Annons

Kabel på batterigrepp? D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har nog köpt fel grepp, jag tror det finns olika grepp till D70, ett för den gamla och ett för den nyare "s" modellen.

Till den äldre kunde man bygga en anslutning till kameran om man önskade, jag tror kabeln är till för att vertikalavtryckaren skall fungera.

kent.
 
okej, orkar inte lämna tillbaka det, köpte det i hong kong.
Men jag ska nog ändå bara ha greppet för mera batteritid, dessutom har väl inte det greppet halv-nere-tryckare-funktion ?
 
Du jag har ingen aning, jag har läst någonstans om att det skulle finnas olika grepp, men säker är jag inte.

Märkligt att ingen D70 ägare vill hjälpa dig med korrekt svar.

kent.
 
Zoso skrev:
Du jag har ingen aning, jag har läst någonstans om att det skulle finnas olika grepp, men säker är jag inte.

Märkligt att ingen D70 ägare vill hjälpa dig med korrekt svar.

kent.

Jag är "tyvärr" ingen D70 ägare, men kan kanske svara ändå.

Det stämmer, att det i huvudsak finns två grepp (eller egentligen 4 varianter).

1. Ett för D70 där det är en optisk kabel som fästs på ir-sensorn. På D70 finns inga andra möjligheter utom med alternativ två,
2. där man lämnar in kameran (eller gör det själv) och får ett uttag inmonterat för att passa tex ett grepp från Harbortronics (ett ingrepp jag nog själv inte skulle våga göra om jag hade en D70).
3. Och den tredje varianten är nog den du köpt, som passar D70s där uttag finns från start på kameran.
4. Tror det finns en fjärde variant som passar båda, men som saknar sladd och möjlighet till extra avtryck (alltså bara till för att få möjlighet till ett extra batteri, och kanske ger kameran bättre balans).

För övrigt tycker jag det är märkligt (och synd) att Nikon inte tillverkade D70/D70s med uttag för batterigrepp och tillverkade egna vertikalgrepp. Tror dom skulle sålt rätt bra (om man tittar på beg. Canon 20D och 350D är var och varannan med batterigrepp, så där såldes det bevisligen rätt bra).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.