ANNONS
Annons

Kalibrera skärm för att matcha papper

Produkter
(logga in för att koppla)
Ladda ner Crimsons profil och softproofa med den och gör behövliga justeringar. Läs pkt 7 i ditt bifogade dokument om vad som krävs för att jämföra printen med skärmen. Rätt och mycket ljus. Har du rätt ljus behöver du sannolikt kalibrera skärmen till runt 5800K och 120 cd/m2.

Ladda ner Crimsons profil och softproofa med den och gör behövliga justeringar. Läs pkt 7 i ditt bifogade dokument om vad som krävs för att jämföra printen med skärmen. Rätt och mycket ljus. Har du rätt ljus behöver du sannolikt kalibrera skärmen till runt 5800K och 120 cd/m2.

Tackar för svaret. Med du får ursäkta min okunskap med vad menas med Softproofa. Vad det gäller ljus så sitter jag oftas i mörker hur påverkar detta ?? tack på förhand

Softproofa betyder att du med den profilen du avser att skriva ut med, simulerar hur utskriften kommer att se ut. Softproofa kan du göra med Lightroom och Photoshop när du har ett färgkalibrerat arbetsflöde.

Sitter du i mörker kommer du aldrig att kunna jämföra utskriften med bildskärmen eftersom skärmen är så mycket ljusare att varje jämförelse kommer att göra bilden alldeles för mörk. Du måste ha ett ganska starkt ljus på bilden med en färgtemperatur runt 5000K. Jag använder en Soluxlampa, men det finns lysrör också som har rätt färgtemperatur.

Edit: Softproofing heter tydligen "Korrektur på skärmen" om man ställer om Lightroom till svenska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar