Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K20 spec

Produkter
(logga in för att koppla)
Man får nog en bättre hint om ISO 3200 på den norska siten där den jämförs i samma motiv med Canon 40D. Beaktat K20:s högre upplösning är förmodligen brusnivån rätt likvärdig vid samma utsnitt.

Det ser för övrigt inte ut som någon brusredusering är på i ökenbilden?
 
FotoZ skrev:
Eller så får man helt enkelt vara tyst tills tredjepartsleverantörerna kommer med profiler för K20D vilket troligen händer under senvåren för Bibble och kanske först efter sommaren för Adobe. :)

Så sant som det är sagt! Det är nog tidigast till sommaren när alla vanliga användare sagt sitt och en och annan firmware-uppdatering kommit som man vet kamerans status.

OBS! Jag har inget mot Pentax. Tycker det bara är kul när fler tillverkare visar vad de kan och nu börjar det bli ett par tre till som kan slåss med Nikon och Canon...och de är bara bra för alla.

/Leif
 
Känner mig lite nervös för denna kamera, ligsom dom nya gluggerna, dom första DA* fick ju inte så bra mottagande. Och mina förväntningar är allt för höga.
 
6400 ISO Bild

Här finns några bilder från Dubai, inkl en på 6400 ASA i lite sämre ljus (och med mycket brus). Intressantanst är nog att det finns 100 och 1600 ASA på samma motiv för både K10D och K20D. SKillnden är påtaglig tycker jag

"http://www.pentaxitalia.com/forum/viewtopic.php?t=8249&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight="
 
Ja, man får oxå ta hänsyn till att bilden(iso1600) från K20 är större, alltså vid utskrift i samma storlek så vinner K20 mera.
 
K20 fps

3 bilder/sek vid efterfokusering upp till
38 bilder.
2,3 bilder sek till kortet är fullt
21 bilder sek i upplösnnig 1,6 MP

Är det felskrivet, för så låter det inte i detta forum?

Det var väl inte riktigt vad man ville om man fotar sport.

Men det rättas väl till när K30 kommer?!
L Marunga
 
Ser ju mycket lovade ut, framför allt ISO1600 verkar ju vara användbar även för prints.
Tycker ISO3200 ger brus i nivå med (eller lägre) än min K100D och då är det ändå mer än dubbla mängden pixlar... och beta-mjukvara.

Känns riktigt bra!
 
Re: K20 fps

Lothar Marunga skrev:
3 bilder/sek vid efterfokusering upp till
38 bilder.
2,3 bilder sek till kortet är fullt
21 bilder sek i upplösnnig 1,6 MP

Är det felskrivet, för så låter det inte i detta forum?

Det var väl inte riktigt vad man ville om man fotar sport.

Men det rättas väl till när K30 kommer?!
L Marunga

Som en 5D ungefär, kanske inte sportfotografens första val men räcker säkert rätt långt för de flesta, möjligen om Samsungkameran får ett smartare högfartsläge?
 
Kan det vara så bilderna som visas på skärmen vid live view är på 1.6MP, och att det är denna data man utnyttjar i burst mode?

I så fall är det kanske inte så lätt att få till något mellanting mellan burst mode och hastigheten vid full upplösning. Det är förmodligen sensorn som begränsar till 3 bps och även om man sänker upplösningen så kan inte sensorn leverera fler bilder, (bortsett från live view).
 
Re: K20 fps

Lothar Marunga skrev:
3 bilder/sek vid efterfokusering upp till
38 bilder.
2,3 bilder sek till kortet är fullt
21 bilder sek i upplösnnig 1,6 MP

Är det felskrivet, för så låter det inte i detta forum?

Det var väl inte riktigt vad man ville om man fotar sport.

Men det rättas väl till när K30 kommer?!
L Marunga

Varför nödvändigtvis i k30? Jag skulle inte vilja göra kx0d-serien dyrare p.g.a högre fps. Jag ser hellre att detta lämnas till en kommande pro-modell.

För hur många är det egentligen som efterfrågar högre än 3 fps? Är inte <20% av alla Pentax-ägare en rimlig gissning?
 
elbe skrev:
Jag bara undrar Roland. För de testbilder jag sett på Akam.no motsvarar ju inte den hypade infon som snurrat runt på nätet tidigare om bildkvalitet med betafirmware men jag förutsätter att den "testbilden" är ren raw ut från K20D annars blir jag nog besviken.

De betatestare som har skrivit om K20D's bildkvalitet har gjort en samlad bedömning av upplösning, skärpa, färgåtergivning och brus. De testbilder du hänvisar till är ju mest en brusjämförelse mellan en färdig 10Mp (Canon 40D) och en ofärdig 14Mp (Pentax K20D). Eftersom Canon har rykte om sig att vara "bäst på brus", så tycker iaf jag det är imponerande att skillnaden mellan en färdig 10Mp och en ofärdig 14Mp är så försvinnande liten som visas i de testbilderna. På den siten saknas en komplett jämförelse utifrån det helhetsperspektiv som betatestarna har uttalat sig om och därför är skillnaderna som de är.
 
madsochmarja skrev:
Ja 3200iso var ju oanvändbar

Mig veterligen är kamerans utgångsinställning att brusreduceringen är avslagen. Som jag tidigare har skrivit så har brusreduceringen 4 lägen.
1 = ingen brusreducering
2 = weakest
3 = weak
4 = strong

Alla konkurrenterna har brusreducering påslagen vid höga ISO, det är en option man inte kan göra något åt. Även K10D har brusreducering vid höga ISO, den finns där automatiskt och är inget man kan göra något åt.

Med K20D så har man ett val - ingen brusreducering alls, eller en brusreducering i olika nivåer för att passa ens personliga preferenser.

På grund av K20D's användarkontrollerade brusreducering så innebär detta att det är ganska svårt, och i min mening orättvist, att jämföra en K20D's brusbild mot andra kameror. Helst ska man ju ta bilder på alla 4 inställningar för att kunna göra en korrekt bedömning och något sådant har inte gjorts.

Om vi utgår från att de bilder som hitills har visats, är med kameran i utgångsinställningen, så talar vi alltså om bilder med Pentax "perfect noise control" i läge OFF.

På den bild jag har om detta menyval, så är nämligen "Off"-läget grönmarkerat, vilket indikerar utgångsinställningen, alltså fabriksinställningen.

Så K20D "från fabrik" har ingen brusreducering.
Vi jämför alltså bilder från en Pentax utan brusreducering med konkurrenter som har brusreducering.
 
elbe skrev:
Jag bara undrar Roland. För de testbilder jag sett på Akam.no motsvarar ju inte den hypade infon som snurrat runt på nätet tidigare om bildkvalitet med betafirmware

Om K20D testbilderna är tagna med K20D i utgångsinställning, så innebär det att brusreduceringen inte är igång. Mig veterligen så har 40D brusreducering på höga ISO nivåer. Vi jämför alltså en färdig 10Mp kamera med påslagen brusreducering med en ofärdig 14Mp kamera utan brusreducering, och ändå är skillnaden så liten...

Det tycker jag är imponerande.
 
madsochmarja skrev:
Känner mig lite nervös för denna kamera, ligsom dom nya gluggerna, dom första DA* fick ju inte så bra mottagande. Och mina förväntningar är allt för höga.

Fabriken hade kvalitetsproblem med den första serien , dessa problem är lösta sedan flera månader. Chasseur D'Image testade dem i höstas och gav båda toppbetyg - både för byggkvalitet och bildkvalitet. Det har skrivits om detta test på dpreview, men sökfunktionen verkar inte fungera där så jag kan inte länka till den diskussionen tyvärr. Det var en diskussion före jul om precis detta test.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.