Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
K20D Highly recomended på DPR
- Trådstartare PFH
- Start datum
Lothar Marunga
Aktiv medlem
OK då. Men vi som har en K20 har ju vetat detta hela tiden. Kanonkamera!
lm
lm
FotoZ
Aktiv medlem
Det är intressant att se, med tanke på tidigare debatter här, att K20D i Dpreviews test visar fler detaljer och mer textur i ISO 1600 bilder jämfört med konkurrenterna Sony A700, Olympus E-3 och Canon 450D. Där konkurrenterna kör så mycket brusreducering så att man knappt ser bilden, så framträder både detaljer, linjeskärpa och färger i bilderna från K20D.
Dock så testar Dpreview kameran i det näst bästa JPEG-läget och inte det som ger högsta kvaliteten, för de menar att det ger så stora filer annars och de flesta kommer knappast använda det... Hm...
Dock så testar Dpreview kameran i det näst bästa JPEG-läget och inte det som ger högsta kvaliteten, för de menar att det ger så stora filer annars och de flesta kommer knappast använda det... Hm...
Senast ändrad:
wowtip
Aktiv medlem
Ganska rättvisande test tyckte jag, det som störde mig personligen var
1. Hade hellre sett den testad mot D300, A700 och D40 än. Visst, de förklarade valet av 450D, men ändå... Canons instegsmodell? Kan inte minnas att de testade varken E3, 40D, A700 eller D300 mot något annat märkes minsting...
"Ja och då var det dags att se hur Nikon D700 kan mäta sig mot Pentax K200D, om man vinner något rent bildmässigt på att lägga ut alla dessa extra slantar"
2. Tycker att det var lite styggt att dra ner betyget för bildkvalitet för att de testade några ex som hade problem med döda pixels och en som hade problem med bandning. Kanske reklamera just det exemplaret snarare än att se det som att K20D inte presterar bildmässigt. Stör mig lite ytterligare, då det är vad någon som snabbt skummar igenom semipro-kameror ser. Åhå... Pentax 8,5 i bildkvalitet jämfört med 9 för nästan alla andra i samma klass.
I övrigt tycker jag det var en bra genomgång.
1. Hade hellre sett den testad mot D300, A700 och D40 än. Visst, de förklarade valet av 450D, men ändå... Canons instegsmodell? Kan inte minnas att de testade varken E3, 40D, A700 eller D300 mot något annat märkes minsting...
"Ja och då var det dags att se hur Nikon D700 kan mäta sig mot Pentax K200D, om man vinner något rent bildmässigt på att lägga ut alla dessa extra slantar"
2. Tycker att det var lite styggt att dra ner betyget för bildkvalitet för att de testade några ex som hade problem med döda pixels och en som hade problem med bandning. Kanske reklamera just det exemplaret snarare än att se det som att K20D inte presterar bildmässigt. Stör mig lite ytterligare, då det är vad någon som snabbt skummar igenom semipro-kameror ser. Åhå... Pentax 8,5 i bildkvalitet jämfört med 9 för nästan alla andra i samma klass.
I övrigt tycker jag det var en bra genomgång.
k jonas i persson
Aktiv medlem
Jämförelsen med Eos 450D är ju naturlig, det är ju Canons APS-C sensor med högst upplösning.
FotoZ
Aktiv medlem
De testade tre exemplar och 1 hade problem med en sensor. Ja, jag har svårt att förstå att på grund av att 2/3 av de testade exemplaren var felfria så sänker man betyget för bildkvaliteten på grund av för hög "sample variation". Alla var dessutom från en tidig produktionsserie och Samsung lär ha fått bättre snurr på produktionen nu.
En ytterligare brist är denna koncentration på ACR.
Som flera på dpreviews forum har visat så ger Pentax egen RAW-omvandlare, och även Silkypix, lägre brusnivåer. För ett mer rättvist resultat tycker jag de borde testa flera råformatsomvandlare och räkna ut ett genomsnitt.
ACR må vara en "standard" hos dpreview, men många användare kör andra alternativ.
En ytterligare brist är denna koncentration på ACR.
Som flera på dpreviews forum har visat så ger Pentax egen RAW-omvandlare, och även Silkypix, lägre brusnivåer. För ett mer rättvist resultat tycker jag de borde testa flera råformatsomvandlare och räkna ut ett genomsnitt.
ACR må vara en "standard" hos dpreview, men många användare kör andra alternativ.
jorgene
Aktiv medlem
Det är samma för alla, inte bara Pentax. Ur vissa aspekter är ju ACR bara skuggan av Nikons eget Capture NX. Hur det är för Canons egen mjukvara vet jag inte, men inte heller de får ju använda "sitt eget" program. Finns säkert fler exempel.FotoZ skrev:
Att man användet ACR i detta sammanhang är ändå ganska logiskt, då det är överlägset störst och närmast en industristandard (ACR/PS och "motorn" i Lightroom). Tror det finns nog med variabler i DPR's testverksamhet, utan att också blanda in olika programvaror...
interpix
Aktiv medlem
Som lite intresserad av upplösningen i raw tog jag hem 100% crops från K20 och 450D och uppsamplade dessa till samma storlek, likställde kontrast och la på lite USM. Upplösningen från K20 i dessa bilder är då aningen bättre (även om det skulle vara på f7 som dpr sagt att man testar på tidigare)
Överlägsen brusbild/detaljåtergivning i jpeg, bättre dynamiskt omfång och aningen bättre upplösning i raw. Inte illa för att vara första sensorn från Samsung.
Överlägsen brusbild/detaljåtergivning i jpeg, bättre dynamiskt omfång och aningen bättre upplösning i raw. Inte illa för att vara första sensorn från Samsung.
interpix
Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Totalt intetsägande.
Varför tycker du det?
Zewrak
Aktiv medlem
papi skrev:
Varför tycker du det?
Tester är helt intetsägande. Som jag skriver i http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/30771-ahem-k20d-review-dpr-2.html#post277543
Post 26. Läs gärna exepmlet jag postade där.
interpix
Aktiv medlem
Zewrak skrev:
Tester är helt intetsägande. Som jag skriver i http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-news-rumors/30771-ahem-k20d-review-dpr-2.html#post277543
Post 26. Läs gärna exepmlet jag postade där.
Jo det kan man i hög grad instämma i men, man kan ju också hoppa över det i det subjetiva tyckandet och ta fasta på bildexempel. Det gäller ofta att man läser dem med ett kritiskt öga.
Zewrak
Aktiv medlem
papi skrev:
Jo det kan man i hög grad instämma i men, man kan ju också hoppa över det i det subjetiva tyckandet och ta fasta på bildexempel. Det gäller ofta att man läser dem med ett kritiskt öga.
Tycker bildexemplen är intetsägande också. De skulle lika gärna kunna vara tagna med en D300 eller en 40D. Bilderna är ju alltid fina att titta på. Oavsett kamera tycker jag, det säger inget om hur kameran är att arbeta med.
Vad de kunde gjort tycker jag är att skriva en recension om hur det var att vara ute att fotografera med kameran. Han kunde till exempel sagt "när jag tog den här bilden hade jag väldiga problem, ty det gick inte att ändra vitbalansen utan att ta kameran från ögat". Subjektivt, javisst, men en riktig situation, inte ett stativlab.
jorgene
Aktiv medlem
Maken till Gnällspikar får man leta efter...Zewrak skrev:
Kameran får ett så bra betyg man någonsin kan förvänta sig -- Highly Recommended -- och alla bara fortsätter att gnälla om hur missförstådda Pentax är, att fel programvara används, att Dpreview har fel inriktning på sitt testanade och så vidare, i all oändlighet. Kan en Pentax-ägare någonsin bli nöjd? Kan en Pentax-ägare någonsin anse sig schysst behandlad? Ibland undrar man faktiskt...
Signaturen "mattdm" i tråden det refas till ovan, summerar det hela rätt bra:
The top-rating "Highly Recommended" is not enough for Pentax. In order to be considered a fair review, they should have invented a new "Highly Recommended Above All Else (Run! Run to the Store Right Now! What are you Waiting For? Run!)" rating. Then we'd be happy.
madsochmarja
Aktiv medlem
hur e DR paa k20d, som portrattfotograf e detta ju lite viktigt,alskar DR pa K10d som jag har nu.
Crelle
Aktiv medlem
DR
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk20d/page20.asp
Ser ut att snäppet bättre i högdager och mkt bätrre i lågdager..
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk20d/page20.asp
Ser ut att snäppet bättre i högdager och mkt bätrre i lågdager..