Annons

Kalibrera projektor vid föreläsning

Produkter
(logga in för att koppla)

pby

Aktiv medlem
Jag visar ofta bilder på olika platser och använder då befintlig projektor. Ibland funkar det bra, men andra gånger ser det för hemskt ut jämfört med min egen kalibrerade skärm hemma.

Någon som har tips på hur man enkelt kalibrerar (profilerar) en okänd projektor, utan att tillgripa dyr hårdvara? Det bör gå snabbt, ofta har man bara några minuter på sig. Jag använder oftast egen dator med XP.

Ett krux i vissa lokaler är också att se duken bra från där datorn står.
 
Ok, så här gjorde jag

Jag plockade upp två testbilder, en med olika nyanser nära vitt respektive svart (hittar inte länken), och en för kontroll av gamma för mörka toner, mellantoner och ljusa toner (för gamma 2.2 som jag har justerat bilderna efter). Finns på http://www.photoscientia.co.uk/2point2.htm

Mitt Ati-kort i datorn har hyfsade kontroller för färgjustering. Ökade ljusheten för att få bättre upplösning i det mörka. Minskade sedan kontrasten för att återfå upplösning i de ljusa nyanserna. Gammakontrollen i gråskala såg då bra ut, men jag fick lite färgfel. Det senare hittade jag inget bra sätt att justera, så det fick vara (jag skulle ju ändå inte proffa prints).

Jag blev nöjd med resultatet. Slapp de igenbeckade lågdagrarna jag fått tidigare. Men jag undrar fortfarande om det inte finns något enklare sätt, eller någon bra programvara som fixar detta?
 
pby skrev:

Någon som har tips på hur man enkelt kalibrerar (profilerar) en okänd projektor, utan att tillgripa dyr hårdvara? Det bör gå snabbt, ofta har man bara några minuter på sig. Jag använder oftast egen dator med XP.

Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning som inte är 'dyr'.
Enklare lösningar kan du använda speciella testbilder och ställa in efter. Detta är dessutom ett långsammare sätt att nå resutat (du nämnde att du har lite tid på dig) samt sämre.

Det du som minimum kan göra är att ha en testbild där du kan justera så att svart respektive vitpunkt blir så bra som möjligt.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.