Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kalibrera om kameran?!

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_gbg

Aktiv medlem
Hejsan!

Var på AE Fotoservice idag och fick ett nytt batteri till min ljusmätare. I samband med detta så tyckte han som satte in batteriet att jag skulle kalibrera om kameran? Förstod inte varför man han hävdade att jag idagsläget skall ställa in kameran på 100 ASA om jag kör en 400 ASA film och 50 ASA om jag kör 200 ASA film för att kompensera att ljusmätaren visar fel?! Han sade något om 1,5 V batteri....

Är det någon som förstår varför?

Mvh

Peter

Kan tänka mig att förstå om det är så att kameran enligt specifikationerna ska drivas med batterier med spänningen 1,35 V. Denna batterispänning fås med hjälp av kvicksilver, vlket inte är så populärt att göra batterier av nuförtiden av förklarliga skäl. Om batterierna som används istället har spänningen 1,5 V kommer ljusmätaren att mäta fel och detta kan då kompenseras genom ställa annat värde för filmkänslighet. Jag har sett en artikel om detta någon stans och det din serviceman säger verkar stämma med minnet jag hade från den artikeln.

Kvicksilverbatterier är svåra att få tag på i Sverige, men det finns ett substitut som brukar användas i hörapparataer som består av lut som regaerar med luft. Dessa batterier laddar ur sig då de aktieras, men kan hjälpa dig med kalibreringen när du jämför de olika värdena du får med både 1,5 och 1,35 V på ljusmätaren.

En annan metod är att använda en annan kamera och kalibrera mot och på så sätt få fram vilken avvikelse du ska använda dig av.

Lycka till!

Roland

Blir dina bilder bra ?
Om kameran fungerar bra & leverar bilder som du är nöjd med så varför bry sig ?
Jag har hört det här förut & jag har kört med vanliga batterier från ica .
Har inte haft några stora problem . en mamiya & en pentax k2 . har fungerat bra !
Dock så är det inte så svårt att kallibirera , leta på nätet .

Hej
Jag har sett att frågan om felvisning dyker upp om man använder andra batterier än kvicksilverbatterier.

Själv har jag en pentax Spotmatic från 1967 som ska ha ett kvicksilverbatteri som heter RM 400 R.
Jag använder sedan flera år ett silveroxidbatteri som heter SR 41 W, kallas även 392. Som stöd för batteriet har jag en krage gjord av en bit pv-slang. Texten på batteriet vänds inåt i kameran.
Clas Ohlsson har översättningstabeller som man kan få gratis, de är bra även i andra samanhang.

Jag har jämfört exponeringsvärden med de jag får på en Canon A1 och en Nissin exp.mät när jag mätt mot en jämnt belyst yta och tagit massor med både dia och neg. och inte märkt att det skulle inverka på mätningen.
Mvh Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar