ANNONS
Annons

Kalibrera skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Inser att jag måste kalibrera min skärm. Skriver inte ut själv (och kommer aldrig att göra), så det är endast skärmen som ska kalibreras

Har en skitskärm, LG flatron IPS231, om det spelar någon roll. Använder PC.

Har kikat på några olika kalibrerings alternativ och har svårt att veta vad som kan passa mina behov:

Datacolor Spyder 4 Express (900kr)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Spyder4Express

Datacolor Spyder 4 Pro (1300kr)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Spyder4Pro

X-Rite ColorMunki Smile (1000kr)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Munki_Smile

X-Rite ColorMunki Display (1500kr)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Munki_display

Tacksam för förslag och åsikter.

MVH John

Hej
Jag använder en Datacolor Spyder 4 Pro för att kalibrera min skärm; Eizo FlexScan 2333 tror jag att skärmen heter. Jag är mycket nöjd med denna bilskärmskalibrator och skriver inte heller ut mina bilder själv men resultatet blir bra när jag skickar iväg bilderna på framkallning (utan justeringar av labbet).

/Lars-Åke

Hej
Jag använder en Datacolor Spyder 4 Pro för att kalibrera min skärm; Eizo FlexScan 2333 tror jag att skärmen heter. Jag är mycket nöjd med denna bilskärmskalibrator och skriver inte heller ut mina bilder själv men resultatet blir bra när jag skickar iväg bilderna på framkallning (utan justeringar av labbet).

/Lars-Åke

Ja man kanske skulle satsa på en Spyder 4 pro.

Men undrar bara om det är någon idé att kalibrera en så pass dålig skärm som min skärm är?

Det är alltid värt att kalibrera/profilera skärmen. Detta gäller både skärmar som är kalibrerade på fabrik och billigare skärmar som inte är det.
Dessutom behöver det göras om med jämna mellanrum. Så det är värt att ha en egen kalibrarator.
Det finns en äldre teknologi och en nyare som t.ex. i1 Display pro använder.
Dessa är bättre på att hantera skärmar med stor färgrymd som ligger nära aRGB. De har också färgfilter som åldras långsammare. De med den gamla tekniken är känsliga för ljus och värme och åldras relativt snabbt.
Jag har kör idag i1 Display pro och hade tidigare i1 Display II. Det är stor skillnad på rsultatet mellan dessa.
Spyder har jag ingen erfarenhet av men Stefan Olsson kanske kan mer om skillnaderna mellan olika modeller.

Color Munki Display är väl exakt samma hårdvara som i1 Display Pro har jag för mig. Lite långsammare och annan programvara men exakt samma dongle. Så knappast värt att köpa Pro bara för att få en kalibrerad skärm. Jag har en :/

Jag har kört med helt okalibrerade skärmar fram till i dag då jag fick hem Spyder 4 PRO. Jag vet inte hur utskrifter kommer att se ut här framöver jämfört med bilder på min skärm, men förmodligen mycket mer korrekt än hittills. Jag kan i alla fall konstatera att min skärmbild nu ser klart annorlunda ut än innan kalibreringen. Vitbalansen fick sänkas från 6500 K till 5000 K och ljusstyrkan från 142,6 till 90. Skärmen har nu varmare färger dessutom.

Att kalibrera sin skärm borde egentligen alla som håller på med bildredigering att göra. Det borde dessutom nästan vara ett krav för registrering på fotosidan.se kan jag tycka.. ;-)

Jag har kört med helt okalibrerade skärmar fram till i dag då jag fick hem Spyder 4 PRO. Jag vet inte hur utskrifter kommer att se ut här framöver jämfört med bilder på min skärm, men förmodligen mycket mer korrekt än hittills. Jag kan i alla fall konstatera att min skärmbild nu ser klart annorlunda ut än innan kalibreringen. Vitbalansen fick sänkas från 6500 K till 5000 K och ljusstyrkan från 142,6 till 90. Skärmen har nu varmare färger dessutom.

Att kalibrera sin skärm borde egentligen alla som håller på med bildredigering att göra. Det borde dessutom nästan vara ett krav för registrering på fotosidan.se kan jag tycka.. ;-)

Att inte ha en kalibrerad/profilerad skärm är som att ha okänt färgade solglasögon på.
Vilket det är ser man först när man jämför utan glasögonen på.
Våra ögon är tillsammans med vår hjärna formidabla på att få vitt ljus vitt och alla andra färger i relation till det.
Tänk på ett foto från ett rum med starkt midvinterljus från fönstren och glödlampsljus inne.
Kameran ser skillnaden och tolkar det ena som väldigt blått och det andra som orange.
När vi själva tittar på samma sak ser vi inte skillnaden på samma sätt. Våra ögon tillsammans med hjärnan kompenserar för skillnaden och kan hantera det så att vitt blir vitt i båda miljöerna.
Mina skärmar är samtliga kalibrerade och ställda på en lägre ljuset som stämmer med mina utskrifter.
I mitt fall 120 Cd.
Min dotter har just fått en ny MacBook Retina 13 och ärvt en av mina större skärmar som är kalibrerade efter min MacBook Retina 15.
När jag kommer från min avstämda miljö till hennes rum ser jag genast att färgerna inte stämmer på hennes skärmar.
Retina skärmen är för kall och den externa skärmen är för varm.
Skillnaden är dramatisk när jag kommer från mina skärmar. Efter 10 minuter ser det helt OK ut.
Mina ögon och hjärnan har lärt sig kompensera för skillnaden.

Så våra sinnen kommer alltid tycka att vår skärm visar rätt.

I flödet kamera till utskrift har eller publicering har våra verktyg inte alls nått den nivå som evolutions gett oss. De ser det enigt sin egen tekniska nivå.
Om vi tar en Canon kamera ser den gärna en varningskon som röd. Våra ögon ser den som orange.
Fast profilerar vi Canonkameran med t.ex. passport så kan den också uppfatta den som orange och uppleva det gröna gräset mer korrekt.
Skärmen är vår enda möjlighet att bedöma hur en bild ser ut från kameran i redigerat skick till bilden är publicerad på nätet eller skickad till skrivaren.
Om vår skärm inte stämmer är det som att sitta och redigera med röda, gröna, blå eller gula solglaögon på.
Sedan finns det ett antal fällor till att falla i om man gör utskrifter men det lämnar vi till någon annan tråd
Kul du såg skillnaden efter profilerat skärmen. Att ligga på 5000 Kelvin är lågt.
För mer normala utskrifter är 5500 - 6500 vanligare.

Kontentan av ovanstående kan sammanfattas som inte profilerat sin skärm vet inte om hen har solglasögonen på eller inte

Att inte ha en kalibrerad/profilerad skärm är som att ha okänt färgade solglasögon på.
Vilket det är ser man först när man jämför utan glasögonen på.
Våra ögon är tillsammans med vår hjärna formidabla på att få vitt ljus vitt och alla andra färger i relation till det.
Tänk på ett foto från ett rum med starkt midvinterljus från fönstren och glödlampsljus inne.
Kameran ser skillnaden och tolkar det ena som väldigt blått och det andra som orange.
När vi själva tittar på samma sak ser vi inte skillnaden på samma sätt. Våra ögon tillsammans med hjärnan kompenserar för skillnaden och kan hantera det så att vitt blir vitt i båda miljöerna.
Mina skärmar är samtliga kalibrerade och ställda på en lägre ljuset som stämmer med mina utskrifter.
I mitt fall 120 Cd.
Min dotter har just fått en ny MacBook Retina 13 och ärvt en av mina större skärmar som är kalibrerade efter min MacBook Retina 15.
När jag kommer från min avstämda miljö till hennes rum ser jag genast att färgerna inte stämmer på hennes skärmar.
Retina skärmen är för kall och den externa skärmen är för varm.
Skillnaden är dramatisk när jag kommer från mina skärmar. Efter 10 minuter ser det helt OK ut.
Mina ögon och hjärnan har lärt sig kompensera för skillnaden.

Så våra sinnen kommer alltid tycka att vår skärm visar rätt.

I flödet kamera till utskrift har eller publicering har våra verktyg inte alls nått den nivå som evolutions gett oss. De ser det enigt sin egen tekniska nivå.
Om vi tar en Canon kamera ser den gärna en varningskon som röd. Våra ögon ser den som orange.
Fast profilerar vi Canonkameran med t.ex. passport så kan den också uppfatta den som orange och uppleva det gröna gräset mer korrekt.
Skärmen är vår enda möjlighet att bedöma hur en bild ser ut från kameran i redigerat skick till bilden är publicerad på nätet eller skickad till skrivaren.
Om vår skärm inte stämmer är det som att sitta och redigera med röda, gröna, blå eller gula solglaögon på.
Sedan finns det ett antal fällor till att falla i om man gör utskrifter men det lämnar vi till någon annan tråd
Kul du såg skillnaden efter profilerat skärmen. Att ligga på 5000 Kelvin är lågt.
För mer normala utskrifter är 5500 - 6500 vanligare.

Kontentan av ovanstående kan sammanfattas att den som inte profilerat sin skärm vet inte om hen har solglasögonen på eller inte.

Jo, blir att inhandla ett kalibreringsverktyg. Velar mellan Spyder 4 Pro och Colormunki Display, spelar kanske inte så stor roll?

Tack så mycket för alla svar!

Jo, blir att inhandla ett kalibreringsverktyg. Velar mellan Spyder 4 Pro och Colormunki Display, spelar kanske inte så stor roll?

Tack så mycket för alla svar!

Om du tittar på Colormunki och skriver ut själv kanske det kan vara värt att gå upp ett snäpp i pris och skaffa Colormunki Photo, som även klarar av att kalibrera skrivaren. Praktiskt om du använder papper från tillverkare som inte tillhandahåller profiler för din skrivare/bläckkombination.

Jaha, har du inhandlat en Spyder Pro.

Funkar fint att kalibrera men datorn läser inte in den sparade profilen vid uppstart.
Hur åtgärdas detta?

Antar att det har något med mitt grafikkort att göra? (NIVDIA GT 320) och i sådant fall kan jag lösa detta genom att köra på moderkortets grafikkort. Gjorde detta tidigare, "använder" egentligen inte grafikkortet då jag inte spelar spel eller videoredigerar.

Jaha, har du inhandlat en Spyder Pro.

Funkar fint att kalibrera men datorn läser inte in den sparade profilen vid uppstart.
Hur åtgärdas detta?

Antar att det har något med mitt grafikkort att göra? (NIVDIA GT 320) och i sådant fall kan jag lösa detta genom att köra på moderkortets grafikkort. Gjorde detta tidigare, "använder" egentligen inte grafikkortet då jag inte spelar spel eller videoredigerar.

Menar du att du får kalibrera om efter varje start?

Annars kan du kolla om profilen är standard:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133135&stc=1&d=1391544177

Och kolla Nvidias inställningar:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133134&stc=1&d=1391544084

Bilagor

• 2014-02-04_21-00-18.png
    2014-02-04_21-00-18.png
    14.8 KB · Visningar: 310
  • 2014-02-04_21-02-36.png
    2014-02-04_21-02-36.png
    29.7 KB · Visningar: 341
Menar du att du får kalibrera om efter varje start?

Annars kan du kolla om profilen är standard:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133135&stc=1&d=1391544177

Och kolla Nvidias inställningar:
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=133134&stc=1&d=1391544084

Hej.
Nej, felet verkar vara att den inte läser in min profil vid uppstart. Allt ska vara rätt inställt enligt dina länkar.

MEN när jag startar Spyder Pro programvara och sen avslutar programmet DÅ hoppar min profil in, dvs skärmen får det utseendet som den fick när jag kalibrera den....

Suck, vill bara fota :(

Hej.
Nej, felet verkar vara att den inte läser in min profil vid uppstart. Allt ska vara rätt inställt enligt dina länkar.

MEN när jag startar Spyder Pro programvara och sen avslutar programmet DÅ hoppar min profil in, dvs skärmen får det utseendet som den fick när jag kalibrera den....

Suck, vill bara fota :(

Jag har exakt samma problem med mitt Spyder 4 Pro på min dator. Den kalibrerade profilen läses inte in förrän jag startar upp Spyder-programvaran, går till sista sidan och där växlar mellan okalibrerat och kalibrerat läge. Det fungerar att göra så, men lite störigt är det allt. Nu har jag varit bortrest ett antal dagar, men tänkte ta mig en ordentlig titt på problemet när jag kommer tillbaka hem här under helgen. Jag uppdaterar denna tråden om jag får rätt på det hela..

Jag har exakt samma problem med mitt Spyder 4 Pro på min dator. Den kalibrerade profilen läses inte in förrän jag startar upp Spyder-programvaran, går till sista sidan och där växlar mellan okalibrerat och kalibrerat läge. Det fungerar att göra så, men lite störigt är det allt. Nu har jag varit bortrest ett antal dagar, men tänkte ta mig en ordentlig titt på problemet när jag kommer tillbaka hem här under helgen. Jag uppdaterar denna tråden om jag får rätt på det hela..

Låter ju märkligt det här! För mig räcker det med att bara öppna programvaran för att därefter stänga ner den, då hoppar min profil igång.

Har vi några andra likheter, t ex grafikkortet?

Ska fortsätta leta efter lösningar, hör av mig.

Det ska finnas ett litet bakgrundsprogram som heter typ Spyder utility som ska autostarta när datorn sätts på och som laddar in profilen i grafikkortet.

Programmet försöker läsa profilen från grafikkortet, problemet är att den av någon anledning misslyckas...

Prova att ominstallera grafikkortsdrivrutinen, ladda ner den senaste versionen från Nvidia. Bäst är att avinstallera den gamla först. Ominstallera sedan Spyderprogramvaran och starta om datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar