Jag har kört med helt okalibrerade skärmar fram till i dag då jag fick hem Spyder 4 PRO. Jag vet inte hur utskrifter kommer att se ut här framöver jämfört med bilder på min skärm, men förmodligen mycket mer korrekt än hittills. Jag kan i alla fall konstatera att min skärmbild nu ser klart annorlunda ut än innan kalibreringen. Vitbalansen fick sänkas från 6500 K till 5000 K och ljusstyrkan från 142,6 till 90. Skärmen har nu varmare färger dessutom.
Att kalibrera sin skärm borde egentligen alla som håller på med bildredigering att göra. Det borde dessutom nästan vara ett krav för registrering på fotosidan.se kan jag tycka.. ;-)
Att inte ha en kalibrerad/profilerad skärm är som att ha okänt färgade solglasögon på.
Vilket det är ser man först när man jämför utan glasögonen på.
Våra ögon är tillsammans med vår hjärna formidabla på att få vitt ljus vitt och alla andra färger i relation till det.
Tänk på ett foto från ett rum med starkt midvinterljus från fönstren och glödlampsljus inne.
Kameran ser skillnaden och tolkar det ena som väldigt blått och det andra som orange.
När vi själva tittar på samma sak ser vi inte skillnaden på samma sätt. Våra ögon tillsammans med hjärnan kompenserar för skillnaden och kan hantera det så att vitt blir vitt i båda miljöerna.
Mina skärmar är samtliga kalibrerade och ställda på en lägre ljuset som stämmer med mina utskrifter.
I mitt fall 120 Cd.
Min dotter har just fått en ny MacBook Retina 13 och ärvt en av mina större skärmar som är kalibrerade efter min MacBook Retina 15.
När jag kommer från min avstämda miljö till hennes rum ser jag genast att färgerna inte stämmer på hennes skärmar.
Retina skärmen är för kall och den externa skärmen är för varm.
Skillnaden är dramatisk när jag kommer från mina skärmar. Efter 10 minuter ser det helt OK ut.
Mina ögon och hjärnan har lärt sig kompensera för skillnaden.
Så våra sinnen kommer alltid tycka att vår skärm visar rätt.
I flödet kamera till utskrift har eller publicering har våra verktyg inte alls nått den nivå som evolutions gett oss. De ser det enigt sin egen tekniska nivå.
Om vi tar en Canon kamera ser den gärna en varningskon som röd. Våra ögon ser den som orange.
Fast profilerar vi Canonkameran med t.ex. passport så kan den också uppfatta den som orange och uppleva det gröna gräset mer korrekt.
Skärmen är vår enda möjlighet att bedöma hur en bild ser ut från kameran i redigerat skick till bilden är publicerad på nätet eller skickad till skrivaren.
Om vår skärm inte stämmer är det som att sitta och redigera med röda, gröna, blå eller gula solglaögon på.
Sedan finns det ett antal fällor till att falla i om man gör utskrifter men det lämnar vi till någon annan tråd
Kul du såg skillnaden efter profilerat skärmen. Att ligga på 5000 Kelvin är lågt.
För mer normala utskrifter är 5500 - 6500 vanligare.
Kontentan av ovanstående kan sammanfattas som inte profilerat sin skärm vet inte om hen har solglasögonen på eller inte