Annons

Kalibrera AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljunghusen

Aktiv medlem
Hej. Undrar bara om det är vanligt att man på D70 får kalibrera om autofokusen. Min skjuter snett ibland, om man säger så. Antar att detta är något Nikon måste göra? Svider att vara kameralös!

/Anton
 
Själv åkte jag till deras serviceställe i Upplands Väsby och de justerade fokusen på typ 20minuter. Superbra men du kanske inte bor i närheten?

Det finns säkert andra ställen som kan justera fokusen. Kolla på nikons hemsida efter serviceställen.
 
Du skriver "skjuter snett ibland". De fokusproblem man kalibrerar är väl de som är konstanta (back eller frontfocus), alltså inte de som kan uppstå emellanåt.

Jag är inte säker på att det är så men kolla upp det innan du gör nåt.

//Larsa
 
Vet ni om det här är ett vanligt problem eller om det var vanligare på tidigare än senare enheter. Har en jag köpte ny i somras och tycker ibland att bildena borde vara skarpare. Kanske jag som darrar på handen?
 
Det jag märker, är att skärpan ibland ligger någon annanstans än vid fokuspunkten. Du testar kameran enkelt genom att ställa upp ett antal prylar (tex batterier) brevid varandra, med 1 cm ljupskillnad. Om något annat batteri än det du fokuserade på är skarpast, behöver du kalibrera autofokusen. /Anton
 
Det ska jag kolla.
En annan sak. Om jag riktar kameran mot ett föremål som är lätt att fokusera på ca 2 meter från kameran så ändrar sig fokuseringen sig lite varje gång jag trycker ner utlösarknappen halvvägs.Är det normalt? I sökaren kan man inte se någon skillnad. (Avståndet mellan kameran och föremålet är konstant).
 
Anteman skrev:
Det ska jag kolla.
En annan sak. Om jag riktar kameran mot ett föremål som är lätt att fokusera på ca 2 meter från kameran så ändrar sig fokuseringen sig lite varje gång jag trycker ner utlösarknappen halvvägs.Är det normalt? I sökaren kan man inte se någon skillnad. (Avståndet mellan kameran och föremålet är konstant).

Testar du detta uppriggat i ett stabilt stativ? För annars kan det fokusera om, men visst det fenomenet har hänt mig med. Kan vara en förändring i ljuset runt om!?
 
Jag kan inte säga att jag utfört någon vetenskapligt korrekt test. Men jag ska nog göra det ikväll. Men jag kan tänka mig att det blir lite variation mellan mätningarna.
 
Ja det är normalt att kameran kan fokussera om lite, även på stativ. Fokus är ingenting som är 100% exakt, snarare så finns det ett toleransområde där allting anses vara i fokus, och det i sin tur är anpassat efter en viss mall och oskärpecirkel för ett förebestämt storlek på utskriften. Varje gång du fokusserar evaluerar ju kameran den bilden den ser genom objektivet och ställer in sig därefter. Sker du ingen skillnad i sökaren så är det troligen för att skillnaden är så liten att du inte kan se den, även om autofokussensor ser den eller att den ligger inom samma godkända tollerans.
 
Ljunghusen skrev:
Min skjuter snett ibland, om man säger så.

Min med - men det beror inte på autofokusen. Det beror på mig. Har man tekniska problem med autofokusen är det konstant back- eller frontfokus.
Jag hade bakfokus men efter att det blev åtgärdat kan jag bara skylla på mig själv. Och möjligen på att D70:s autofokussystem är ett enklare system jämfört med proffsmodellerna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.