Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var finns dessa delar?

Produkter
(logga in för att koppla)
... om det ska bli någon form av dämpning så behövs även ett seriemotstånd, finns inte det i andra ändan på något sätt ?
Källan har troligtvis en utgångsimpedans. Problemet är att den är okänd och dämpningen blir därmed okänd.

Där är det mella ca 10-30 kOhm som serie och 100 ohm mot jord. Detta är inte så kinkigt, givetvis kommer dämpningen att bli olika, men utan att veta om ingångens impendas så går det iallafall inte att få något "rätt" värde.
Passiv dämpning med några motstånd ger förväntad dämpning endast om källans utgångsimpedans och lastens ingångsimpedans är kända och tas med i beräkningen. Ett alternativt är om källan har så låg utimpedans och lasten har så hög ingångsimpedans, jämfört med motstånden i dämparen, att de inte påverkar.
 
Hej !
visst är det så, nu vet jag inte vad som ska driva, men om det tex
är ett hörlursslutsteg som är gjort att driva 10-30 ohm, eller
en linjeutgång avsett för ex 47kOhms last så kommer de
föreslagna 10-30kOhm inte påverka särskilt mycket.

Ingångdmotståndet i micingången närmr sej nog oändligheten
i relation mot de 100 ohms på dämpbryggans utgång.

--> I praktiken kan vi räkna dämpning utan att ta hänsyn till
varken ut eller ingångsimendans.

//MW
 
--> I praktiken kan vi räkna dämpning utan att ta hänsyn till
varken ut eller ingångsimendans.
Jag håller med -- men om den kabel som visats i tråden fungerar måste den vara anslutet till något som driver med en relativt hög utgångsimpedans. Signalen från en utgång anpassad för en hörlur påverkas knappast av 6xx ohm till jord.

Den kabel som har visats i tråden; har den motstånd monterade i kabelns andra ände? Tillgängligt utrymme inne i kontakterna kanske gjorde det nödvändigt att montera seriemotstånden i andra änden?
 
Det stämmer! Det sitter två likadana motstånd i andra änden. Såg det nu när jag klippte upp krympslangen!

Varför behövs det i båda ändar? Det här är rena grekiskan för mig :)

Önskar jag hade elutbildning...
 
Bifogar bilder på båda ändar, så här ser det ut!
Om jag räknar på färgkalkulatorn så ska den ena ligga på 628 ohm 1% tolerans och den andra på 120ohm och 1% tolerans?

Kan detta stämma?

I ena änden är motstånden lödade med röd och vit kabel och jordning och i andra änden mot röd och vit och jordningen i metallhöljet?
 

Bilagor

  • color 2.jpg
    color 2.jpg
    21.7 KB · Visningar: 236
  • colors.jpg
    colors.jpg
    25 KB · Visningar: 235
Senast ändrad:
Bifogar bilder på båda ändar, så här ser det ut!
Jämför med illustrationen du hittar hos ePanorama.net (postad tidigare i tråden) så ser du att två stycken R1 (vänster och höger) sitter monterad i kontakten ansluten till ljudkällan (de nyligen uptäckta motstånden) och två stycken R2 sitter monterade i den andra kontakten. R2-motstånden sitter i serie, dvs mellan kontaktens anslutning och kabeln. R1-motstånden sitter mellan signalen och jord.

Om jag räknar på färgkalkulatorn så ska den ena ligga på 628 ohm 1% tolerans och den andra på 120ohm och 1% tolerans?

Kan detta stämma?
Det verkar underligt. Om kabeln ska dämpa 25dB måste förhållandet mellan R1 och R2 vara mycket större, t.ex. R1=17000 och R2=100. Med R2=680 borde R1 vara 12000.
Färgerna på motstånden är lite murriga. För korrekt funktion borde färgerna vara
blå violett svart svart brun --> 680 ohm 1%
brun röd svart röd brun --> 12000 ohm 1%
men på bilden ser det faktiskt ut som 120 ohm. Med 680 ohm och 120 ohm blir dämpningen knappt märkbara 1,4dB ... Fungerar kabeln eller monterades fel motstånd vid tillverkningen?
 
Hej !

Jsg tror inte det är fel motstånd. Jag får en kraftig dämpad signal ur min lineout på zoom h4 som gör att den passar bättre till min line-ingång på min eos 5d mark 2, problemet är att det är bara från en kanal och inte stereo. Det glappar nånstans?

Kan ju vara Att man ska räkna på andra hållet så det blir brun-svart-svart-röd-brun då blir ju ena änden av kabeln 10kOhm istället?

Kul grej det här men det känns inte som att jag hittar fram till en exakt -25db lösning ännu?

Mikrofonexemplet är trots sin enkelhet ändå lite svår för mig att avläsa, haha, snacka om novis här.

Tack för all hjälp hittills :)

mvh

Daniel
 
Hur ska schemat nedan avläsas? uppifrån och ner eller nerifrån och upp? Vad är ground(input) och Ground(output)
Skulle nån kunna förklara mer pedagogiskt t ex kabeln till micken dämpas si och så i ena änden och i andra änden av kabeln si och så mycket? Please, jag är helt nybörjare här!

Daniel


+Line level input -----R1----+-- +Mic level output
|
+----R2----+
|
Ground (input)----+--------------- Ground (output)


R1 = 10 kohm
R2 = 100 ohm
 
Enligt min högst pseudovetenskapliga uträkning skulle jag hamna på 10kOhm i ena änden och i den andra som lödat mot jordning ligga på 638Ohm? skulle detta kunna ge -25db?

Sticker till ett ställe som heter microkit i Västerås imorrn och diskuterar vidare för att kunna få en lösning på det här.

Skriv gärna om ni har nåt mer att tillägga. Grymt tacksam för all hjälp hittills!

/Mr Confused
 
Kan ju vara Att man ska räkna på andra hållet så det blir brun-svart-svart-röd-brun då blir ju ena änden av kabeln 10kOhm istället?

Kul grej det här men det känns inte som att jag hittar fram till en exakt -25db lösning ännu?
Med 10k och 680 blir dämpningen -24dB.

Detalj: Under förutsättning att källan har 0 ohm utgångsimpedans och mottagaren har oändlig ingångsimpedans. Med realistiska impedanser är det inte omöjligt att dämpningen hamnar närmare -25dB.
 
Hur ska schemat nedan avläsas? uppifrån och ner eller nerifrån och upp? Vad är ground(input) och Ground(output)
Skulle nån kunna förklara mer pedagogiskt t ex kabeln till micken dämpas si och så i ena änden och i andra änden av kabeln si och så mycket? Please, jag är helt nybörjare här!
Det är ingen dämpning i ena eller andra änden. Dämpningen är en kombination av motstånden i båda ändar.

Källkod:
+Line level input -----R1----+-- +Mic level output
                             |
                  +----R2----+
                  |
Ground (input)----+--------------- Ground (output)

Efter omritning:

Källkod:
<---- kontakt ----> <---- kabel ----> <---- kontakt ---->
Ingång ---[||||]-------------------------------+-- Utgång
           10k                                 |
                                      +-[||||]-+
                                      |   680
Jord ---------------------------------+----------- Jord

Sedan dubbelt av motstånd och kablar för stereo. Enklare att förstå nu?
 
Det är ingen dämpning i ena eller andra änden. Dämpningen är en kombination av motstånden i båda ändar.

Källkod:
+Line level input -----R1----+-- +Mic level output
                             |
                  +----R2----+
                  |
Ground (input)----+--------------- Ground (output)

Efter omritning:

Källkod:
<---- kontakt ----> <---- kabel ----> <---- kontakt ---->
Ingång ---[||||]-------------------------------+-- Utgång
           10k                                 |
                                      +-[||||]-+
                                      |   680
Jord ---------------------------------+----------- Jord

Sedan dubbelt av motstånd och kablar för stereo. Enklare att förstå nu?




Hej !
Bra jobbat !

-24 eller -25 dB, närmre är nog svårt att komma, att den är
benämd med -25 är troöigtvis någon försäljare som tyckte
att det lät bättre.

----

En annan fundering, det bästa är att hela dämpningen, dvs samtliga motsånd sitter på den enden av kabeln som är vid
micingången, anledningen är att signalen i kabeln då är så
stor som möjligt och på det viset ger mindre utrymme för
störningar, de som tas upp av kabeln dämpas då med -25 db.

//MW
på de ändan av kabeln som
 
Med 10k och 680 blir dämpningen -24dB.

Detalj: Under förutsättning att källan har 0 ohm utgångsimpedans och mottagaren har oändlig ingångsimpedans. Med realistiska impedanser är det inte omöjligt att dämpningen hamnar närmare -25dB.

Kanon! Då är jag nåt på spåren här! Med er hjälp dvs :) Hur räknar du ut att det blir -24db? Kan du visa en uträkning tror du?

mvh Daniel
 
Det är ingen dämpning i ena eller andra änden. Dämpningen är en kombination av motstånden i båda ändar.

Källkod:
+Line level input -----R1----+-- +Mic level output
                             |
                  +----R2----+
                  |
Ground (input)----+--------------- Ground (output)

Efter omritning:

Källkod:
<---- kontakt ----> <---- kabel ----> <---- kontakt ---->
Ingång ---[||||]-------------------------------+-- Utgång
           10k                                 |
                                      +-[||||]-+
                                      |   680
Jord ---------------------------------+----------- Jord

Sedan dubbelt av motstånd och kablar för stereo. Enklare att förstå nu?


Tack!! Det där var klart som korvspad! Jag förstod precis nu. Grymt!

Daniel
 
Okej! Fick tag på delar från ett ställe inte så långt ifrån där jag bor som var återförsäljare till Elfa.
Optimist som man är tänker jag att en liten lödning är väl inga problem???
Det gick åt helsicke. Epic fail! Tog en timme och detta är resultatet. Dessutom andra änden kvar!
Tror det lutar åt en ny kabel eller ett nytt försök efter eventuell lödningskurs a la ABF eller nåt :)
 

Bilagor

  • haha.JPG
    haha.JPG
    78.4 KB · Visningar: 185
En färdig kabel

Hej!

Fick till slut gjort en kabel som faktiskt funkade och med väl avvägd dämpning dessutom :) Det blev inte snyggt men jag lär ju bli säkrare med tiden.

Hittade motstånd på microkit i Västerås. Två 1/8-dels på 10kOhm och två 1/8-dels på 680Ohm. Bifogar lite bilder på resultatet.
:)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    77.9 KB · Visningar: 171
  • 2.jpg
    2.jpg
    80.3 KB · Visningar: 172
  • 3.jpg
    3.jpg
    93.4 KB · Visningar: 173
  • 4.jpg
    4.jpg
    18.8 KB · Visningar: 173
Grattis. Visst känns det bra när man har byggt något själv som fungerar?

Med tiden? Det låter som att du tänker bygga fler kablar ... :)

Hopp !

Det ser väl inte så illa ut, planera nästa med ¨
lite krympslang över lödningarna, och en bit
över dragavlastningen.
Finns set på Biltema.

Vilken OM-optik är det ? (ser ut som 50 1,4)
Hur blir den på FF ?

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.