jämfört med hur samma bild ser ut på min skärm. Inte jättemycket, men tillräckligt mycket för att förstöra hela intrycket av bilden. (Färgerna stämde dock, precis som tidigare.) Tidigare har jag beställt utskrifter från konsument-labb som t.ex. fujifilm, som tydligen använder toning utan att jag har vetat om det.

Jag har testat lite med skärminställningar för att försöka hitta felkällan, och har upptäckt att inställningen av gamma-styrkan ibland verkar ge ungefär samma effekt som över- eller underexponering. Så jag gissar att min skärm möjligen är inställd på för stark ljusstyrka, och att bildens exponering därför kanske inte visas helt rätt på skärmen. Vilket har gjort att jag får fel resultat när jag har använt bildens utseende på skärmen för att bedöma lämplig toning eller (ibland) exponeringskompensation jag ska använda i bildbehandling... Därför undrar jag om någon vet hur jag kan kalibrera bildskärmens inställningar för ljusstyrka, så att bilderna visas rätt på skärmen.

Tacksam för hjälp.

Därför undrar jag om någon vet hur jag kan kalibrera bildskärmens inställningar för ljusstyrka, så att bilderna visas rätt på skärmen.

Tacksam för hjälp.
Tror inte du behöver blanda in gammavärdet här, utan det handlar snarare om ljusstyrkan på skärmen. Och det enda enkla svaret är, köp en skärmkalibrator. Det finns sådana från 1000 kr och uppåt. Det finns ingen annan vettig metod att kalibrera en skärm.

Stefan

Tack för svaret! Finns det något jag ska tänka på i så fall, när jag letar efter lämplig skärmkalibrator? Kan jag t.ex. utgå från att exemplevis alla färgkalibratorer fixar kalibrering av ljusstyrka också?

Ok, då vet jag. Tack för svaret!

Då är det väl bara att öppna plånboken då. Trodde att jag hade lyckats undvika det när jag lyckats klara mig utan färgkalibrator, men men...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar