Annons

K20D Highly recomended på DPR

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Maken till Gnällspikar får man leta efter...

Kameran får ett så bra betyg man någonsin kan förvänta sig -- Highly Recommended -- och alla bara fortsätter att gnälla om hur missförstådda Pentax är, att fel programvara används, att Dpreview har fel inriktning på sitt testanade och så vidare, i all oändlighet. Kan en Pentax-ägare någonsin bli nöjd? Kan en Pentax-ägare någonsin anse sig schysst behandlad? Ibland undrar man faktiskt...

Jag gnäller inte specifikt på Pentax resultat. Jag struntar blankt i resultatet, eftersom det inte säger mig ett dugg. Jag irriterar mig på testerna i sig och jag retar mig på att dpreview anses vara någon slags måttstock på perfektion. Var man än vänder sig och diskuterar saker så kommer det förr eller senare en länk till dpreview har sagt si eller så, därför är det så.

Ungefär som att inget kan vara felaktigt om det dokumenterats i Illustrerad Vetenskap. Att K20D är en bra kamera har jag inga som helst problem att tro, eller att 450D, D300, A700 etc. Jag har sagt precis samma saker om Canon kameror också, när jag var inne på att skaffa en sådan. Jag frågade om lite saker om Canon 40D, fick till svar att jag skulle kolla dpreview.

Nej som sagt, de öser ju beröm över kameran, helt korrekt enligt min uppfattning. Jag är lite motsatsen till Daniel här och gillar att läsa alla tekniska jämförelser. Hantering av kamera och sådant är som sagt väldigt subjektivt och gick man enbart på det skulle väl många recensenter endast ge toppbetyg till "sitt" märke som de är vana att hantera. :)

Men givetvis är hanteringen av kameran och hur den fungerar i praktiken a och o. Det är därför jag gärna hade sett en jämförelse med D300 och 40D, som jag bedömer som ungefär likvärdiga funktionellt och hanteringsmässigt. Sedan må 450D vara den som matchar sensorn bäst. Jag håller inte med DPreview om att det är särskilt troligt att folk står och väger mellan 450D eller lägga till "lite" och få K20D. Snarare tror jag väger man mellan K20D, D300 (D90?) eller 40D.

Men, det tål att upprepas, på det stora hela var den rättvis, då den var väldigt positiv till K20D. ;)

Ett lite kul citat från testet :))

"The 450D has already established itself as something of a benchmark in its class but at these default settings, the Pentax produces a result some buyers will prefer."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar