Annons

Kalibrera bärbar skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kalibrera skärmen hemma känns som ganska naturligt..den står på samma ställe osv hela tiden.

Nu kommer jag dock under sommaren röra på mig en hel del mer, och vill kanske kunna göra viss redigering av bilder osv, men då man inte alltid har samma ljusförhållanden osv då man landar på olika ställen, olika vinklar på skärm osv...fungerar det att kalibrera?
Måste man i teorin kalibrera vid varje förflyttning för att det ska bli nått vettigt av det hela?
Eller nått annat bra tips?

/Jocce

Kalibrera skärmen hemma känns som ganska naturligt..den står på samma ställe osv hela tiden.

Nu kommer jag dock under sommaren röra på mig en hel del mer, och vill kanske kunna göra viss redigering av bilder osv, men då man inte alltid har samma ljusförhållanden osv då man landar på olika ställen, olika vinklar på skärm osv...fungerar det att kalibrera?
Måste man i teorin kalibrera vid varje förflyttning för att det ska bli nått vettigt av det hela?
Eller nått annat bra tips?

/Jocce

Hej !

Det räcker ju att bära runt lapt. till lite olika ställen i olika ljus
för att övertyga sej själv att det är svårt att få en universell
profilering att stämma, men det hindrar ju inta att om man
profilerar den till ex 5000 k, eller vad man nu väljer så
blir det bättre en utan. Tar du sen med dej en bra utskrift
att jämföra mot skärmbilden med så bör det gå att komma rätt nära.

//MW

Det beror ju på hur noga man vill vara...
För perfekt resultat så ja - är omgivningen annorlunda så behöver man kalibrera/profilera om.

Först och främst så är det få bärbara som har skärmar som är kalibrerbara, men alla går att profilera. Så det blir ju lite begränsat från början.
Brukar du sitta i ett vanligt rum omgiven av olka färger i "glödlampsljus" med en profilerad skärm utan koll på färgtemperaturen i omgivningen så klarar du dig nog utan om profilerning.
Är du van att sitta i ett rum med neutrala förger och anpassad belysning för att granska utskrifter så kanske det är nog mer än knepigt att få till det på en bärbar.

Det beror ju på hur noga man vill vara...
För perfekt resultat så ja - är omgivningen annorlunda så behöver man kalibrera/profilera om.

Först och främst så är det få bärbara som har skärmar som är kalibrerbara, men alla går att profilera. Så det blir ju lite begränsat från början.
Brukar du sitta i ett vanligt rum omgiven av olka färger i "glödlampsljus" med en profilerad skärm utan koll på färgtemperaturen i omgivningen så klarar du dig nog utan om profilerning.
Är du van att sitta i ett rum med neutrala förger och anpassad belysning för att granska utskrifter så kanske det är nog mer än knepigt att få till det på en bärbar.

Hej !

Begreppförvirring uppstår lätt:

Kalibrera: Förändra skärmens beteende, ex ändra kontrast på en CRT.

Profilera: : Förändra signalen till önskat resultat.

I allmänhet menar man nog profilera när man säger kalibrera.
LCD går i allmänhet inte att kalibrera, ev ett litet antal Highend går.

Det som händer när man skruvar på kontrollerna är att man gör en
förändring av signalen, ofta lika bra att låta profileringen göra detta.

Därmed inte sagt att skärmens grundinställning skulle vara oviktig.

//MW

Dom flesta laptop-skärmar är så dåliga att dom ofta kan bli sämre av att profileras.

/Karl

Hej !

Begreppförvirring uppstår lätt:

Kalibrera: Förändra skärmens beteende, ex ändra kontrast på en CRT.

Profilera: : Förändra signalen till önskat resultat.

I allmänhet menar man nog profilera när man säger kalibrera.
LCD går i allmänhet inte att kalibrera, ev ett litet antal Highend går.

Det som händer när man skruvar på kontrollerna är att man gör en
förändring av signalen, ofta lika bra att låta profileringen göra detta.

Därmed inte sagt att skärmens grundinställning skulle vara oviktig.

//MW

Nja, sanning med en stor gnutta modifikation.

Har man fortfarande sin plattskärm kopplad med en analog VGA-kabel skall man nog fundera på att byta ut den innan man börjar profilera.

Har man dock sin skärm ansluten med DVI, HDMI eller DP så är signalen digital och man ändrar inte något med signalen. Det som sker är att man har en mappningstabell.

Datorn skickar 123,80,25 till skärmen RGB och profileringsverktyget ser vilken färg det mest liknar vilket kanske är 135,70,27 och gör så en mappning så att när bildvisningenprogrammet vill visa en pixel med 135,70,27 så skickar datorn 123,80,25 istället. Nu brukar dom flesta profileringsprogram inte gå igenom varje färgkombination utan nöjer sig för sig utan loopar oftast först R enbart, sedan G enbart sedan B enbart och sedan några kombinationer för att få ihop hela tabellen.

Har man en väldigt dålig färg som kanske har ojämna kurvor eller snävt omfång så kan man få ett väldigt lågt bitdjup kvar vilket oftast inte ser så roligt ut.

/Karl

Jag tror jag gjorde av bara farten i inlägget jag precis skrev.

/Karl

Ok, då förstpr jag vad du menar.
Grejen är ju att det som sagt på en riktigt dålig skärm kan minska antalet tillgängliga nyanser som visas och posterisering som en bieffekt. Men de nyansersom visas är ju ändå mer riktiga än om man inte profilerat.

Men det är lite pest eller kolera.

Ok, då förstpr jag vad du menar.
Grejen är ju att det som sagt på en riktigt dålig skärm kan minska antalet tillgängliga nyanser som visas och posterisering som en bieffekt. Men de nyansersom visas är ju ändå mer riktiga än om man inte profilerat.

Men det är lite pest eller kolera.

Jo, jag brukar inte profilera "dåliga" (läs TN-skärmar) skärmar eftersom det enlig mig oftast blir sämre och aldrig riktigt bra. Jag blir alltid lika förvånad när jag ser fotografer ute på vift som sitter och redigerar bilder på TN-skärmar.

/Karl

De flesta som gör det använder MBP som har riktigt anständiga skärmar och t ex visar hela srgb.

Det gäller bara om betraktaren har ögonen i rätt vinkel till skärmen. Den behöver inte bli mycket fel för att även resultatet skall bli fel. Det finns ju andra laptops som har riktigt bra skärmar, men det verkar vara sekundärt för dom flesta fotografer som verkar mer intresserade av att ha rätt märke på sin laptop.

/Karl

Det gäller bara om betraktaren har ögonen i rätt vinkel till skärmen. Den behöver inte bli mycket fel för att även resultatet skall bli fel.

Nja, moderna MBP är faktiskt relativt bra även på det. Gigantisk skillnad mot modellerna före 2010 eller t ex MBA.

Vet ju inte riktigt vilka tvåkilosdatorer du tänker på som har så väldigt mycket bättre skärmar.

Fast nu kommer väl alla fotografer att köpa Apples nya 15-tummare.

Nja, moderna MBP är faktiskt relativt bra även på det. Gigantisk skillnad mot modellerna före 2010 eller t ex MBA.

Vet ju inte riktigt vilka tvåkilosdatorer du tänker på som har så väldigt mycket bättre skärmar.

Fast nu kommer väl alla fotografer att köpa Apples nya 15-tummare.

Laptopvikten känns ganska sekundär när man tittar på vikten på den totala utrustningen dom flesta fotografer släpar på.

Jag har hittils inte sett någon av Apples skärmar som är i närheten av ens en medelmåttig IPS-skärm.

Jo, det kommer nog bli ett uppsving på bilderna nu när till och med Apple lyckats få till en bra laptopskärm.

/Karl

Förut fanns juh Adobe Gamma, där man kunde "kalibrera" skärmen, om än inte perfekt men bättre än ingenting.

Finns något liknande som man kan använda? Tänkte just med tanke på en snabbkoll/fix när man flyttar runt dator osv...

/Jocce

Förut fanns juh Adobe Gamma, där man kunde "kalibrera" skärmen, om än inte perfekt men bättre än ingenting.

Finns något liknande som man kan använda? Tänkte just med tanke på en snabbkoll/fix när man flyttar runt dator osv...

/Jocce

Både Windows och OS/X har inbygda sådan a test. Det enda dom brukar lyckas med är att ställa in en hyfsad ljusstyrka på skärmen.

/Karl

Bättre det än inget.

Vart hittar jag det i Windows 7?

/Jocce

Har Win7 på engelska där heter det följande

1. högerklicka skrivbordet och välj screen resolution
2. klicka på advanced settings
3. klicka på Color management
4. Tryck på color management knappen
5. Klicka advanced
6. Klicka Calibrate display

7. Följ wizarden.

/Karl

Hej!

Jag vill passa på och fråga hur jag profilerar min MBP 15 (glossy) med nyaste display 1 i enbart s-rgb (utskrifter kör jag från den externa skärmen. Jag vill att ljusheten och färgtemperaturen blir optimal för visning på webben. Tack!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto