Annons

Kalibrera bärbar skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant detta.

Har tidigare jobbat med Apples produkter, och fått känslan att de är rätt så "okej" inställda direkt från fabriken, även om jag gjort vissa justeringar inifrån os x. Har även kollat lite på deras nyare laptops och känslan består.

Har nu däremot även en HP Pavilion, en femtontummare - och egenskaperna på denna skärm är skrämmande...dåliga. Både betraktningsvinkel och "punch" (kontrast osv) känns lite sisådär. Dessutom är den glansig, något som jag är lite halv allergiskt mot, då bilden ser betydligt mer kontrasthöjd ut, med mera.

Vad anses som "standard" idag? Kan man prata om en "standard" när det gäller om man kör blank eller matt skärm? Känner att jag ville veta mer om detta. Någon som vill hjälpa till med detta? Är det även så, att Apples skärmar är bättre inställda från fabrik (utöver att de är bättre)?

Blev lite småskrämd av att någon skrev att färgdjupet kan minska drastiskt då man försöker profilera skärmen. Menar ni då med ett kalibreringsverktyg? Var annars på gång att köpa någon enklare sådan i hopp om att få korrekta färger...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto