Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kaffebrus vs Elinchrom ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Nu står man i valet och kvalet om vad som skall väljas. Många anser att Elinchrom är värt varenda krona, speciellt om man sedan vill sälja vidare medans kaffebrus billiga blixat är till att slänga i ån när dom är är gamla.

Själv är jag ute efter ett set som skall släpas på runt på lite då och då. Skall vara relativt lätt och kunna sättas upp snabbt. Har läst att kaffebrus softboxar är krångliga på denna bit och tar lite tid. Hur är det gällande Elinchrom?

Anledningen till att jag också tittat på Elinchrom är för att senare kunna uppgradera sakerna men läste detta i en tråd:
Du kan inte uppgradera ett Elinchrom D-lite paket med batteridrift utan måste först köpa ett nytt paket med batterigenerator och en blixt för ca 20000kr och därefter betala runt 6000kr styck bara för varje ytterligare lamphuvud (stativ och annat tillkommer).

Läste även detta i en tråd:
Har man maximala krav på kvalitet och pålitlighet är det inte mycket annat än pro som gäller. Vill man tumma lite på känslan och kvalitet men med bibehållen elektronik vill jag påstå att t.ex elin duger mer än bra.

Självklart vill man ha något som är bra och håller men ska man ha bästa möjliga kvalitet antar jag att det är Pro som gäller?
Men om man är ute efter något som ska släpas med lite då och då, har precis börjat frilansa men vet inte riktigt hur/om det kommer fungera vill därför inte heller slänga ut för mycket pengar.

Har tittat på detta:
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-200w-318.html och http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4631237

Vill även ha softbox för helkropp och radiosändare. Sen kanske andra tillbehör som inte ingår i Elinchrom paketet. Känns som detta paket kan rusa upp mycket i pris.
Medans kaffebrus ger mig mycket för en billigare slant.

Vill gärna höra era funderingar?
 
Kamera & Bild testade billiga studioblixtar i nummer 8/2006.
Dderas slutsats var att Elinchrome D-lite 200 blev bäst i test då man väger samman kvalitetskänsla, utbyggnadsmöjligheter, användarvänlighet, funktioner och valuta för pengarna. Pro var inte med i testet.
Själv använder jag Elinchrome FX-400, som jag är mycket nöjd med. Jag släpar också runt på min utrustning. Tycker det funkar bra. Den softbox jag har är enkel att montera (fast dyr som sjutton). Det är en Recta Lite 72x175. Den fälls upp som ett paraply och sedan monterar man blixten och sätter på duken. Det tar 5 minuter.
 
Jaha, finns numret fortfarande ute?
Vilka blixtar var också med i testet? Någon från kaffebrus?
 
Du verkar veta vad det handlar om och jag vill bara understryka att du får den kvalitet du betalar för. Ska du släpa runt det så rekommenderar jag dig att satsa på så hög kvalitet du har råd till.

Leta på begagnatmarknaden! Bra utrustning håller länge och du kan göra fynd.

Mvh /Peter
 
Fast även om jag vill ha bättre kitt så kan jag varken med Elinchrome eller kaffebrus QH blixtar uppgradera utan måste köpa helt nytt?

Därav att jag undrar om det är värt att köpa ett dyrt nybörjar kitt eller ett billigare?
 
Har du pengarna så lönar det sig att satsa på lite dyrare grejjer. Elinchrom kan du bygga ut hur mycket som helst... Satsa på ett grundpaket och sedan kompletterar du med utrustning utefter vad du har behov för.

Mvh /Peter
 
Lite förvirrad, på testet står det att Elinchrom blixten kan uppgraderas men tydligen inte gällande batteridrift. Hur pass viktigt är det?
Läste också att den saknar fläktkylning, har läst många som säger att detta är bra när man har längre plåtningar i studion.
 
Är det aifo som gäller om man ska köpa Elinchrom?

Vad behöver jag komplettera med till min Nikon D70 för porträtt/helkropp/mindre gruppbilder?
Paraply? Radiosändare?

I paketen ingår:
2 st Elinchrom D-Lite 2 (EL-20481)
2 st Nätkablar (EL-11055)
2 st Synkkablar (EL-11088)
2 st Skyddskåpor (EL-26124)
1 st Softbox 65 x 65 cm (EL-26129)
1 st Softbox 53 x 53 cm (EL-26126)
1 st Väska för blixtaggregaten (EL-33198)
1 st DVD-film, "Better Pictures" (EL-72404)
1 st Stativväska för två stativ (EL-33220)
2 st Stativ (EL-30101)
1 st Manual (Engelsk) (EL-73325)
2 st Inställningslampor (EL-23002)
 
Linis skrev:
N
Vill gärna höra era funderingar?

Det är ju innte så att jag ogillar prylar... tvärtom.. fast prylar ska betalas, nu eller som leasing.. och låga omkostnader ger bra nattsömn och möjligheter till roliga sidoprojekt..

Köper du en billig radiolänk på tex Photax så kan du använda den till andra blixtar oxå... samma med den dyrare variant från Bowens som du hittar hos DITO.

Det Kaffebrus paketet du länkade till kostar 4000:- hur mycket Elinchrome får du för de pengarna?

Om du använder det i två år, kanske först som dina enda blixtar sedan som backup så kostar det dig ca 167:-/månaden.... inte så farligt.. Jag skulle dessutom gissa på att du kan använda dem betydligt längre..

Och när du plåtat loss en tag med dessa så har du betydligt bättre kunskap om vad du ska köpa då..
Ingen kan hjälpa till att bestämma åt dig, alla jobbar vi olika och det är först när man använt grejer ett tag man vet vad som är viktigt för just en själv. Och då kan det ju vara praktiskt att inte ha låst upp sig på för dyra system..

mina 25 öre...

/b
 
Batteridrift är självklart viktigt om du skall plåta utomhus. I studio eller var som helst där du har tillgång till el, så tycker åtminstone jag att vanliga nätdrivna blixtar är att föredra.
En annan sak som jag tycker är betydelsefull är hur snabbt blixten laddar, dvs är brukbar efter att en bild tagits. På Elinchrome D-lite 200 är denna tid 0,7 sekunder vid max effekt. På kaffebrus blixt som du refererar till är motsvarande tid 2 sekunder. Låter kanske inte så mycket men 2 sekunder kan vara lång tid beroende på vad/hur man plåtar.
 
Re: Re: Kaffebrus vs Elinchrom ?

Bertil Lindgren skrev:
prylar ska betalas, nu eller som leasing.. och låga omkostnader ger bra nattsömn och möjligheter till roliga sidoprojekt..
/b

Det gäller givetvis att du gör en bra kalkyl så att du inte försätter dig i någon ekonomisk sits du inte önskat. Står man i starfasen får man dock räkna med att leva på en snar budget ett tag om man vill bygga upp sin utrustning relativt snabbt.

Bertil Lindgren skrev:
Och när du plåtat loss en tag med dessa så har du betydligt bättre kunskap om vad du ska köpa då..
Ingen kan hjälpa till att bestämma åt dig, alla jobbar vi olika och det är först när man använt grejer ett tag man vet vad som är viktigt för just en själv. Och då kan det ju vara praktiskt att inte ha låst upp sig på för dyra system..
/b

Håller med till viss del här. Du har bättre kunskap, men om du redan nu vet att du kommer fortsätta att satsa på studiofoto så kommer du troligtvis ångra att du lagt massa onödiga pengar på billig utrustning som du inte vill ta i sen när du fått smak på mer avancerade grejjer.

Personligen tycker jag det också är lättare, roligare och snabbare att jobba med bra utrustning om man har chansen. Det funkar alltid och man vet att grejjerna tål att köras hårt med.

Är du osäker på vad du ska köpa och hur det funkar så tycker jag du ska hyra utrustning en helg o testa - eller ännu bättre. Gå in till Aifo och Yfo och be att få en ordentlig genomgång av olika utrustningar.

Lite synpunkter från mig...

Mvh /Peter
 
Re: Re: Kaffebrus vs Elinchrom ?

Bertil Lindgren skrev:
Ingen kan hjälpa till att bestämma åt dig
/b

Men det är ju det jag vill, då jag inte har den minsta aning själv.

Mina behov är en lätthanterligt blixt sett som man kan släpa med då och då.
Skall fungera till porträtt/mindre grupp bilder samt produkt och utomhus fotografering.
Jag vill ha paraply och boncer, och en rätt stor sådan som klarar helkroppbilder.
Har även läst att radiosändare för att utlösa blixtarna är att föredra, så en sådan vill jag också ha.
 
Elinchrom D-Lite 2

Fördelar?
Kvalitet
Går att uppgradera
Snabb
Lätthanterlig

Nackdelar?
Saknar fläktkylning
Saknar batteridrift
Saknar paraply
Saknar radiosändare
"Lite dyr för Lina"
 
Du har ställt en del höga krav och du måste i första hand bestämma för dig själv hur mycket pengar du kan investera.

Har du en firma så gör du en noga uträknad kalkyl och handlar därefter.

Senare när du vet hur mycket pengar du kan spendera så ringar det in vilken typ av utrustning du kan/bör skaffa. Det finns alltifrån 5000 upp till det tiodubbla för en grundutrustning.

Mitt råd är återigen att du ska be att få komma hem till någon och prova eller gå till en butik och testa. Då vet du vad det är för grejjer och du skapar dig en egen uppfattning om vilken kvalitet du kan nöja dig med.

Det jag tycker fungerar bra kanske en annan inte skulle ta i med tång.. allt är så relativt.

/Peter
 
Linis skrev:
Elinchrom D-Lite 2

Fördelar?
Kvalitet
Går att uppgradera
Snabb
Lätthanterlig

Nackdelar?
Saknar fläktkylning
Saknar batteridrift
Saknar paraply
Saknar radiosändare
"Lite dyr för Lina"

Nackdelarna paraply och radiosändare kan du lösa billigt från Kaffebrus, då dessa mojänger inte är märkesspecifika.

Batteridriften kostar en hel del oavsett märke. Ett alternativ är att köpa ett dieselverk. Jag har inte koll på hur mycket kräm som D-Lite 2 behöver för att fungera, men kanske ett sånt här kan räcka: http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=195406702&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-740024&dept_id=
 
Olsin skrev:
Nackdelarna paraply och radiosändare kan du lösa billigt från Kaffebrus, då dessa mojänger inte är märkesspecifika.

Kanon! Hur är det angående ljusmätare? Kan man köpa det billigt också någonstans? Kaffebrus?

Vart köper man elinchrom billigast? Aifo? Scandinavianphoto? Cyberphoto?
 
Linis skrev:
Kanon! Hur är det angående ljusmätare? Kan man köpa det billigt också någonstans? Kaffebrus?

Vart köper man elinchrom billigast? Aifo? Scandinavianphoto? Cyberphoto?

Skippa ljusmätaren om du har digitalkamera. Tag provbilder och kolla histogrammet.

Elinchromarna är ungefär lika billiga hos alla. Eftersom du bor i Stockholmsområdet så kan du hämta hos Scandinavian på Kungsholmen, AIFO på Söder (OBS ej butik utan avhämtning efter att ha beställt i webshoppen) eller Cyberphoto hos ditt postombud till ungefär samma pris.
 
Hrm, kollade upp och på scandinavianphoto säljer dom blixtpaket D för 4995:- med reflektor 16cm. Undrar därför om man då kan köpa en billiga softboxar på kaffebrus och sätta på istället för att köpa D paketet med 2 softboxar för 6795:-
Skiljer ju ändå ca 2000:- för att välja softbox istället för reflektor.
Vad är reflektor förästen?

1st 65x65cm och 53x53cm känns inte som man kommer så långt med till helkroppsbilder?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.