Annons

Kalibrera skärm på macbook pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag känner mig en aning vimmelkantig efter att ha läst en hel del på webben om att folk har kalibrerat sina macbook proskärmar och upplever bättre färger, och när jag sen knallat ner till en lokal fotobutik för att införskaffa mig en skärmkalibrator och sen fått svaret att det inte är någon idé att ge sig på att försöka kalibrera den skärmen för att det blir ändå inte bra och att jag borde skaffa mig en extern skärm och kalibrera den istället.

Jag fick känslan av de både ville sälja på mig en skärm men också att de var ärliga eftersom de inte tyckte att jag skulle köpa mig en kalibrator då det inte var någon mening.

Hur har ni andra där ute gjort med era macbook pros? Jag behöver utföra någon typ av färgjustering känner jag, då skärmen skiljer i färgerna mot min gamla skärm till pcn (som faktiskt var kalibrerad).

Jag har en unibody MBP 15" från juni förra året som jag har profilerat med Spyder3Elite. Före var vitbalansen var satt ganska lågt kring 5000K och vitt blev ganska smuts- eller smogfärgat. Efter är vitbalansen nu 6500K och färgerna ser klart naturligare ut. Enligt Spyderns mätningar tycker den att färgrymden motsvarar ungefär sRGB. Enligt Apple skulle det vara en "wide gamut"-skärm men det är en bit ifrån AdobeRGB. Huvudsakligen är det grönt som inte täcks in lika väl för övrigt skiljer sig inte skärmen så mycket. Man kanske ska tolka deras påstående som att den är mer "wide gamut" jämfört deras tidigare :) Hursomhelst så är det markant bättre och tillräckligt bra i alla fall för mig som är lagom petig dvs jag vill att de ska se "naturligt" ut för mitt öga och jag bildpysslar på hobbynivå.

Även om affären har rätt i att du kan köpa en extern med större färgrymd exv dyra Eizoskärmar så hjälper det ju inte så mycket om du har tänkt att använda din laptop med full bärbarhet.

Senast ändrad:
Tack, det var precis vad jag behövde höra. Nu la jag ändå en order på en kalibrator, men inte i butiken i fråga...

Jag fick känslan av de både ville sälja på mig en skärm men också att de var ärliga eftersom de inte tyckte att jag skulle köpa mig en kalibrator då det inte var någon mening.

De ville ju sälja både en ny skärm och kalibrator..... Ingen mening att köpa en ny bra skärm utan att kalibrera den.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto